Gå til innhold

Starte utdanning når man er 39 år: satse på sykepleie eller revisjon?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen tanker? Alltid hatt lyst til å bli sykepleier, men blir skremt av å lese om høyt arbeidspress, dårlige turnuser, et yrke man blir utslitt av etter få år, men jeg har har stor Intr for selve faget. Eller så vurderer jeg å studere revisjon, ikke noe jeg Intr meg noe spesielt for, men tenker det kan være en grei jobb og det fristet jo å ha en viss grad av fleksibilitet i hverdagen, og å slippe dårlige og tøffe turnuser. Hva tenker dere? Det er viktig at det går gode jobbmuligheter etter endt utdanning.

Anonymkode: 5e2dd...80b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Noen tanker? Alltid hatt lyst til å bli sykepleier, men blir skremt av å lese om høyt arbeidspress, dårlige turnuser, et yrke man blir utslitt av etter få år, men jeg har har stor Intr for selve faget. Eller så vurderer jeg å studere revisjon, ikke noe jeg Intr meg noe spesielt for, men tenker det kan være en grei jobb og det fristet jo å ha en viss grad av fleksibilitet i hverdagen, og å slippe dårlige og tøffe turnuser. Hva tenker dere? Det er viktig at det går gode jobbmuligheter etter endt utdanning.

Det er to VIDT forskjellige yrker. Jeg har jobbet som sykepleie i 20 år og kunne ikke tenkt meg noe annet, for deg kan det være annerledes. Debatten om helseyrker er ekstremt lite nyansert på KG, alt man hører er negative historier. 

Anonymkode: 1d7b3...7fe

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har øknonmiutdanning fra før er revisjon nå 5-årig studium. Sykepleie er 3 år.

Skremmselshistoriene om sykepleiere er et ledd i kampen om høyere lønn, ikke noe alle opplever.

Dersom du ikke har noen interesse for revisjon vil møte veggen enten i løpet av studiet eller ganske raskt etterpå. Ja det er en del fleksibilitet, men dette gjelder kun siste halvdel av året. Første halvdel er til gjengjeld så hektisk at du får tilsvarende mindre fleksibilitet.

Anonymkode: af216...f1e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du vurderer ikke seriøst å studere revisjon uten interesse for faget? 😬

Anonymkode: 0d76d...ce2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du vurderer ikke seriøst å studere revisjon uten interesse for faget? 😬

Anonymkode: 0d76d...ce2

Jo🤣 har flere i fam som har utdannelse innenfor økonomi. Drømmen har alltid vært å bli sykepleier, men begynt å tvile etter alle diskusjonstråder her inne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo🤣 har flere i fam som har utdannelse innenfor økonomi. Drømmen har alltid vært å bli sykepleier, men begynt å tvile etter alle diskusjonstråder her inne.

haha uansett hva du gjør høres det ut som om revisjonen bør velges vekk

Anonymkode: 0dece...ec5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Med mindre du har øknonmiutdanning fra før er revisjon nå 5-årig studium. Sykepleie er 3 år.

Skremmselshistoriene om sykepleiere er et ledd i kampen om høyere lønn, ikke noe alle opplever.

Dersom du ikke har noen interesse for revisjon vil møte veggen enten i løpet av studiet eller ganske raskt etterpå. Ja det er en del fleksibilitet, men dette gjelder kun siste halvdel av året. Første halvdel er til gjengjeld så hektisk at du får tilsvarende mindre fleksibilitet.

Anonymkode: af216...f1e

De som jobber på eldresenter og hjemmesykepleie vil jeg tro er ganske enig generelt at presset er for høyt og for høye krap på for få. Sikkert noen med adhd som liker dette. 

Sykehus tror jeg er noe helt annet igjen. 

Anonymkode: 82ee0...e53

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

De som jobber på eldresenter og hjemmesykepleie vil jeg tro er ganske enig generelt at presset er for høyt og for høye krap på for få. Sikkert noen med adhd som liker dette. 

Jeg har jobbet som sykepleier på både sengepost på sykehus og på sykehjem. Det er veldig hektisk på sykehus også, ihverfall på gastrokirurgisk. På sykehjemmet har jeg blitt mest utslitt av alt stellet. Man steller fra 07.30-11.30 i strekk på de mest hektiske vaktene. Vasking av avføring etter dobesøk kommer i tillegg til alt morgenstellet. Fy søren så sliten jeg har blitt av dette i perioder. Nå er jeg 36, men holder ut på sykehjemmet noen år til. 

Anonymkode: 76bbd...d4b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Høyt press og høye krav vil du finne i alle krinker og kroker i yrker som arbeider med mennesker (politi, lærer, sykepleie, sosionom, vernepleie, barnevernsped, +). Det er fordi vi har New Public Management som styringssett her i landet.

Anonymkode: 1d7b3...7fe

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har jobbet som sykepleier på både sengepost på sykehus og på sykehjem. Det er veldig hektisk på sykehus også, ihverfall på gastrokirurgisk. På sykehjemmet har jeg blitt mest utslitt av alt stellet. Man steller fra 07.30-11.30 i strekk på de mest hektiske vaktene. Vasking av avføring etter dobesøk kommer i tillegg til alt morgenstellet. Fy søren så sliten jeg har blitt av dette i perioder. Nå er jeg 36, men holder ut på sykehjemmet noen år til. 

Tror kanskje TS velger revisjon likevel etter å ha lest posten min 🙈😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja… jeg valgte bort revisjon etter å ha jobbet litt som regnskapsfører og sett hva slags dager juniorrevisorene har. De jobber ikke skift, de bare jobber hele tiden. Og oppgavene er mildt sagt kjedelige. Jeg har det bedre som senior regnskapsfører, jeg utdannet meg også sent og ville knapt nådd nivået som senior revisor før pensjonsalder.

Anonymkode: 5e49d...a1c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er revisor. 

Det er på ingen måte rolig og forutsigbart. Det er tidsfrister, arbeidspress, krevende kunder, krevende partnere, ekstreme krav til etterutdanning, kapitalendringer som skal bekreftes, henvendelser om problemstillinger. Og overtidstimene er skyhøye.

Jeg elsker det, da. Er aldri en kjedelig dag, jeg har faglig interesse, og lønna er god. Fleksibiliteten de dagene eller periodene det skjer lite er også en fordel. Men om du ikke ønsker overtid, press og stress, da er det neppe noe å satse på. 

Anonymkode: ed38f...c9e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er ikke bare her inne at man informeres om tingenes tilstand i helsevesenet. Ahus har 10 intensivsenger på et opptaksområde på 600 000 mennesker. Det er det samme som i Albania. Det er en estimert sykepleiermangel på 15 000 i 2030:

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/8wkG4d/hoeie-advarer-mangler-15000-sykepleiere-i-2030-uten-nye-tiltak

... og gjennomsnittlig arbeidsavgang for norske sykepleiere er 58 år!

Anonymkode: 3dbba...3f7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Revisjon, helt klart.

Å bli sykepleier i en alder av 40+ høres ut som et rent helvete. 

Anonymkode: 16fad...1d8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke være stressende å være sykepleier. 
Jeg er selv sosionom, men jobber med en del sykepleiere. Jobber som miljøterapeut i medleverturnus. Kanskje ikke den turnusen som er mest forenelig med familieliv, men jobben i seg selv er svært rolig og koselig, anbefales! 

Anonymkode: e0e80...7ef

AnonymBruker
Skrevet

Revisjon er ikke noe avslappende det heller. Ofte mye press og overtid når årsregnskapet må leveres inn. Kan være vanskelig å få relevant jobb.

Hvis jeg ikke hadde hatt interesse for noe ville  jeg heller valgt lærer (mye fri) eller bioingeniør (slipper stellet sykepleiere har).

Anonymkode: 92dbc...344

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Trenger ikke være stressende å være sykepleier. 
Jeg er selv sosionom, men jobber med en del sykepleiere. Jobber som miljøterapeut i medleverturnus. Kanskje ikke den turnusen som er mest forenelig med familieliv, men jobben i seg selv er svært rolig og koselig, anbefales! 

Anonymkode: e0e80...7ef

Hva er medleverturnus?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Revisjon, helt klart.

Å bli sykepleier i en alder av 40+ høres ut som et rent helvete. 

Anonymkode: 16fad...1d8

Det gjør i grunnen det å bli revisor i samme alder også. 

De aller fleste av mine venninner er sykepleiere av ulik art, med unntak av ei som er revisor. Hun som er revisor jobber klart flest timer. Hvis målet er å ikke jobbe mye ville jeg styrt laaangt unna revisjon.

Anonymkode: 3141e...276

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Revisjon er ikke noe avslappende det heller. Ofte mye press og overtid når årsregnskapet må leveres inn. Kan være vanskelig å få relevant jobb.

Hvis jeg ikke hadde hatt interesse for noe ville  jeg heller valgt lærer (mye fri) eller bioingeniør (slipper stellet sykepleiere har).

Anonymkode: 92dbc...344

Hva er årslønn for en revisor? En nyutdannet sykepleier får 416 000 i årslønn.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Regnskap og revisjon kan vel til en viss grad gjøres fra hjemmekontor, i motsetning til sykepleie. Kan det være et pluss i boka at du kan bare gå og sette deg ved hjemmekontoret i pysjen om morgenen med kaffekoppen? Ingen reisevei etc.

Som sykepleier flyr man jo som et pisket skinn fra skanse til skanse hele forbaskede dagen, uten rom for tissepauser omtrent. Man kan risikere å få kjeft fordi man har gått på do for eksempel, selv om det kanskje er første dobesøket den dagen.

Jeg ville gått for regnskap. Det er også et yrke jeg tror det er lettere å bli gammel i. Som en nevner her lenger oppe, sykepleiere kaster inn håndkleet rundt 58 års alder, da er de utbrukte. Men som revisor eller regnskapsfører tror jeg kanskje du kunne holdt på til du ble 70, om du ville.

Anonymkode: 099d3...8b3

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...