AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Det er litt slitsomt, mildt sagt. Vi setter begge inn en viss sum, han litt mer enn meg, siden han tjener mer. Vi har vel like mye hver til lommepenger. Likevel bruker jo jeg mer enn han, jeg bruker bla linser som koster penger, p-piller. Jeg trenger sminke og andre hygiene ting. Jeg kjøper alle klær til barn, sørger for å kjøpe inn blomster og interiør ting. Så jeg blir vel noen ganger oftere tom enn han. Jeg er så dritt lei av å alltid få spm om hva jeg bruker penger på om jeg f eks fører over 500 pga jeg er blakk, eller skal kjøpe noe jeg/barna trenger. Jeg er så drittlei av å få høre «hvorfor har du ført over 500?». Vi har bestilt oss ny bil, og jeg har sagt at jeg orker ikke bruke penger på ny bil om jeg alltid skal få høre at vi ikke har nok penger til ditt eller datt… Han sier at siden han har «gått med på å pusse opp» så må jeg bli med på bil. For ordens skyld så kjøpte vi et hus hvor ALT må pusses opp, og det var han klar over. Hvordan hadde du taklet dette? Anonymkode: 90925...592
Gjest Chroma Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Det høres ut som om dere bør ta dere en skikkelig prat om økonomi og finne ut hvilke ting som skal betales med felleskort og hvilke ting dere skal kjøpe hver for dere. Sminke er vel en typisk ting jeg ville betalt for selv og ikke fra et felleskort.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Jeg er litt usikker på hvor du vil hen her, ts. Du sier at dere setter penger inn på felleskontoen. Fra denne tar dere da husutgifter, felles matutgifter, alle utgifter til barna (de som er felles, særkullsbarn dekker dere selvsagt selv) etc. Og så tar du av og til ut av denne felleskontoen for å bruke til "nødvendige" ting som ... sminke? Det, ts, er bare tull. Sminke er en luksusartikkel. Har du ikke råd til egne utgifter? Da må du enten kutte i utgiftene eller tjene mer. Du kan ikke stjele fra felleskontoen. Anonymkode: 64efe...5e8 28
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er litt usikker på hvor du vil hen her, ts. Du sier at dere setter penger inn på felleskontoen. Fra denne tar dere da husutgifter, felles matutgifter, alle utgifter til barna (de som er felles, særkullsbarn dekker dere selvsagt selv) etc. Og så tar du av og til ut av denne felleskontoen for å bruke til "nødvendige" ting som ... sminke? Det, ts, er bare tull. Sminke er en luksusartikkel. Har du ikke råd til egne utgifter? Da må du enten kutte i utgiftene eller tjene mer. Du kan ikke stjele fra felleskontoen. Anonymkode: 64efe...5e8 Vi setter av en hvis sum hver. Han har lavere forbruk enn meg. Setter ikke over til sminke, men i dag var jeg tom for linser og satte over til det. Sminke er for meg nødvendig, jeg bruker det hver dag. Poenget mitt er at jeg føler jeg blir overvåket dersom jeg er blakk og trenger noe spesielt. Anonymkode: 90925...592
Summeer Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Sminke og interiørting er ikke nødvendige utgifter. Om du ikke har nok igjen til det etter å ha betalt inn til fellesen så lever du over evne... 34
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Men du bruker penger fra felleskontoen til privat forbruk? Jeg synes også at sminke og linser er en nødvendighet, men betaler da selv? Hadde mannen brukt fra fellesen for å betale for nye sokker og nesespray hadde jeg lurt på hva som var galt. Anonymkode: c360c...7df 18
Gjest Chroma Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vi setter av en hvis sum hver. Han har lavere forbruk enn meg. Setter ikke over til sminke, men i dag var jeg tom for linser og satte over til det. Sminke er for meg nødvendig, jeg bruker det hver dag. Poenget mitt er at jeg føler jeg blir overvåket dersom jeg er blakk og trenger noe spesielt. Anonymkode: 90925...592 Så du setter over penger til felleskontoen for så å overføre tilbake til din private konto når du er blakk? Jeg forstår at han reagerer på det, det hadde jeg også gjort.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Jeg ser ikke hvorfor dette er så komplekst? Sminke, interiør og blomster - din kostnad Klær til barn og p-piller - felleskort Oppussing og bil - man må bli enige om behov og budsjett Linser - en så liten sak i det hele at det ikke er det man ødelegger stemningen i forholdet for, uansett om de går på privaten eller fellesen.. Anonymkode: 65c76...407 24
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Jeg gjør ikke det ofte, men av og til. Og da har jeg ofte brukt av mine penger til felles ting, at det er derfor jeg er blakk. Anonymkode: 90925...592
Fiffig Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 Du må slutte å bruke av egne penger til fellesskapet. Det er jo DA du skal bruke av felleskontoen. Og så bruker du din egen når det er egne kostnader. P-piller er forøvrig for fellesskapet, sminke er ikke det. 39
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser ikke hvorfor dette er så komplekst? Sminke, interiør og blomster - din kostnad Klær til barn og p-piller - felleskort Oppussing og bil - man må bli enige om behov og budsjett Linser - en så liten sak i det hele at det ikke er det man ødelegger stemningen i forholdet for, uansett om de går på privaten eller fellesen.. Anonymkode: 65c76...407 signerer dette. Interiør er forøvrig felles hvis mannen er enig i at dere trenger nye gardiner eller lysestaker. Anonymkode: 35698...67d 22
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg gjør ikke det ofte, men av og til. Og da har jeg ofte brukt av mine penger til felles ting, at det er derfor jeg er blakk. Anonymkode: 90925...592 Du må jo greie å holde styr på hva som er felles og hva som er personlig og ta utgiftene på riktig kort. Jeg hadde blitt skikkelig irritert hvis jeg var mannen din. Anonymkode: 78ff2...354 13
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 Er det felles barn? I så fall bør jo klær til barna dekkes som fellesutgift. Blomster og interiør tenker jeg også i utgangspunktet er til fellesskapet, ikke ditt personlige forbruk. Hva er dere egentlig enige om at felleskontoen skal brukes til? Hvordan fordeles utgifter til barn og hjem, sånn uten mat og regninger? Men slutt å overfor penger fra felles til din private konto. Det hadde jeg også blitt kraftig irritert av. Se heller over om det ikke egentlig er en skjevdeling av utgifter her. Høres ut som du betaler for mye som egentlig burde være en felles utgift. Anonymkode: 9dfd5...d14 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Vi har felles økonomi og da mener jeg helt felles, her er Ingen dine og min lommepenger og de store tingene det må investeres i er vi alltid enige om, veldig samkjørte mao. Ikke andre kontoer en bruks- og sparekonto -hvor vi har felles kort til. Regninger betales 2 ganger i mnd (vi har forskjellige lønnssatser), vi har fast sparingssum i mnd og resten går til mat, klær og forbruk. Så på den måten unngår kanskje at det detaljstyres, men vi sjekker konto ofte og snakker sammen om hvordan det ligger an. Jeg bruker mer penger en mnd og han bruker kanskje mer en annen. Tror vi aldri krangler eller irriterer oss over andres pengebruk ved å ha det på den måten.. Høres ut som dere bør revurdere hvordan dere legger opp kontoer, daglig forbruk og fremtidige investeringer og snakke sammen og bli enige på forhånd. Så kan ingen beskylde den ene eller andre for å være den som bruker penger på hva. Først da tenker jeg at dere har felles økonomi sånn på ordentlig. Anonymkode: 5a96c...396 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Han blir vel litt irritert over det du bruker pengene på da...? Blomster og interiør? Det hadde jeg sagt nei til også, om det