Gå til innhold

Det er først etter at jeg kjøpte elbil at jeg ser alle fordelene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er fordeler og ulemper ved alt.

Så bra for deg at fordelene ved å ha el-bil veier opp for ulempene ved å ha det.  

Anonymkode: a0074...2ff

AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte en 7 år gammel Leaf for 3 år siden fordi én av oss fikk en mye kortere pendlevei. Bensinbilen rakk ikke å bli varm og det går ikke an å sykle. Men Leafen har da brått blitt hovedbilen...fullstendig overraskende. Den går stille og nokså problemfritt, koster oss tilnærmet ingenting å drifte. Veldig glad for at vi har den!

Anonymkode: c6c43...05a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det dukker stadig opp nye fordeler jeg ikke tenkte på før jeg kjøpte elbil.

Jeg slipper f.eks kriser som dette:

https://dinside.dagbladet.no/motor/det-er-krise-nar-denne-lampa-lyser/73948263

Å stå der i veikanten med skitne oljefringre i dårlig lys og prøve å tyde om oljenpinnen er nøttebrun, blank eller svart hahaha. Det er så 90-tallet.

Anonymkode: 5597e...ff0

Jeg har hatt bensin/dieselbil i 25 år. Jeg har aldri måttet stoppe i veikanten, og har aldri sett et rødt varsellys. 

Mange kan en del om bensinmotorer og kan gjøre mye selv. Å peile olje er jo elementært.  Får du et varsellys på elbilen, er det rett på verksted, for du kan ikke gjøre noe selv.

Anonymkode: f84fc...f0b

• Liker 2
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Det dukker stadig opp nye fordeler jeg ikke tenkte på før jeg kjøpte elbil.

Jeg slipper f.eks kriser som dette:

https://dinside.dagbladet.no/motor/det-er-krise-nar-denne-lampa-lyser/73948263

Å stå der i veikanten med skitne oljefringre i dårlig lys og prøve å tyde om oljenpinnen er nøttebrun, blank eller svart hahaha. Det er så 90-tallet.

Anonymkode: 5597e...ff0

Joda, det er alltid fordeler ved å kjøre rundt i en ny bil. (Hvis man antar at elbilen din er ny da.)

Fossileiere kan trøste seg med at det ikke er 13 biler foran dem i ladekø på Espa i påsken. Men ja, det er kjekt å slippe turbohavari, slitt kløtsj, rådebank og fylling av feil drivstoff. Og den fornøyelige selvfølelsen når man fiser forbi alle tullingene i rush-kø i kollektivfeltet. 

Men det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe elbil, enten pga. økonomi eller utfordringer med ladeboksmontering hjemme. Mange bygårder i Oslo uten faste parkeringsplasser, og da blir det utfordrende å lade bilen. 

• Liker 2
Skrevet
newman01 skrev (3 timer siden):

Men det er ikke alle som har mulighet til å kjøpe elbil, enten pga. økonomi eller utfordringer med ladeboksmontering hjemme. Mange bygårder i Oslo uten faste parkeringsplasser, og da blir det utfordrende å lade bilen. 

Det du skriver der er ekstremt viktig.

Jeg er selv for elbiler, eier elbiler og det vil ikke falle meg inn å gå tilbake og kjøpe fossilbil. Jeg elsker motor og at ting bråker, men ikke når jeg skal kjøre fra A til B. Elbilen er overlegen fossilbilen på alt unntatt rekkevidde uten stans. Samtidig skjer det aldri her i Norge at jeg kjører non stop til tanken er tom, så det spiller ingen rolle.

Men, jeg ville aldri kjøpt elbil dersom jeg ikke hadde mulighet for å lade hjemme. Ikke fordi det ikke er mulig å lade på jobb eller borte, men fordi man aldri er garantert en ledig "pumpe" - unntatt hjemme. Hadde jeg flyttet til en bygård med gateparkering eller leiligheter med parkeringsplasser uten ladere, så hadde jeg solgt elbilene og kjøpt bensinbil igjen. Det hadde jeg gjort igjen og igjen, helt til jeg hadde hatt ladestasjon tilgjengelig på min angitte parkeringsplass.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Får du et varsellys på elbilen, er det rett på verksted, for du kan ikke gjøre noe selv.

Anonymkode: f84fc...f0b

Nope, elbilforum.no er like fantastisk som andre bilforum. Har skiftet diverse deler og holdt bilen ved like takket være gode råd derfra og YouTube.

Elbil er ikke magisk, faktisk tidvis mye enklere enn fossilbil. Jeg er glad i bil generelt og forstår ikke denne "diesel vs el"-kampen som gjerne foregår her på forumet. Gøy med begge deler.

Anonymkode: c6c43...05a

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...