Gå til innhold

Sykmeldt slektning jobber svart

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har prøvd å ikke bry meg, men blir både støtt og sint på familiemedlem som er sykmeldt men som jobber svart. Hen er fagarbeider med fagbrev og har vært sykmeldt i ca 6 mnd nå. 

Bør jeg melde fra til noen? Hvem? Kan det gjøres anonymt? Eller bør jeg se mellom fingrene og bare la det stå til?

Regner med hen er tilbake i jobb etter sommerferien, men blir skikkelig irritert når jeg ser at hen har byttet bordkledning og malt hele huset + jobbet svart for andre. Dette er jo jobb vi andre må bruke faktisk ferie på. 

Anonymkode: 32732...746

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke ditt problem.

Anonymkode: d5972...6cb

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ikke ditt problem.

Anonymkode: d5972...6cb

Hva om alle tenkte at man kunne styre på selv utenfor lovens rammer uten at folk sa ifra? 

Anonymkode: 95acd...f45

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Det kan være psykisk?

Anonymkode: 90d9f...80f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at hen jobber svart? Det kommer jo an på summen hen får betalt, det kan jo hende det er skattefritt.

Anonymkode: 10659...c2c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis personen ikke har meldt fra om at hen jobber til arbeidsgiver og- eller Nav, så er dette svindel. Er personen frisk nok til å jobbe svart, så er hen også frisk nok til å friskemeldes. 

Anonymkode: c2f83...4a7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet du at han har jobbet svart? Har han sagt det? Kan jo hende det er hvitt og han får mindre i sykepenger på de dagene han arbeider, eller at han jobber gratis. 

Å jobbe i byggebransjen og bytte kledning på eget hjem og male isv kan virkelig ikke sammenlignes. 

Vet du egentlig hvorfor han er sykemeldt? 

Anonymkode: 099e5...a5e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kan være psykisk?

Jeg er psykisk syk, og jeg har ikke energi til å jobbe noe. Det er ganske utmattende å være psykisk syk. 

• Liker 4
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Har prøvd å ikke bry meg, men blir både støtt og sint på familiemedlem som er sykmeldt men som jobber svart. Hen er fagarbeider med fagbrev og har vært sykmeldt i ca 6 mnd nå. 

Bør jeg melde fra til noen? Hvem? Kan det gjøres anonymt? Eller bør jeg se mellom fingrene og bare la det stå til?

Regner med hen er tilbake i jobb etter sommerferien, men blir skikkelig irritert når jeg ser at hen har byttet bordkledning og malt hele huset + jobbet svart for andre. Dette er jo jobb vi andre må bruke faktisk ferie på. 

Det at han jobber på eget hus kan skyldes at han er sykmeldt for psykisk sykdom eller forhold som mobbing på arbeidsplassen. Det kan føles så belastende at han sier noe fysisk, hvis du i det hele tatt har hørt hva han er sykmeldt for.

Så det er ingen ting å legge seg bort i.

Har du bevis for at han jobber svart? Du kan melde fra om det, men hva han gjør på eget hus er uvedkommende for svart arbeid.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Personen er sykmeldt for en fysisk skade. Det er jeg temmelig sikker på fordi hen har måtte vært på en del opptrening. 

Jeg vet det er svart fordi jeg var der når ene jobben betaling ble avtalt... 

Synes dette er vanskelig! I mitt sinn er det trygdesvindel, men som skrevet, antar at hen er tilbake i jobb etter sommeren... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Hva om alle tenkte at man kunne styre på selv utenfor lovens rammer uten at folk sa ifra? 

Anonymkode: 95acd...f45

Hva om folk forstår at ingen tenker noensinne kollektivt?

Anonymkode: ed8fa...d72

Skrevet (endret)

Om du bør kaste familie under bussen fordi de gjør noe ulovlig, som ikke direkte skader noen andre (ja, jeg forstår at våre skattepenger går til hans sykepenger)? Du kan selvfølgelig gjøre det, men det syns jeg er fryktelig stusselig gjort.

Jeg er så glad for at jeg ikke er en person som bruker tid og energi på å irritere meg over slike bagateller.

Endret av MiaHI
  • Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Makan!! Pass på deg selv TS!

Anonymkode: e2d7c...54c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Hvis vedkommende er vanlig lønnsmottaker kan han tjene kr. 6 000,- skattefritt på småjobber.

Anonymkode: 2d5c0...1de

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kan være psykisk?

Spiller jo ingen rolle. Er likevel ikke lov å jobbe svart.

• Liker 5
Skrevet

Pass på deg selv ts!! Det er faktisk lov å jobbe mens man er sykemeldt, for man er bare sykemeldt fra en spesifikk arbeidsplass. Er også lov å tjene inntil 6k i året skattefritt på småjobber. Skulle trodd han stjal fra deg ellerno😂 skjønner ikke at folk har så lite liv

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er psykisk syk, og jeg har ikke energi til å jobbe noe. Det er ganske utmattende å være psykisk syk. 

Jeg er også psykisk syk og har null evne til å gjøre den minste ting, men jeg skjønner jo at alle ikke er som meg..🙄🤷‍♀️

Anonymkode: 71990...595

• Liker 2
Skrevet

Hvis du ønsker å melde fra har du full anledning til det. Se her for hvor og hvordan du gjør det til hhv Skatteetaten og NAV:
https://www.skatteetaten.no/tipsoss/ 
https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/samarbeid/arbeidslivskriminalitet-og-trygdesvindel/trygdesvindel

Som brukeren litt over her skriver, er det lov å tjene inntil 6000 kroner skattefritt på småjobber i året, så vedkommende må ha tjent mer enn det for at det skal være noen sak å melde inn til skatteetaten. 

At vedkommende gjør betalt arbeid på egen tid, som kanskje er i konkurranse med egen arbeidsgiver er en annen sak oppi det hele, men det handler verken om skatteunndragelse eller trygdesvindel, men om lojalitet mot hovedarbeidsgiver.

Vær obs på at selv om du velger å være anonym, så er det ofte lett for den som blir innmeldt å forstå hvem som har meldt fra. Det er ofte svært få som kjenner til akkurat den kombinasjonen av informasjon som blir meldt inn, og da er det også fort gjort å trekke en konklusjon om hvem som har sagt noe. Du må selv velge om du synes det er verdt å varsle om saken.  

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er din erfaring, andre erfarer dette annerledes...

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...