Bli medlem Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Klasseskillene i verden i dag blir ikke bare større, men mulighetene til å klatre på stigen blir stadig mindre, speiselt i samfunn i den tredje verden. Kommer man seg inn i Europa er man garantert at man nå for alltid er løftet til verdens høyeste levestandard. Selv slekten som blir igjen i hjemlandet blir løftet ut fra fattigdom til samfunnets øvre klasser. Det er i grunn ingenting i veien med et ønske om klassereise. Men asylinstituttet kan ikke kapres til dette formålet. Asylinstituttet som ble til i tiden etter andre verdenskrig forutså aldri denne utviklingen. Det internasjonalet asylinstituttet må skrotes og bygges opp fra bunnen med dagens realiteter som utgangspunkt. Den må utformes slik at den hegner om de viktige etiske verdiene som var utgangspunktet, og gjøre den bedre rustet til å motstå å bli kapret for andre formål. Bare slik kan Europa unngå at den feilregulerte migrasjonen fører til polariserende og lammende politisk uro og økende rasisme. 3
Drizzt Skrevet 29. juni 2021 #2 Skrevet 29. juni 2021 Hm, ja. Asylinstituttet misbrukes på det groveste for økonomisk motivert migrasjon. Jeg vet ikke når man gikk over til å la økonomiske migranter få asyl, men på et tidspunkt gikk det rett sør og det fortsetter sørover videre. Det som må skje og burde ha skjedd for flere år siden er å få tilbake geografisk inndelt asylinstitutt hvor man søker asyl kun i egen verdensdel. Da slipper man disse enorme bølgene med proforma asylanter fra Afrika og Midt-Østen til Europa. Jeg savner de gode gammeldagse landsgrensene i Europa, jeg, hvor landene hadde suverenitet å bestemme selv hvem som skulle slippes inn gjennom grundig visumprosess. 4
Blitz21 Skrevet 29. juni 2021 #3 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Når man laget asylinstituttet på 50-tallet så var det ingen som forutså at millioner skulle stelle seg på grensen til Europa. Resten vet jeg ikke noe om. Endret 29. juni 2021 av Blitz21 Presisering 1
Callisto83 Skrevet 29. juni 2021 #4 Skrevet 29. juni 2021 Den opprinnelige hensikten var nok å hjelpe folk midlertidig, til situasjonen bedret seg i hjemlandet. Et eller annet sted på veien så ble det omgjort til permanent, og nå har man fått andre problemstillinger som følge av det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå