Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kos dere. Er det merkelig at nordmenn reiser mye, og bruker pengene der de har en verdi?:

https://www.nettavisen.no/okonomi/fersk-rapport-ekstreme-forskjeller-i-dagligvareprisene-i-norden/s/12-95-3424147999

Anonymkode: d278b...6f5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer snart noen og sier at "sett opp mot lønna vår så er dette billig"...

• Liker 4
Skrevet
Whistler skrev (3 minutter siden):

Men det stemmer jo?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Whistler said:

Norge er et av landene i Europa som bruker lavest andel av husholdningsbudsjettet/lønna på mat. Man kan godt mene at mat er dyrt i Norge, men det blir en feilaktig påstand egentlig...

Anonymkode: c5c39...a3f

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (5 minutter siden):

Hehe, det forventer jeg ja :). Alle tror de er så voldsomt rike, har så høy lønn, når det kommer til dette, og bare akkurat dette. Ikke når det snakkes om lønnsforhandlinger, eller rikinger, da har de det så stusselig og vanskelig og trenger mye mer. Denne livsløgnen med at vi "har råd" til å betale slike priser, er det mange som er naive nok til å tro på. (Det kommer nok noen med et regnestykke som viser hvor liten prosent av lønna vi bruker til mat, uten tanke på alle andre livsnødvendige ting vi må blakke oss på)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Norge er et av landene i Europa som bruker lavest andel av husholdningsbudsjettet/lønna på mat. Man kan godt mene at mat er dyrt i Norge, men det blir en feilaktig påstand egentlig...

Anonymkode: c5c39...a3f

Jøss, det kom allerede mens jeg skrev mitt svar..😂

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, Whistler said:

Det stemmer sikkert om man sammenligner med den tredje verden. Faktum er at nordmenn har vesentlig dårligere kjøpekraft enn både svensker, dansker og finner. Jeg vet ikke spesifikt hvordan det ligger an når man  kun hensyntar mat, men totalbildet er som jeg nevner. Regner med at vi i praksis også betaler mer for maten. Norsk kjøpekraft har siden oljekollapsen hatt en betydelig nedadgående kurve sammenlignet med resten av landene vi liker å sammenligne oss med.

Anonymkode: b9e74...177

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

..........Faktum er at nordmenn har vesentlig dårligere kjøpekraft enn både svensker, dansker og finner. .........

Anonymkode: b9e74...177

Hvis du ser etter hvordan skattenivået er i de landene du nevner så har Norge vesentlig lavere inntektsskatt enn de øvrige nordiske land.  Vi har en skattemodell der avgifter på forbruk utgjør en stor del av "overføringene" til staten.  Altså er det diskutabelt om det faktisk stemmer at vi har lavere kjøpekraft basert på lønnsnivå. 

• Liker 4
Skrevet
MiaHI skrev (2 timer siden):

Men det stemmer jo?

Tenker du da at det burde være sånn at en som tjener sekshundretusen i året burde betale mer for en halvliter enn en som tjener firehundretusen?  Altså direkte behovsprøvd utgiftsfordeling?

• Liker 1
Skrevet
Whistler skrev (1 time siden):

Tenker du da at det burde være sånn at en som tjener sekshundretusen i året burde betale mer for en halvliter enn en som tjener firehundretusen?  Altså direkte behovsprøvd utgiftsfordeling?

Det var ikke svaret på spørsmålet mitt, og hva har det med saken å gjøre? Sånn er det ikke i landene de norske prisene blir sammenliknet med heller.

• Liker 1
Skrevet
MiaHI skrev (12 minutter siden):

Det var ikke svaret på spørsmålet mitt, og hva har det med saken å gjøre? Sånn er det ikke i landene de norske prisene blir sammenliknet med heller.

Hvis vi alltid skal sammenligne prisnivået med hva lønna er i andre land burde det være premisset for artikkelen i HI.  Det er det ikke.  Der er det regnet på krone for krone.    I stedet for lønnsnivå, burde man kanskje se på hva noe koster ift arbeidstid.

• Liker 1
Skrevet

Har et større problem med at det er så lite utvalg i norske matvarebutikker. Det er akkurat som de største kjedene har en avtale seg i mellom om å ikke kjøpe flere produkter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Zooey skrev (2 timer siden):

Har et større problem med at det er så lite utvalg i norske matvarebutikker. Det er akkurat som de største kjedene har en avtale seg i mellom om å ikke kjøpe flere produkter. 

Og her er vinneren! I Norge føles det som om vi har tre butikker per innbygger, og alle tilbyr det samme; brunost, zalo, epler. Heia Norge!

Har ikke det store problemet med prisnivået bare jeg har butikker som Global Foods, banga og andre å handle mat i.

Anonymkode: 662e4...bd3

• Liker 2
Skrevet
Whistler skrev (2 timer siden):

Hvis vi alltid skal sammenligne prisnivået med hva lønna er i andre land burde det være premisset for artikkelen i HI.  Det er det ikke.  Der er det regnet på krone for krone.    I stedet for lønnsnivå, burde man kanskje se på hva noe koster ift arbeidstid.

Ift arbeidstid vil sannsynligvis Norge også komme svært heldig ut mtp arbeidsmiljølovens begrensninger av antall arbeidstimer. Forstår fremdeles ikke poenget ditt. 

• Liker 1
Skrevet
MiaHI skrev (2 minutter siden):

.......Forstår fremdeles ikke poenget ditt. 

Poenget er fremdeles at Norge er det landet i Europa hvor man må betale mest for varene man kjøper i butikken.

Skrevet
Whistler skrev (Akkurat nå):

Poenget er fremdeles at Norge er det landet i Europa hvor man må betale mest for varene man kjøper i butikken.

Ja, men bare i kroner…? Du skriver at det må sammenliknes med arbeidstid og ikke med lønnsnivå. Vis gjerne til kilder som understøttet at man betaler mer i arbeidstid her til lands enn i de andre landene i Norden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...