AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Del Skrevet 28. juni 2021 Hei! Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Vi flyttet nylig inn i en eldre leilighet og ting har ballet seg på. Først så var det ikke internett instalert som jeg ble lovet, så måtte jeg plutselig betale kommunale utgifter da vi skrev kontrakt. Det stod ikke i anonnsen men jeg skrev under. Vi flytter inn og jeg søker bostøtte, noe jeg er helt avhengi av får å leie en så dyr bolig. Jeg spør henne hvor postkassen min er, det var ikke satt opp noe postkasse til verken meg eller henne. Hun brukte postboks. Har aldri opplevd å leie uten postkasse? Men så ringer de som har med bostøtte å gjøre. Jeg får ikke bostøtte. Leiligheten står oppført som enbolig og er derfor ikke godkjent for utleie? Vi bor i samme hus men dørene er låst fra hennes side. Det er heller ikke noen rømningsveier her vi bor i 2etg. Jeg har ikke råd til å bo her neste måned. Jeg vill flytte. Skal på visning i morgen, hva er reglene for utflytting nå? Beklager rotet innlegget. Det er kaos😐 Anonymkode: b306f...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Del Skrevet 28. juni 2021 Ring brannvesenet og spør om de kan komme på kontroll av en ikke-godkjent utleid leilighet.... Kanskje utleieren din får en smekk på lanken da. Anonymkode: d10b6...48f 26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ring brannvesenet og spør om de kan komme på kontroll av en ikke-godkjent utleid leilighet.... Kanskje utleieren din får en smekk på lanken da. Anonymkode: d10b6...48f Ja, det burde jeg. Men veit du hvordan det er med utflytning nå? Anonymkode: b306f...dde Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg kjenner ikke reglene, men tviler på at huseier kan bruke noe som helst mot deg hvis leiligheten ikke er godkjent for utleie. Finn deg noe annet og flytt. Anonymkode: 34c48...a7d 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ring brannvesenet og spør om de kan komme på kontroll av en ikke-godkjent utleid leilighet.... Kanskje utleieren din får en smekk på lanken da. Anonymkode: d10b6...48f Hehe! Lurt!! Kan tipse anonymt tror jeg også. Og du burde kanskje leie billigere slik at du har råd til å forsørge deg selv TS? Anonymkode: cd3f9...bcb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Del Skrevet 28. juni 2021 Send en skriftlig beskjed til huseier om at du sier opp ditt leieforhold med grunnlag i vesentlige mangler. Beskriv disse manglene, inkludert at boligen ikke er godkjent som utleiebolig. Husleieloven kan hjelpe deg: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17 Anonymkode: 34c48...a7d 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Del Skrevet 28. juni 2021 Det er ikke noe som heter godkjent for utleie, hun er ikke nødt til å ha en egen boenhet for å leie ut. Spørsmålet når det gjelder utleie er om den delen av huset du bor i er godkjent som rom med varig opphold. Har det tidligere vært bod? Er det et uinnredet loft? Osv. Anonymkode: 0651a...449 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Del Skrevet 28. juni 2021 Skulle ikke tro dette var grunnlag for rask utflytting. Det er lov til å leie ut stort sett hva man vil. Er rommene i utleiedelen godkjent for varig opphold har nok huseier sitt på det tørre. Det er mange utleieleiligheter som leies ut i Norge som ikke er godkjent, og så vidt jeg kjenner til er det ikke så mye trøbbel med det heller og lite oppfølging fra kommunene. Du må nok følge normal oppsigelsestid tenker jeg og si opp leiligheten før 1.07 Anonymkode: d1892...1bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Del Skrevet 28. juni 2021 Spesielt at du skal betale kommunale avgifter når du leier, andelen av det for delen av boligen man leier bør være bakt inn i husleien. Postkasse skal man også ha, virker useriøst at du ikke har det. Men det groveste er jo at det ikke er godkjente rømningsveier, så da får man ikke det godkjent som leiebolig. Ta kontakt med kommunen og hør hva du bør gjøre for å komme ut av denne useriøse leieavtalen. Anonymkode: 1bd09...8c9 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle ikke tro dette var grunnlag for rask utflytting. Det er lov til å leie ut stort sett hva man vil. Er rommene i utleiedelen godkjent for varig opphold har nok huseier sitt på det tørre. Det er mange utleieleiligheter som leies ut i Norge som ikke er godkjent, og så vidt jeg kjenner til er det ikke så mye trøbbel med det heller og lite oppfølging fra kommunene. Du må nok følge normal oppsigelsestid tenker jeg og si opp leiligheten før 1.07 Anonymkode: d1892...1bd For varig opphold i en bolig eller del av bolig, så skal det være godkjent rømningsvei. Er det ikke det, så er den ikke godkjent. Anonymkode: 1bd09...8c9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Del Skrevet 28. juni 2021 Dersom det er mindre enn 5 meter fra vinduet i andre etasje, kan dette brukes som rømningsvei (så lenge vinduet er stort nok). Nå vet jeg ikke om leiligheten til TS oppfyller disse kravene, men det er ikke alle som vet dette. Anonymkode: 0651a...