var lite penger igjen. Sminke må du jo ta fra egne lommepenger. Ikke tilbakeføre fra felleskontoen. Da tar du jo tilbake penger du egentlig skulle latt stå der til felles ting. Du fører altså over mindre enn du skulle gjort, fordi du tar tilbake penger. Jeg har aldri hatt fellesøkonomi med noen, både fordi pengebruken og pengesynet var så totalt forskjellig og fordi jeg også er helt avhengig av å ha 100% kontroll over det som står på konto. Det har jeg ikke om en annen bruker det etter eget forgodtbefinnende og sløser i vei. Du og mannen din må sette dere ned og bli enige om HVA ER FELLES UTGIFTER, og hva er DINE utgifter til rent forbruk? Skal han være med og betale for planter og blomster du liker, så må du nesten spørre først. Det er en luksusartikkel. P-piller skal han selvfølgelig være med og betale ettersom han får godene av de, men sminke må du også betale av egen lomme, ikke tilbakeføre penger fra felleskontoen til deg selv for å kjøpe. Det høres for meg ut som du fører over en femhundrelapp stadig vekk, så fort det er "noe barna eller jeg trenger"...? Da skjønner jeg at mannen din blir litt irritert, for da blir det jo til syvende og sist han som sponser deg. Kanskje han ikke er helt enig i at "barna trenger" ditt eller datt, at du bør snakke med han først, før du bruker penger på det? Anonymkode: 999ae...0e7 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det felles barn? I så fall bør jo klær til barna dekkes som fellesutgift. Blomster og interiør tenker jeg også i utgangspunktet er til fellesskapet, ikke ditt personlige forbruk. Hva er dere egentlig enige om at felleskontoen skal brukes til? Hvordan fordeles utgifter til barn og hjem, sånn uten mat og regninger? Men slutt å overfor penger fra felles til din private konto. Det hadde jeg også blitt kraftig irritert av. Se heller over om det ikke egentlig er en skjevdeling av utgifter her. Høres ut som du betaler for mye som egentlig burde være en felles utgift. Anonymkode: 9dfd5...d14 Blomster og interiør er kun felles hvis det er felles ønske og behov for det. Hadde blitt sur om mannen tim stadighet kjøpte blomster og mente at jeg skulle være med å spleise, det er totalt unødvendig luksus. Anonymkode: 35698...67d 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 Sminke går på fellesen. Samme med klær. Menn kan ikke klage over at damene ser ufresh ut når de er i et forhold om de ikke gidder å bidra til å holde dama med pynten som skal til for å se digg ut. Anonymkode: 9957f...3a0 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg gjør ikke det ofte, men av og til. Og da har jeg ofte brukt av mine penger til felles ting, at det er derfor jeg er blakk. Anonymkode: 90925...592 Men slutt med det da? Så er problemet løst. Hele poenget med å ha felles konto er at fellesutgifter trekkes fra den. Om du betaler fellesutgifter med privat kort, og overfører penger når du er blakk - det blir jo bare rot. Hadde også blitt irritert av det, selv om du ikke har brukt pengene til tull. Blir jo helt umulig å følge med på hvordan dere ligger an økonomisk for måneden f.eks, om du skjuler fellesutgifter ved å ta det på privat kort. Anonymkode: 9dfd5...d14 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 Slutt å pes ho for sminken da.. For henne så er det viktig med sminke. Tipper han er sånn av natur. Er han født i værens tegn skal han ha full oversikt.(som en psykopat) Anonymkode: eb83a...2de 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): signerer dette. Interiør er forøvrig felles hvis mannen er enig i at dere trenger nye gardiner eller lysestaker. Anonymkode: 35698...67d Enig, var litt upresis der Ønsker begge Arne Jacobsen bord. Eller man trenger solskjerming på soverommet. Da er selvfølgelig interiør felles. Anonymkode: 65c76...407 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå