Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha min aller første nattevakt i kveld. 
Fikk vite det før i formiddag at jeg skulle jobbe, så har ikke fått forberedt kroppen på det. Hva bør jeg gjøre i ettermiddag for å klare å holde meg våken gjennom natta?
Vakten starter kl 22 og er ferdig kl 8. Skal på natt igjen i morgen og på onsdag også. 
Akkurat nå er jeg ikke trøtt i det hele tatt, men må vel prøve å få sove noen timer før vakten starter? :P 

Anonymkode: f7aea...b79

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør sove. Gå å legg deg nå, å stå opp i god tid til du skal på jobb.

Ta med matpakke, men magen lever sitt eget liv på natten, så ikke ta med tung mat sånn at du slipper masse rumling og urolig mage.

Legg deg med en gang du kommer hjem imorgen, sov så lenge som mulig. Også får du bare se an om det holder med søvn eller om du trenger å sove litt til.

Når du er ferdig med alle nattevakten, så sover du mindre enn de andre dagene for å snu døgnet tilbake til normalen. 

Anonymkode: fec88...bce

AnonymBruker
Skrevet

For min del er det mest ideelt å sove litt utpå før første vakt. Feks til ca 11. Da klarer jeg meg som regel gjennom natten. Et par kaffekopper. Om det er rolig og jeg blir litt trøtt så tar jeg meg en luftetur på terrassen eller gjør noe forefallende arbeid. 

Etter første vakt drar jeg hjem. Tar en dusj og legger meg. Sover til ca 1430 (vet at ikke alle klarer det). En god ide er å kjøpe en god sovemaske. Om jeg av en eller annen grunn sovef litt dårlig så legger jeg meg nedpå 30-45 på ettermiddagen. Legger meg da i sengen. Kroppen hviler best der. 

Når jeg går av siste vakt så sover jeg litt kortere siden jeg skal legge meg på kvelden igjen. Så til rundt 12-1230.

Nå vet jeg ikke hvor mye du jobber og hvor ofte du blir spurt. Men det er nok ikke sunt for kroppen å måtte omstille seg så raskt på kort tid, for ofte. Spesielt om du ikke er typen som er god på en høneblund. Jeg har tidligere sagt ifra til min sjef. Har jeg flere dagerfri, så går det fint å bli spurt en sjeldent gang med kort tidsfrist før vakten. Men skal jeg ha flere vakter på rad, så sier jeg nei. Og det pga helsen. Man merker det på kroppen. 

Forsøk å legg deg nedpå i ettermiddag. Jeg liker ikke å sove etter kl 1930, for da føler jeg at jeg ikke får våknet ordentlig før jobb. Kanskje det hjelper å høre på rolig musikk? Mørkt rom.

Anonymkode: 62c66...b3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...