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Passpartou Skrevet 28. juni 2021 #12 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hei! Jeg veit ikke hva jeg skal gjøre. Vi flyttet nylig inn i en eldre leilighet og ting har ballet seg på. Først så var det ikke internett instalert som jeg ble lovet, så måtte jeg plutselig betale kommunale utgifter da vi skrev kontrakt. Det stod ikke i anonnsen men jeg skrev under. Vi flytter inn og jeg søker bostøtte, noe jeg er helt avhengi av får å leie en så dyr bolig. Jeg spør henne hvor postkassen min er, det var ikke satt opp noe postkasse til verken meg eller henne. Hun brukte postboks. Har aldri opplevd å leie uten postkasse? Men så ringer de som har med bostøtte å gjøre. Jeg får ikke bostøtte. Leiligheten står oppført som enbolig og er derfor ikke godkjent for utleie? Vi bor i samme hus men dørene er låst fra hennes side. Det er heller ikke noen rømningsveier her vi bor i 2etg. Jeg har ikke råd til å bo her neste måned. Jeg vill flytte. Skal på visning i morgen, hva er reglene for utflytting nå? Beklager rotet innlegget. Det er kaos😐 Anonymkode: b306f...dde Ikke lov å leie bort hvis det ikke er godkjent for utleie. Kan bli store bøter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Skulle ikke tro dette var grunnlag for rask utflytting. Det er lov til å leie ut stort sett hva man vil. Er rommene i utleiedelen godkjent for varig opphold har nok huseier sitt på det tørre. Det er mange utleieleiligheter som leies ut i Norge som ikke er godkjent, og så vidt jeg kjenner til er det ikke så mye trøbbel med det heller og lite oppfølging fra kommunene. Du må nok følge normal oppsigelsestid tenker jeg og si opp leiligheten før 1.07 Anonymkode: d1892...1bd Jo, dette er definitivt grunn for hurtig utflytting. Skjer det noe her, f.eks. en brann med fatalt utfall, vil utleier sannsynligvis få flere hundre tusen i bot. Anonymkode: 6995f...56e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jo, dette er definitivt grunn for hurtig utflytting. Skjer det noe her, f.eks. en brann med fatalt utfall, vil utleier sannsynligvis få flere hundre tusen i bot. Anonymkode: 6995f...56e Ja, men så vidt jeg vet er ikke ulovlig leilighet grunnlag for å si opp leiligheten utenom vanlig oppsigelsestid. Anonymkode: 0651a...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. juni 2021 #15 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, dette er definitivt grunn for hurtig utflytting. Skjer det noe her, f.eks. en brann med fatalt utfall, vil utleier sannsynligvis få flere hundre tusen i bot. Anonymkode: 6995f...56e Det kommer helt an på om TS er i stand til å vurdere om det er rømningsvei eller ikke. Det er ikke slik at det skal stå et skilt med rømningsvei på. Det skal være mulig å rømme ut. For de fleste eneboliger vil det si ut av vinduet eller verandadør i 2. etasje dersom ikke trappeløpet er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, men så vidt jeg vet er ikke ulovlig leilighet grunnlag for å si opp leiligheten utenom vanlig oppsigelsestid. Anonymkode: 0651a...449 Jo. Hvis kommunen blir kjent med forholdet, har leietager også en plikt til å flytte ut til forholdet er utbedret og godkjent. Mvh Eiendomsmegler. Anonymkode: 6995f...56e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 28. juni 2021 #17 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men så vidt jeg vet er ikke ulovlig leilighet grunnlag for å si opp leiligheten utenom vanlig oppsigelsestid. Anonymkode: 0651a...449 Dersom boligen ikke tilfredsstiller krav til varig beboelsesrom er dette antakelig hevingsgrunn. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo. Hvis kommunen blir kjent med forholdet, har leietager også en plikt til å flytte ut til forholdet er utbedret og godkjent. Mvh Eiendomsmegler. Anonymkode: 6995f...56e Hvis kommunen utsteder bruksforbud ja, ikke før dette. Anonymkode: d1892...1bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jo. Hvis kommunen blir kjent med forholdet, har leietager også en plikt til å flytte ut til forholdet er utbedret og godkjent. Mvh Eiendomsmegler. Anonymkode: 6995f...56e Ja, om kommunen blir kjent med saken så er det klart det stiller seg annerledes. Da må jo vedkommende flytte for å oppfylle evt. pålegg fra kommunen. Brunello skrev (6 minutter siden): Dersom boligen ikke tilfredsstiller krav til varig beboelsesrom er dette antakelig hevingsgrunn. Det kan være det, men det er ikke garantert. Anonymkode: 0651a...449 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jo, dette er definitivt grunn for hurtig utflytting. Skjer det noe her, f.eks. en brann med fatalt utfall, vil utleier sannsynligvis få flere hundre tusen i bot. Anonymkode: 6995f...56e Nei, trolig ikke grunn til hurtig utflytting. Da må først kommunen gi bruksforbud slik at utleier ikke lenger kan holde sin del av avtalen. Skjer det noe her, OG boligen ikke oppfyller kravene så ja. Da kan utleier få flere 100 000 i bot. Er rommene godkjent for varig opphold kan det være nok rømningsveier her. Om det er nok rømningsveier må vurderes utifra byggeår, og hva slags utganger som er til rådighet. Uansett vil nok prosessen her med å få avklart grunnlaget for om man kan flytte ut ta lenger tid enn selve oppsigelstiden. Og frem til en eventuell beslutning fra kommunen må TS betale leie som avtalt. Anonymkode: d1892...1bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå