Gå til innhold

Overraskende tøft etter å ha fått barn nr 2.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som har små tette barn, hvordan holder dere ut? Hvor får dere denne magiske energien fra?

Jeg er sliten.. Jeg tror ikke at jeg viste hvordan det er å ha to småbarn. 

Har  3.5 åring og en mnd gammel baby. Er konstant i bevegelse fra kl 06 til 01-02.

3.5 åringen som får raserianfall flere ganger om dagen, roter, skriker. 
Bleieskift hver timer, amming hver andre time, gulping, bading, rydding, vasking, matlaging, altså 🤯

Eneste som trøster meg er at babyen vokser fort, og ting kan bli lettere etterhvert. 

Anonymkode: 884fa...729

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre. Det er all trøsten jeg kan gi 😄

Man må egentlig bare stå i det. Jeg har 3 tette. Føler jeg blir en slags robot som bare går og går. Tror jeg daglig tenker «det er bare midlertidig, og plutselig blir det bedre». 

Bruk pappa for alt det er verdt. Jeg har gitt ansvaret for de to eldste barna til far. Han legger dem og står opp med dem mens jeg konsentrerer meg om babyen. Å sånn har det bare blitt. Er sånn vi kommer oss igjennom dagene. 

Mine eldste går i barnehagen så bare der får jeg mye avlastning på dagen. 

Ditt barn går ikke i barnehagen? 

Anonymkode: 36c13...f62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det blir bedre. Det er all trøsten jeg kan gi 😄

Man må egentlig bare stå i det. Jeg har 3 tette. Føler jeg blir en slags robot som bare går og går. Tror jeg daglig tenker «det er bare midlertidig, og plutselig blir det bedre». 

Bruk pappa for alt det er verdt. Jeg har gitt ansvaret for de to eldste barna til far. Han legger dem og står opp med dem mens jeg konsentrerer meg om babyen. Å sånn har det bare blitt. Er sånn vi kommer oss igjennom dagene. 

Mine eldste går i barnehagen så bare der får jeg mye avlastning på dagen. 

Ditt barn går ikke i barnehagen? 

Anonymkode: 36c13...f62

Sånn har jeg det også. Han starter i august, vi flyttet for 4 mnd siden, og han fikk ikke plass med engang. 
Han kjeder seg, og roter og roter, og det forstår jeg også. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gråter hver kveld med ansvaret for én, så jeg forstår heller ikke hvordan dere med flere holder ut 😅

Anonymkode: d073d...6e9

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Var der du er for 6 år siden, ts. Det blir bedre! Jeg husker såpass godt tilbake at jeg nyter maks den relative harmonien som råder mellom brødrene nå for tida 🥰 Plutselig er de selvgående på enda ett og enda ett område. Deilig! Samtidig som de fortsatt gjerne sitter i armkroken og vil bli lest for ❤

Anonymkode: 8f37b...77d

AnonymBruker
Skrevet

I hvor stor grad stiller pappaen opp? Han bør jo ta morgener med eldste  og ikke minst ta h*n med ut, så du «kun» har babyen innimellom. Han bør også ta mye av vaskingen og matlagingen. Du er fremdeles i barsel! Er eldste i barnehagen til vanlig? 3,5 år er jo ganske stor,  vil ikke si du har tette barn. Som mange sier, det blir bedre. Hos oss var bæretøy gull, minste var mye roligere og mindre krevende på magen min, og jeg hadde hendene fri til toåringen.

Anonymkode: 1dc64...ed6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I hvor stor grad stiller pappaen opp? Han bør jo ta morgener med eldste  og ikke minst ta h*n med ut, så du «kun» har babyen innimellom. Han bør også ta mye av vaskingen og matlagingen. Du er fremdeles i barsel! Er eldste i barnehagen til vanlig? 3,5 år er jo ganske stor,  vil ikke si du har tette barn. Som mange sier, det blir bedre. Hos oss var bæretøy gull, minste var mye roligere og mindre krevende på magen min, og jeg hadde hendene fri til toåringen.

Jeg klarer ikke bruke bæresjal og gjøre noe samtidig. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Hvor mange % samvære har far med største barnet?
Kan han gå over til 50% om han har mindre så du får litt avlastning?

Hvis dere ikke har gått fra hverandre, kan han fortsatt ta barnet 50%? + baby mer enn han gjør nå? Du må ta vare på deg selv for å kunne ta vare på barna. Og far kan ta vare på seg selv. Pass på at du overhodet ikke bruker noe som helst av tiden din på å varte opp mannen din annet enn å pleie kjæresteforholdet. Ingen hushjelpgreier.

Anonymkode: 24528...fe4

AnonymBruker
Skrevet

Dette er unntakstilstand i sommer. Far må ta eldste døgnet rundt så lenge han er hjemme. Alt av matlaging også, dere må gjøre det enkelt. Rydding og vasking er ikke så farlig, dropp det. Ha et plaskebasseng, sett treåringen der. Tv. Badekar/balje. Bygg hytte i stua. Kjøp duplo. Far kan ta med eldste på besøk til slekt og venner. I august går det bedre. 

Anonymkode: 70e6a...5f6

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på barn og babyer, så det er lettere for noen enn for andre.

Vår nr. to sov ganske mye. Jeg syntes det var slitsomt før minsta begynte å sovne på kveldstid rundt 3-4 mnd. Da begynte hun å gråte og være urolig sånn omtrent da den eldste sovnet for kvelden, og sov som best tidlig på morgenen når den eldste var klar for en ny dag med full fart. Men nå er de 1 og 3 og legger seg og står opp omtrent samtidig, og jeg syns ikke det er mye mer slitsomt med to enn en (også fordi vår første slett ikke sovnet så lett som de begge gjør nå da hun var ett). 

Ikke sammenlign deg med andre. Det er tøft for mange, og noen har det lettere. Og det kommer til å bli bedre. Det er en viss sannsynlighet for at dere er i den mest slitsomme tiden nå når den minste er bitteliten, antagelig spiser ofte, trenger mye nærhet, ikke har noen klar døgnrytme og den eldste sannsynligvis fortsatt syns det er ganske tøft å ha fått småsøsken. 

Anonymkode: aa5e1...b3b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg klarer ikke bruke bæresjal og gjøre noe samtidig. 

Øvelse gjør mester😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg gråter hver kveld med ansvaret for én, så jeg forstår heller ikke hvordan dere med flere holder ut 😅

Anonymkode: d073d...6e9

Samme her! Flere av mine venner som fikk barn samtidig med meg for 2 år siden har allerede fått nr. 2. Jeg skjønner ikke hvordan de orker det 🤣

Anonymkode: 8398f...787

Skrevet

Har ca samme avstand som deg mellom mine, og det som reddet oss når barnehagen koronastengte var bæretøy. Hadde mini på magen og jakke utenpå, så dro vi på lekeplass eller sparket fotball i gaten. Det å få luftet oss var det som reddet eldste fra å klarte på veggene. Ellers blir det bedre når minsten sovner for kvelden og eldstemann begynner i barnehage (må være så slitsomt). Håper dere får noen fine ferieuker med to voksne «på jobb» så du får hentet deg litt inn ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde bare 2 år mellom mine og en hund. Var en heseblesende tid. Men det går over!!! Nå er de 10 og 12 og ting er veldig harmonisk og fint. Hold ut :)

Anonymkode: fc99c...90c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...