Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 Populært innlegg #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg merker at flere virker å ha en slik holdning til sex. At sex er et bohov som må "dekkes", at man fortjener sex men ikke "får" det, at det er synd på en hvis partneren ikke vil ha så mye sex, at sex bør være en slags belønning hvis man har vært snill etc. Og dette er det vanskelig for meg å forstå meg på. Hvis man ønsker mye sex er det ingenting i veien for å finne seg en partner som også kan tenke seg mye av det, men da må man selvfølgelig være åpen for at ting kan endre seg, eller at det ikke blir sex hele tiden. Og jeg synes at mange bør legge fra seg den holdningen om at hvis man ikke finner noen å ha mye sex med, så har man et uverdig liv, eller det å tenke at man ikke "får" noe man egentlig har krav på, og at man dermed blir bitter. For sex er ikke som mat. Det er en aktivitet man gjør sammen med noen andre (eller alene), fordi alle involverte har lyst. Det avhenger av et samtykke fra den man eventuelt vil ha sex med, og det skal alltid være greit å si nei. Vet ikke om jeg overdriver, men jeg merker visse holdninger rundt dette med sex som jeg ikke liker eller forstår meg på. Er det flere som kjenner seg igjen i dette? Anonymkode: 36635...d4d 50
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Er litt enig, men samtidig så tror jeg det indre behovet egentlig er nærhet. Det å føle at et annet menneske vik ha deg, dele noe så intimt. Samtidig er det ingen menneskerett å ha sex. Og det er stusselig når folk blir slik du beskriver. Man kan helt fint utforske med seg selv også. Anonymkode: a9de8...0e6 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Jeg mener det er en legitim grunn til å avslutte forholdet. Man burde ikke være tvunget til å være sammen med en som man ikke kan ha sex med. Det er jo noe av det skjønneste i livet ✨ Anonymkode: 83ba9...cd1 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg mener det er en legitim grunn til å avslutte forholdet. Man burde ikke være tvunget til å være sammen med en som man ikke kan ha sex med. Det er jo noe av det skjønneste i livet ✨ Anonymkode: 83ba9...cd1 Alle skal selvfølgelig kunne avslutte et forhold dersom de vil det. Personlig tenker jeg at noen måter å gå ut av et forhold på er snillere enn andre, men tvang til å bli værende i et forhold man ikke vil være i, har ikke noe å gjøre med hva jeg prøver å få frem. TS Anonymkode: 36635...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Her er det sikkert mange ulike nyanser og meninger. På grunn av sykdom og på grunn av arbeid har det opp gjennom årene vært flere perioder der det ikke har vært sex i ekteskapet vårt. Vennskapet og kjærligheten har likevel bestått. For oss har det vært viktig at vi begge har akseptert at man har behov for å få orgasme selv om det er uten deltakelse fra den andre. Da har det vært godt å kunne sette ord på det og at det ikke bare skjer i hemmlighet. Anonymkode: dd4bb...2ca 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Noen synes sex er viktig, mens andre klarer seg greit uten. Jeg tenker du føler som du gjør fordi det ikke er så viktig for deg. Man har full rett til å si nei til sex i et forhold. Man bør si nei hvis man ikke har lyst, men det er ikke til å unngå at det kan gå utover forholdet i lengden. Det hjelper ikke med moralpreken og argumenter hvis partneren er ulykkelig og ikke trives. Spiller det noen rolle om partneren har "rett til å være bitter"? Poenget er at det er vondt å leve i et forhold hvor man hele tiden blir avvist. Anonymkode: 6c8ca...26e 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Noen synes sex er viktig, mens andre klarer seg greit uten. Jeg tenker du føler som du gjør fordi det ikke er så viktig for deg. Man har full rett til å si nei til sex i et forhold. Man bør si nei hvis man ikke har lyst, men det er ikke til å unngå at det kan gå utover forholdet i lengden. Det hjelper ikke med moralpreken og argumenter hvis partneren er ulykkelig og ikke trives. Spiller det noen rolle om partneren har "rett til å være bitter"? Poenget er at det er vondt å leve i et forhold hvor man hele tiden blir avvist. Anonymkode: 6c8ca...26e At det kan være vondt å bli avvist, både i et forhold og hvis man er singel faktisk, er jeg helt med på. Det er ikke noe jeg reagerer på i negativ forstand. Det jeg ikke forstår meg like mye på er holdninger om at sex er noe man fortjener, har krav på, er nødt til å ha, at andre har en plikt overfor en osv... Tristhet og skuffelse angående situasjonen er greit, men bitterhet på en annen person som ikke ønsker å ha sex synes jeg blir ufortjent for den personen som noen er bitter på. Anonymkode: 36635...d4d 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 Går heller uten sex alene, enn uten sex i et forhold. Forhold inneholder mange deler som skal fungere, men fungerer ikke det seksuelle så er man bare venner. Ser ingen grunn til å fortsette ekteskapet med kona hvis hun plutselig fant ut at hun er ferdig med sex. Da kan vi heller ha et vennskap hver for oss. Anonymkode: ceef6...128 14
CorvusCorax Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 (endret) Jo, noen "MÅ" ha det. Noen mener det er et av de viktigste kriteriene for et godt forhold. Det handler om nærhet og intimitet. For noen er det faktisk limet i forholdet. Det letter på stemningen og skaper trygghet. Om man har erfaring med at man mister interessen for sex etter de første mnd. eller etter forelskelsen har lagt seg, så bør man informere om det før man starter et forhold - og på den måten slipper man å bli såret om partner velger å gå, eller om partner blir mer innesluttet, amper og irritert. Det er ingen menneskerettighet å ha sex. Men det er heller ikke en menneskerettighet å være i et forhold. Det er nokså patetisk å tviholde på et forhold hvor en av partene mistrives. Og f.eks unnskylde det med "holde sammen for barna". Endret 28. juni 2021 av CorvusCorax 8
CorvusCorax Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Går heller uten sex alene, enn uten sex i et forhold. Forhold inneholder mange deler som skal fungere, men fungerer ikke det seksuelle så er man bare venner. Ser ingen grunn til å fortsette ekteskapet med kona hvis hun plutselig fant ut at hun er ferdig med sex. Da kan vi heller ha et vennskap hver for oss. Anonymkode: ceef6...128 Nettopp. Et kjærlighetsforhold uten sex er kun et vennskap, og vennskap har man oftest mange av. Og man ønsker ikke nødvendigvis å bo med en venn. 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Går heller uten sex alene, enn uten sex i et forhold. Forhold inneholder mange deler som skal fungere, men fungerer ikke det seksuelle så er man bare venner. Ser ingen grunn til å fortsette ekteskapet med kona hvis hun plutselig fant ut at hun er ferdig med sex. Da kan vi heller ha et vennskap hver for oss. Anonymkode: ceef6...128 Det er greit at vi har ulike ting som bestemmer om vi fortsatt vil være i et forhold eller ikke. For min del synes jeg det emosjonelle er det klart viktigste, og hvis jeg elsket noen ville nok ikke jeg gått fra dem selv om sexlivet endret seg. Jeg skjønner at ikke alle er like på dette, men synes at flere av de som er veldig opptatte av sex gjerne også kunne prøvd å se at for noen så går det an å ha et romantisk forhold uten at sex er det viktigste også. Det å respektere at folk er ulike og ønsker forskjellige forhold, går begge veier. Det er jo ikke det jeg sier at man skal fortsette et forhold man ikke vil være i. Men at hvis noen ikke vil ha sex, endrer seg i hvor mye de vil ha det, eller av andre grunner sier nei, så er det helt greit og selv ikke i et forhold forstår jeg bitterhet på personen dersom den andre sier nei. Det at man kan bli skuffet og lei seg på grunn av situasjonen er en ting, men man har jo ikke krav på sex, så jeg skjønner det ikke når man klandrer den andre personen for å ha sagt nei. Eller hvis man lever alene, og klandrer alle som sier nei, fordi man mener man burde "få" sex. TS Anonymkode: 36635...d4d 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At det kan være vondt å bli avvist, både i et forhold og hvis man er singel faktisk, er jeg helt med på. Det er ikke noe jeg reagerer på i negativ forstand. Det jeg ikke forstår meg like mye på er holdninger om at sex er noe man fortjener, har krav på, er nødt til å ha, at andre har en plikt overfor en osv... Tristhet og skuffelse angående situasjonen er greit, men bitterhet på en annen person som ikke ønsker å ha sex synes jeg blir ufortjent for den personen som noen er bitter på. Anonymkode: 36635...d4d Jeg tror det er veldig dumpt å presse seg til å ha sex når man ikke vil. Da mister man i alle fall lysten. Samtidig er det lurt å ikke bruke parforholdet som salderingspost. Alltid prioritere trening, jobb, hobbyer, kompiser, TV, hus og alt annet foran forholdet. Så se om man har overskudd på 23:30. Det har man ikke. Tenk om man bare skulle trent når man plutselig fikk tid og lyst ut av det blå? Da hadde det blitt lite trening. Man må faktisk prioritere ting hvis det skal bli noe av. Hvis partneren avfeier hele problemet og ikke tar noe ansvar så er det faktisk forståelig at partneren kan bli bitter synes jeg. Det er ikke rimelig å bli bitter bare fordi partneren har mindre behov, eller hvis man selv ikke gidder å endre på ting selv. Det er jeg enig i. Anonymkode: 6c8ca...26e 2
Gjest SomeDude32 Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Er det ikke sex som skiller forhold fra vennskap?
CorvusCorax Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er greit at vi har ulike ting som bestemmer om vi fortsatt vil være i et forhold eller ikke. For min del synes jeg det emosjonelle er det klart viktigste, og hvis jeg elsket noen ville nok ikke jeg gått fra dem selv om sexlivet endret seg. Jeg skjønner at ikke alle er like på dette, men synes at flere av de som er veldig opptatte av sex gjerne også kunne prøvd å se at for noen så går det an å ha et romantisk forhold uten at sex er det viktigste også. Det å respektere at folk er ulike og ønsker forskjellige forhold, går begge veier. Det er jo ikke det jeg sier at man skal fortsette et forhold man ikke vil være i. Men at hvis noen ikke vil ha sex, endrer seg i hvor mye de vil ha det, eller av andre grunner sier nei, så er det helt greit og selv ikke i et forhold forstår jeg bitterhet på personen dersom den andre sier nei. Det at man kan bli skuffet og lei seg på grunn av situasjonen er en ting, men man har jo ikke krav på sex, så jeg skjønner det ikke når man klandrer den andre personen for å ha sagt nei. Eller hvis man lever alene, og klandrer alle som sier nei, fordi man mener man burde "få" sex. TS Anonymkode: 36635...d4d Sex er ikke noe man får. Det er her du misforstår. Det er noe to mennesker som er tiltrukket av hverandre og elsker hverandre deler sammen. Det er naturlig. Noe som skjer automatisk i et godt forhold - der begge to tar like mye initiativ. Så klart man kan klandre den andre om personen ikke viser samme type kjærlighetsspråk lenger. Så klart man blir bitter. Noe man delte sammen blir plutselig et ork - og man føler seg masete og klengete fordi man ønsker nærhet. Sånn skal det ikke være. Hvorfor henger du deg opp i at andre har et annet kjærlighetsspråk enn du? Er mannen/kona bitter fordi du ikke orker å ha sex? 2
Druid Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg merker at flere virker å ha en slik holdning til sex. At sex er et bohov som må "dekkes", at man fortjener sex men ikke "får" det, at det er synd på en hvis partneren ikke vil ha så mye sex, at sex bør være en slags belønning hvis man har vært snill etc. Og dette er det vanskelig for meg å forstå meg på. Hvis man ønsker mye sex er det ingenting i veien for å finne seg en partner som også kan tenke seg mye av det, men da må man selvfølgelig være åpen for at ting kan endre seg, eller at det ikke blir sex hele tiden. Og jeg synes at mange bør legge fra seg den holdningen om at hvis man ikke finner noen å ha mye sex med, så har man et uverdig liv, eller det å tenke at man ikke "får" noe man egentlig har krav på, og at man dermed blir bitter. For sex er ikke som mat. Det er en aktivitet man gjør sammen med noen andre (eller alene), fordi alle involverte har lyst. Det avhenger av et samtykke fra den man eventuelt vil ha sex med, og det skal alltid være greit å si nei. Vet ikke om jeg overdriver, men jeg merker visse holdninger rundt dette med sex som jeg ikke liker eller forstår meg på. Er det flere som kjenner seg igjen i dette? Anonymkode: 36635...d4d For svært mange er sex et behov som skal dekkes. Det er for mange en fundamental del av et samliv . Og det handler ikke om å "fortjene" det eller "belønning", det er forventet å være en markant del av dine fysiologiske behov som å puste og spise. Et liv uten, er for mange et uverdig liv. Og vi er forskjellig. Vi leter etter den som vi kan leve med, og i letingen velger vi livsretning. Derfor ER det vanskelig å forstå at ting kan endre seg : Jeg forelsket meg i en versjon av deg, som levde med meg over en lang tid; hvis du markant endrer deg, er ikke det nødvendigvis enkelt å tilpasse seg. Det er som med andre deler av relasjonen : hvis jeg en dag kom hjem til min kone og hun hadde kladd seg i hijab og rensket kjøleskapet for bacon, så hadde jeg måttet revurdere relasjonen selv om følelsene mine fortsatt var knyttet til henne. Kan jeg leve med en religiøs fundamentalist ? Nei, men vi har en historie og felles minner jeg skal miste samtidig. Den store utfordringen med sex er at vi som samfunn knytter sex hardt til relasjonen : Den ene parten i forholdet dirigerer seksualiteten til den andre til et minste felles multiplum. Så hvis jeg har mindre lyst på sex, så er dette nå din seksualitet også. Det er ikke offentlig aksepterte løsninger for å takle seksuelle problemer i en relasjon; en person som går fra ett forhold på grunn av mangel på sex, "krever for mye", får den sex andre steder fra , er dette også problematisk. Og akkurat dette skaper bitterhet. Man må enten ofre noe som er viktig for seg selv , som relasjoner som oftes er , eller seg selv som fysisk menneske, hvilket er like skadelig som å ha sex man ikke ønsker. Og dette gjør vi som regel basert på en lite gjennomtenkt og utdatert tradisjon. Endret 28. juni 2021 av Druid 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 SomeDude32 skrev (1 minutt siden): Er det ikke sex som skiller forhold fra vennskap? Ikke for alle. Hva hver enkelt definerer som et forhold kan være veldig flytende. Ta for eksempel et forhold mellom to aseksuelle, der forholdet baserer seg på følelser, kjærlighet, og annet, men ikke sex. Det går an å være i et forhold likevel, ulike forhold har forskjellige variasjoner. Hvordan det? TS Anonymkode: 36635...d4d 12
Gjest SomeDude32 Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 Just now, AnonymBruker said: Ikke for alle. Hva hver enkelt definerer som et forhold kan være veldig flytende. Ta for eksempel et forhold mellom to aseksuelle, der forholdet baserer seg på følelser, kjærlighet, og annet, men ikke sex. Det går an å være i et forhold likevel, ulike forhold har forskjellige variasjoner. Hvordan det? TS Anonymkode: 36635...d4d Nei, jeg bare lurer på hva jeg som mann hadde fått ut av et forhold med en kvinne, hvor vi ikke tar intimiteten til et høyere nivå gjennom sex. Aseksuelle er en liten prosentandel av alle mennesker der ute så du kan ikke bruke de som eksempel. Folk flest har faktisk sexdrift
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 SomeDude32 skrev (7 minutter siden): Er det ikke sex som skiller forhold fra vennskap? Nei, da ville det ikke ha eksistert slike ting som fuckfriends og "vennesex". Mange har dessuten sex uten å være i forhold og uten at det er følelser til stede. Det er følelsene og ønsket om å dele livet og hverdagen som skiller (kjærlighets)forhold fra vennskap. Anonymkode: 08b54...e77 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå