Gå til innhold

Er det viktig at intensivsykepleiere snakker norsk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Holder det ikke med engelsk?

Er det bedre med ingen intensivsykepleiere, enn en som snakker engelsk?

Det er som en pasient i akutt behov for ambulanse, men pasienten nekter å være med ambulansen fordi den har feil farge.

Anonymkode: 310fb...55e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er viktig at de snakker norsk. Ikke alle i helsesektoren som behersker engelsk, og heller ikke pårørende. Jeg selv er sykepleier, men ikke god i engelsk. Det hadde blitt vanskelig for meg å kommunisere fagspråk  på engelsk, det kunne ha ført til feil og misforståelser.

Anonymkode: 3b501...fa2

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er som en pasient i akutt behov for ambulanse, men pasienten nekter å være med ambulansen fordi den har feil farge.

Klart en som jobber i helsevesenet bør kunne beherske norsk. Men når det er sakt så tenker jeg at om en er så dum at noen nekter å være med i ambulansen pga hudfarge , så får den personen bare være uten hjelp. 

Anonymkode: 4235c...6e4

• Liker 1
Gjest DramaTheLama
Skrevet

Tja. Det er bedre med en intensivsykepleier som snakker tyrkisk en ingen intensivsykepleier. Det er bedre med en intensivsykepleier som snakker engelsk en en intensivsykepleier som snakker tyrkisk. Det er bedre med en intensivsykepleier som snakker norsk enn en som snakker engelsk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Naturligvis er det viktig at intensivsykepleiere behersker norsk.

Anonymkode: edec6...fd6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er faktisk livsviktig i Norge. Har mange sykepleiere på sykehuset mitt som ikke snakker så godt norsk. Og det har faktisk skjedd glipper som kunne kostet liv. De har ikke forstått ordre vi har gitt i akutte situasjoner, tenkt seg om eller bedt oss repetere på engelsk. Dette har man IKKE tid til under f.eks hjertestans, anafylaksi etc

Anonymkode: eb374...a53

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

På sykehus, og spesielt ved intensivavdelinger, er det tydelig kommunikasjon viktig. Derfor må alle snakke norsk. 

Anonymkode: 8b9fb...78e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er viktig at en som har som arbeidsoppgave å holde liv i kritisk syke folk sammen med kollegaer, snakker norsk. Snakker du ikke norsk, har du for øvrig ingenting i Norge å gjøre. 

Anonymkode: def5b...6a6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 12.24):

Ja, det er faktisk livsviktig i Norge. Har mange sykepleiere på sykehuset mitt som ikke snakker så godt norsk. Og det har faktisk skjedd glipper som kunne kostet liv. De har ikke forstått ordre vi har gitt i akutte situasjoner, tenkt seg om eller bedt oss repetere på engelsk. Dette har man IKKE tid til under f.eks hjertestans, anafylaksi etc

Anonymkode: eb374...a53

Jeg vil tippe at det koster flere liv å ha ingen sykepleiere, enn å ha en som snakker engelsk.

Anonymkode: 0761b...0cb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På sykehus, og spesielt ved intensivavdelinger, er det tydelig kommunikasjon viktig. Derfor må alle snakke norsk. 

Tydelig kommunikasjon er også livsviktig i luftfarten. Derfor snakker alle engelsk. Det kan fint også gjøres på intensivavdelingen.

Skrevet

Selvsagt må man kunne kommunisere med pasienter, pårørende og kollegaer! Det kan fort bli kritisk og fatalt om det blir en svikt i kommunikasjonen, det bør vel si seg selv?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Tydelig kommunikasjon er også livsviktig i luftfarten. Derfor snakker alle engelsk. Det kan fint også gjøres på intensivavdelingen.

I Norge snakker vi norsk. Luftfart er internasjonalt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om de jobber i Norge, må de jo selvfølgelig beherske norsk.

AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 11.13):

Men når det er saGt så tenker jeg at om en er så dum at noen nekter å være med i ambulansen pga hudfarge , så får den personen bare være uten hjelp.

Nå har vel ingen nevnt hudfarge her, så jeg vet ikke hvor du har det fra. 

Anonymkode: 15730...630

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I Norge snakker vi norsk. Luftfart er internasjonalt. 

Dette er et politisk argument. Ikke et helseargument.

AnonymBruker
Skrevet

God ide. Så kan fastlegene også kommunisere på engelsk siden det også er manko på de. 

Anonymkode: a454e...880

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 11.08):

Det er ikke det samme. Det var feks ikke enkelt med kun spansktalende ambulansepersonell en gang jeg var der. Kommunikasjonen uteble totalt. Ingen informasjon kunne bli gitt hverken fra den ene eller andre. Åpent brudd feks er selvforklarende, men det er slett ikke alt som er det. 

Så ja, språk er viktig, men det er de aller færreste som ikke forstår engelsk her til lands, og akkurat de få det handler om trenger ikke å få de engelsktalende. Intensivsykepleier som bare snakker polsk feks funker ikke. Da forstår ingen. 

Anonymkode: 4f3f8...f7b

Skrevet (endret)

.

Endret av Tvillingsjel

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...