Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er litt søkt å skrive om det her, men har sett noen lignende tråder så prøver.

Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal beholde eller ta abort. Det er en graviditet som ikke var planlagt, praktisk passer det veldig dårlig på mange måter, og barnefar ønsker ikke at jeg skal beholde.

Jeg selv har vanskelig for å ta en avgjørelse. Tror jeg har ventet på et slags tegn eller en tanke om at ja, jeg skal beholde eller nei, jeg tar abort.

Men det skjer ikke, jeg er totalt i villrede.

Andre som har slitt med dette valget, hvordan klarte du å bestemme deg? Slo det bare ned i deg, satte du opp en for og mot liste, snakket du med noen? Hva som helst kan hjelpe - synes det virker umulig. 

Og siden jeg ikke klarer å velge, betyr det at jeg burde beholde, eller ikke?

Anonymkode: 62fe7...13b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare for å si en ting. Velger du ikke abort så kommer du mest sannsynlig til å prise deg lykkelig for at du ikke tok abort når babyen er født og blir eldre. Kjærligheten er så stor for sitt barn!

Jeg tok abort en gang uten å ville det helt selv. Det gikk fint. Men når jeg da fikk min sønn en graviditet senere, så var det så sårt å vite at jeg har tatt bort noe som kunne blitt like høyt elsket som han. Man burde jo ikke tenke sånn selvsagt.. 

Håper du finner ut av det❤️

Anonymkode: 69121...8c7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke en selvfølge at du blir gravid igjen. Hadde ikke tatt abort. 

Anonymkode: 796cb...2cd

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blei gravid da jeg var 19, det passet overhode ikke. Men jeg beholdt, og var aldri i tvil om hva jeg skulle gjøre. Jeg vet ikke hva du skal velge, men jeg vet at skulle jeg ha valgt om igjen, ville jeg selvfølgelig beholdt. Han er det beste som har skjedd meg! 

Anonymkode: 8cc43...a4a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenn i alle fall etter hva DU ønsker, uavhengig av hva faren ønsker. Kjenn etter hvilke tanker du har rundt det i magen, hvordan du ser for deg livet om et år fra nå osv. 
Jeg har tatt abort, etter jeg hadde fått de barna jeg ville, og angrer ikke. Klart, det kan stikke når ungene snakker om flere søsken, men for meg var avgjørelsen rett. Jeg kjente ganske umiddelbart etter positiv test at flere barn var feil for meg. Det var utrolig vanskelig å svelge den første abort-tabletten. Men resten var heldigvis «enkelt». Når det er sagt, hadde jeg nok elsket barnet om jeg hadde fått det, og ikke angret på den avgjørelsen heller.

Anonymkode: b88bc...851

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kjenn i alle fall etter hva DU ønsker, uavhengig av hva faren ønsker. Kjenn etter hvilke tanker du har rundt det i magen, hvordan du ser for deg livet om et år fra nå osv. 
Jeg har tatt abort, etter jeg hadde fått de barna jeg ville, og angrer ikke. Klart, det kan stikke når ungene snakker om flere søsken, men for meg var avgjørelsen rett. Jeg kjente ganske umiddelbart etter positiv test at flere barn var feil for meg. Det var utrolig vanskelig å svelge den første abort-tabletten. Men resten var heldigvis «enkelt». Når det er sagt, hadde jeg nok elsket barnet om jeg hadde fått det, og ikke angret på den avgjørelsen heller.

Det er nettopp det; ulikt deg, så klarer jeg ikke å få en klar følelse for om dette er feil eller riktig for meg. Aner rett og slett ikke. Skulle ønske jeg kunne lande rett og slett, som du klarte.

At barnefar ikke ønsker jeg skal beholde er en av mange faktorer. Det er jeg selv som av en eller annen grunn ikke makter å velge.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ikke en selvfølge at du blir gravid igjen. Hadde ikke tatt abort. 

Anonymkode: 796cb...2cd

Godt poeng, men vet ikke om jeg vil ha flere barn. Det er litt av problemet her.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er nettopp det; ulikt deg, så klarer jeg ikke å få en klar følelse for om dette er feil eller riktig for meg. Aner rett og slett ikke. Skulle ønske jeg kunne lande rett og slett, som du klarte.

At barnefar ikke ønsker jeg skal beholde er en av mange faktorer. Det er jeg selv som av en eller annen grunn ikke makter å velge.

Følelsen var klar, men avgjørelsen var langt fra klar for meg heller! Det var bare at den umiddlebare følelsen var panikk, imotsetning til gleden som kom de gangene jeg var planlagt gravid. Brukte mye tid på å drøfte for og mot med mannen og en venninne. Har du noen du stoler på som du kan snakke åpent med? Eller finnes jo Amatea, men der har jeg ingen erfaring. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å si en ting. Velger du ikke abort så kommer du mest sannsynlig til å prise deg lykkelig for at du ikke tok abort når babyen er født og blir eldre. Kjærligheten er så stor for sitt barn!

Jeg tok abort en gang uten å ville det helt selv. Det gikk fint. Men når jeg da fikk min sønn en graviditet senere, så var det så sårt å vite at jeg har tatt bort noe som kunne blitt like høyt elsket som han. Man burde jo ikke tenke sånn selvsagt.. 

Håper du finner ut av det❤️

Anonymkode: 69121...8c7

Vil bare si at det ikke må være sånn, altså. Jeg tok abort i midten av tyveårene, og det var helt riktig valg. Jeg har aldri følt noe ekstra på det, annet enn at det var tøft der og da. Senere har jeg fått to barn, og de var det helt riktig at jeg beholdt. 

Anonymkode: f47f5...45b

• Liker 3
Skrevet

Hvis du bestemmer deg for det ene eller det andre etter å ha gjennomført en slags enquete på KG anbefaler jeg at du informerer Dagbladet om avgjørelsen.  

Dette er en beslutning du eier selv.  Alle de som har kjempet for denne saken mener at du skal bestemme dette selv, og da er ikke totalt fremmede de du skal spørre.

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg er litt enkel oppe i hodet: er du i tvil så skal du ikke ta abort. Hvis du føler deg presset til å gjøre et valg som du aldri ville tatt dersom du ikke ble presset så skal du ikke la deg presse.

Jeg er for selvbestemt abort og da mener jeg at du skal respekteres uansett hva slags valg du enn tar.

Jeg håper du har noen du kan snakke med om dette som kan hjelpe deg til å treffe det riktige valget for deg. Selv om jeg har vært bastant i første avsnitt kan jeg ikke og skal heller ikke si at du skal gjøre det ene eller det andre - det ville jeg heller aldri sagt til deg om du var min nære venninne eller til og med venninnens barn på 16 år.

Skrevet

Hadde aldri tatt abort om jeg var i tvil. 

Hadde beholdt! Presser barnefar deg så kan jeg garantere deg at du blir å kjenne det på psyken. 

:klem:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen her kan fortelle deg om du skal beholde eller ikke, du må ta det valget selv.

Det som kan være nyttig å tenke på når man skal ta et valg som dette, er at valget du skal ta nå, bør basere seg på hvor du er i livet NÅ, hva du ønsker/klarer/har mulighet til NÅ, og ikke om 5 eller 10 år. Fremtiden vet vi lite om uansett.

Kan ambivalensen din handle om at du vil beholde, men at det føles litt vanskelig å skulle bli mor nå? Hvis ja, ville jeg skrevet ned alt det du tenker er vanskelig/problemer som må løses/avklares og jobbe det utifra det.

Amathea (hvis det finnes i ditt nærområde) kan du ringe og få abortrådgivning om du trenger noen som er nøytral i beslutningen din. De aller fleste sykehus har også sosionomtjeneste som kan bidra med abortrådgivning om du heller vil det!

Sender deg varme tanker ♥️

Anonymkode: f04e3...a78

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Vet det er litt søkt å skrive om det her, men har sett noen lignende tråder så prøver.

Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for om jeg skal beholde eller ta abort. Det er en graviditet som ikke var planlagt, praktisk passer det veldig dårlig på mange måter, og barnefar ønsker ikke at jeg skal beholde.

Jeg selv har vanskelig for å ta en avgjørelse. Tror jeg har ventet på et slags tegn eller en tanke om at ja, jeg skal beholde eller nei, jeg tar abort.

Men det skjer ikke, jeg er totalt i villrede.

Andre som har slitt med dette valget, hvordan klarte du å bestemme deg? Slo det bare ned i deg, satte du opp en for og mot liste, snakket du med noen? Hva som helst kan hjelpe - synes det virker umulig. 

Og siden jeg ikke klarer å velge, betyr det at jeg burde beholde, eller ikke?

Kvitt deg med det. Du får det bedre på lang sikt.

AnonymBruker
Skrevet
Kenelz skrev (2 timer siden):

Hadde aldri tatt abort om jeg var i tvil. 

Hadde beholdt! Presser barnefar deg så kan jeg garantere deg at du blir å kjenne det på psyken. 

:klem:

Lurer på om det er sånn, altså at tvilen kommer av at jeg ønsker å beholde helt innerst inne. Forestiller meg hvordan det kan være å ta den første tabletten, og kjenner meg kvalm. Men samtidig ville det vært en lett utvei.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ingen her kan fortelle deg om du skal beholde eller ikke, du må ta det valget selv.

Det som kan være nyttig å tenke på når man skal ta et valg som dette, er at valget du skal ta nå, bør basere seg på hvor du er i livet NÅ, hva du ønsker/klarer/har mulighet til NÅ, og ikke om 5 eller 10 år. Fremtiden vet vi lite om uansett.

Kan ambivalensen din handle om at du vil beholde, men at det føles litt vanskelig å skulle bli mor nå? Hvis ja, ville jeg skrevet ned alt det du tenker er vanskelig/problemer som må løses/avklares og jobbe det utifra det.

Amathea (hvis det finnes i ditt nærområde) kan du ringe og få abortrådgivning om du trenger noen som er nøytral i beslutningen din. De aller fleste sykehus har også sosionomtjeneste som kan bidra med abortrådgivning om du heller vil det!

Sender deg varme tanker ♥️

Anonymkode: f04e3...a78

Ja, det vil være lite praktisk på mange måter å skulle starte på nytt med en baby nå. Både jobb, hus (mangler ett soverom for å ha ett soverom til hver om jeg får baby), stress med barnehageplass(blir evt født på feil tid av året når det gjelder barnehage), og at jeg gruer meg til bleier og å våkne ekstra tidlig om morgenen. Og mange flere ting.

Har snakket med amathea her i byen, men hun jeg snakket med var så ekstremt nøytral at jeg fikk lite ut av det - men hun var veldig hyggelig, dømte ikke og lot meg snakke ut.

AnonymBruker
Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Jeg er litt enkel oppe i hodet: er du i tvil så skal du ikke ta abort. Hvis du føler deg presset til å gjøre et valg som du aldri ville tatt dersom du ikke ble presset så skal du ikke la deg presse.

Jeg er for selvbestemt abort og da mener jeg at du skal respekteres uansett hva slags valg du enn tar.

Jeg håper du har noen du kan snakke med om dette som kan hjelpe deg til å treffe det riktige valget for deg. Selv om jeg har vært bastant i første avsnitt kan jeg ikke og skal heller ikke si at du skal gjøre det ene eller det andre - det ville jeg heller aldri sagt til deg om du var min nære venninne eller til og med venninnens barn på 16 år.

Barnefar er klar på at han ikke ønsker dette, men vet ikke om jeg kan si han direkte presser meg. Men det ligger litt i kortene at jeg muligvis blir alenemor til dette barnet om jeg velger å beholde. 
Det vil være mye lettere å ta abort og bli ferdig med det, men jeg klarer ikke å ta det steget virker det som.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Følelsen var klar, men avgjørelsen var langt fra klar for meg heller! Det var bare at den umiddlebare følelsen var panikk, imotsetning til gleden som kom de gangene jeg var planlagt gravid. Brukte mye tid på å drøfte for og mot med mannen og en venninne. Har du noen du stoler på som du kan snakke åpent med? Eller finnes jo Amatea, men der har jeg ingen erfaring. 

Jeg følte både panikk og glede da jeg oppdaget graviditeten, det er kanskje vanlig når det skjer uplanlagt? Jeg har prøvd å snakke med amathea, og ble møtt på en varm og forståelsesfull måte der. Men følte de var altfor nøytrale, og derfor hjalp det ikke meg noe særlig å snakke med amathea. 

AnonymBruker
Skrevet

Eg tenkjer at når man er i tvil så er det best å behalda. Du velger såklart kva du vil gjera ❤️

Anonymkode: 54901...af5

Gjest Blondie65
Skrevet

Det virker som du trenger noen som skal fortelle deg hva du skal velge TS. Det kan ingen. Du blir nødt å sette deg ned med "for og i mot" listen og hvor viktig hvert av disse punktene er for deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...