AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg har en veldig sosial nabo, som stort sett er veldig hyggelig, men som totalt mangler sosiale antenner. Hun har heller ingen sperrer når det kommer til hva hun kan si eller spørre om. Det er egentlig litt vanskelig å beskrive hvordan hun oppfører seg, det må oppleves. For eksempel kan jeg gå med ørepropper mens jeg steller i hagen. Hun kommer bort til meg for å snakke, og jeg sier at jeg er sliten, og orker ikke være sosial den dagen, og hun sier "Hvorfor er du sliten? Du gjør jo ingenting!" (Jeg er ufør) Eller jeg er på full fart ut døren, og hun stopper meg for å snakke. Jeg sier at "jeg har det travelt, og må dra nå" og da spør hun hun spør alltid "hvor skal du?". Hvis jeg da for eksempel sier at "mamma har falt og må til legen" kan hun spørre "kan hun ikke dra til legen uten deg?" Hun må alltid argumentere mot meg når jeg sier noe. Jeg vet ikke om hun er slik til alle, eller bare til meg, men andre har reagert på at hun viser "eietrang" overfor meg. Hvis jeg har besøk lusker hun alltid rundt i nærheten, blander seg inn i samtaler, og vil være med oss. Men hvis jeg inviterer henne med (det har skjedd to ganger) ignorerer hun gjestene mine, og henvender seg kun til meg. Til nå har jeg tenkt at hun er ensom, og har godtatt oppførselen på grunn av det, men nå har hun gått for langt. (Lang historie som jeg ikke skal gå inn på her) Jeg har prøvd å si i fra gang på gang de siste ukene, men det går ikke inn. Har noen gode tips til hva jeg kan si til henne for å få henne til å slutte med den dårlige oppførselen sin? Anonymkode: a6524...ba7
got2go Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Sånne folk må du bare være helt ærlige med. Hvis hun spør og graver så sier du at det er en privatsak. Eller kontre med "Hvorfor spør du om det/lurer du på det?" Vær mer tydelig i kroppspråk. Pirker hun deg på ryggen mens du driver hagearbeid med høretlf så snur du deg, nikker til henne, peker på høretlf og snur deg med ryggen til henne og fortsetter arbeidet . Ikke vær redd for å framstå som frekk. 23
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 got2go skrev (2 minutter siden): Sånne folk må du bare være helt ærlige med. Hvis hun spør og graver så sier du at det er en privatsak. Eller kontre med "Hvorfor spør du om det/lurer du på det?" Vær mer tydelig i kroppspråk. Pirker hun deg på ryggen mens du driver hagearbeid med høretlf så snur du deg, nikker til henne, peker på høretlf og snur deg med ryggen til henne og fortsetter arbeidet . Ikke vær redd for å framstå som frekk. Takk for svar. Jeg er egentlig ikke redd for å framstå som frekk, men jeg har en veldig lang lunte. Jeg blir så satt ut av slik oppførsel at jeg ikke vet hva jeg skal si. Hva jeg burde sagt kommer jeg først på lenge etterpå. Anonymkode: a6524...ba7 3
got2go Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for svar. Jeg er egentlig ikke redd for å framstå som frekk, men jeg har en veldig lang lunte. Jeg blir så satt ut av slik oppførsel at jeg ikke vet hva jeg skal si. Hva jeg burde sagt kommer jeg først på lenge etterpå. Anonymkode: a6524...ba7 Da er du bare tydelig avvisende. Svar hm og ja bare. Vær rask med å si hadet og gå! 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 Be henne holde kjeft og passe sine egne saker. Anonymkode: b7dcc...262 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Be henne slutte å være frekk. Anonymkode: 4bf2f...cc3 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for svar. Jeg er egentlig ikke redd for å framstå som frekk, men jeg har en veldig lang lunte. Jeg blir så satt ut av slik oppførsel at jeg ikke vet hva jeg skal si. Hva jeg burde sagt kommer jeg først på lenge etterpå. Anonymkode: a6524...ba7 Vi har hatt noen slike i gatå våres også. Har opplevd at en satte på løvsuger mens vi feiret min farmor sin 90års dag. Skrudde høy musikk på også. Var en gang vi skulle selge noe til bilen og vi var ute med vedkomne som skulle ha de tingene og då kom naboen bort. Min far skulle sette opp gjerdet og då brukte vedkomne hoveddøren som vedkomne aldri bruker siden vedkomne går i fra garasjen og inn. Kunne ha fortalt mye mer ts. Så jeg forstår frustrasjonen din godt. Anonymkode: fdc79...8ce 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har hatt noen slike i gatå våres også. Har opplevd at en satte på løvsuger mens vi feiret min farmor sin 90års dag. Skrudde høy musikk på også. Var en gang vi skulle selge noe til bilen og vi var ute med vedkomne som skulle ha de tingene og då kom naboen bort. Min far skulle sette opp gjerdet og då brukte vedkomne hoveddøren som vedkomne aldri bruker siden vedkomne går i fra garasjen og inn. Kunne ha fortalt mye mer ts. Så jeg forstår frustrasjonen din godt. Anonymkode: fdc79...8ce Jeg kan fortelle om nøyaktig lik oppførsel her (det var gressklipper og kantklipper, samt sprøyting med ugressmiddel under konfirmasjon, slik at vi ikke kunne være ute). Anonymkode: a6524...ba7 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 got2go skrev (19 minutter siden): Da er du bare tydelig avvisende. Svar hm og ja bare. Vær rask med å si hadet og gå! Der skal jeg gjøre neste gang 🙂 Anonymkode: a6524...ba7 1
Blomsterpotta Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kan fortelle om nøyaktig lik oppførsel her (det var gressklipper og kantklipper, samt sprøyting med ugressmiddel under konfirmasjon, slik at vi ikke kunne være ute). Anonymkode: a6524...ba7 Enkelte folk er helt tomme i toppen. Hadde jeg hatt konfirmasjon og opplevd dette så hadde det ljomet mellom husveggene ja. 6
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg kan fortelle om nøyaktig lik oppførsel her (det var gressklipper og kantklipper, samt sprøyting med ugressmiddel under konfirmasjon, slik at vi ikke kunne være ute). Anonymkode: a6524...ba7 For å si det slik så fikk våres gjester en god latter da de tittet over gjerde fordi han satt inntil solveggen med øreklokker på seg 😂😂😂 Anonymkode: fdc79...8ce 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 Hun høres ut som hun har en diagnose, TS. Anonymkode: 7aaf9...a30 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å si det slik så fikk våres gjester en god latter da de tittet over gjerde fordi han satt inntil solveggen med øreklokker på seg 😂😂😂 Anonymkode: fdc79...8ce Kanskje han ikke følger så med på hva naboen driver med og ikke har fått med seg at de har selskap? Musikk på ørene og hagearbeid er ikke spesielt rart. Her burde vertskapet sagt ifra om at det skulle være selskap og ikke tatt for gitt at naboen skulle " lukte seg fram til det" Det er heller ikke vanlig å be naboen om tillatelse hver gang arbeide skal utføres i hagen. I vårt strøk sviver plenklippere konstant men på helligdager og Søndager bør man hvile. Anonymkode: 09575...754 3
Million Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Neste gang svarer du bare "Pleier du alltid å snoke i saker du ikke har noe med?" Bare begynn å svare på hennes nærgående spørsmål med et motspørsmål som det, og så snur du og går, saken ferdig. 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 got2go skrev (3 timer siden): Sånne folk må du bare være helt ærlige med. Hvis hun spør og graver så sier du at det er en privatsak. Eller kontre med "Hvorfor spør du om det/lurer du på det?" Vær mer tydelig i kroppspråk. Pirker hun deg på ryggen mens du driver hagearbeid med høretlf så snur du deg, nikker til henne, peker på høretlf og snur deg med ryggen til henne og fortsetter arbeidet . Ikke vær redd for å framstå som frekk. Helt enig, møtt på slike folk før. Orker ikke sånne, totalt tilbakestående oppførsel. Anonymkode: 1e327...b31
got2go Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Helt enig, møtt på slike folk før. Orker ikke sånne, totalt tilbakestående oppførsel. Anonymkode: 1e327...b31 Enig. Har lært meg at det er ingen som har noe med å spørre om all verdens ting i tide og utide. En skylder ikke folk noen forklaring på noe som helst. Vi må være flink å sette grenser for oss selv i verden! 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han ikke følger så med på hva naboen driver med og ikke har fått med seg at de har selskap? Musikk på ørene og hagearbeid er ikke spesielt rart. Her burde vertskapet sagt ifra om at det skulle være selskap og ikke tatt for gitt at naboen skulle " lukte seg fram til det" Det er heller ikke vanlig å be naboen om tillatelse hver gang arbeide skal utføres i hagen. I vårt strøk sviver plenklippere konstant men på helligdager og Søndager bør man hvile. Anonymkode: 09575...754 Joda, han visste at vi skulle ha selskap og hundene våres har naboen gitt grill mat til. Kastet eggeskall over og mye mer. Det må sies at han hadde øl og ikke var edru. Anonymkode: fdc79...8ce
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje han ikke følger så med på hva naboen driver med og ikke har fått med seg at de har selskap? Musikk på ørene og hagearbeid er ikke spesielt rart. Her burde vertskapet sagt ifra om at det skulle være selskap og ikke tatt for gitt at naboen skulle " lukte seg fram til det" Det er heller ikke vanlig å be naboen om tillatelse hver gang arbeide skal utføres i hagen. I vårt strøk sviver plenklippere konstant men på helligdager og Søndager bør man hvile. Anonymkode: 09575...754 Han satte løvsugeren inntil grensa og han gikk inn. Anonymkode: fdc79...8ce
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Han satte løvsugeren inntil grensa og han gikk inn. Anonymkode: fdc79...8ce I et byggefelt på en Søndag? Eller i et landlig strøk på en hverdag? Anonymkode: 09575...754
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 Ja, har et tips som kan fungere. Ikke ' bli med ' på spørsmålsrekkene hennes. Eks, når du sier det ikke passer- si hade med en gang og gå fra der hun er. Et annet tips kan være å gjenta første svar du har gitt, gjerne gjenta det flere ganger hvis hun spør flere ganger. Disse metodene kan være effektive, lykke til. Anonymkode: fcc0e...297 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå