Gå til innhold

Overta nyoppført leilighet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva å man tenke på/gjøre når man overtar leilighet som aldri har vært brukt før? Råd, erfaringer..?

Anonymkode: 0e389...e48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring:

Sjekk takhøyden, særlig på bad, entre og andre rom der de har lagt tekniske installasjoner. Ofte blir den veldig lav. Den skal være minst 2,2 meter.

Sjekk arealer på alle rom mot tegninger. Sjekk omfanget av sjakter.

Sjekk dokumentasjonen. Særlig på våtrom. Dette blir viktig ved salg senere.

Sjekk filter i ventilasjonsanlegget. Er det skittent er det påskrudd før rengjøring. Det kan være et helvete lenge med støv i kanalene.

Sjekk alle brytere og stikkontakter. Ofte er kontaktene fulle av ledninger som gjør dem vanskelige å bruke. 

Sjekk varmt og kaldt vann. Både om det er riktig koblet og tiden det tar å få varmt vann.

Sjekk alle glass og overflater. Merker og riper etter overtakelse kan ikke påberopes som mangel.

Sjekk at alle gulv er rette og uten svanker eller kuler. Norsk Standard gjelder kun før brukslast.

Sjekk knirk og bevegelse i tregulv, at dører og vinduer åpnes lett. Sjekk rømningsveier, bod, postkasse og at ringeanlegget virker som det skal. 

Sjekk størrelsen og brukbarheten på evt parkeringsplass innvendig.

Eller, kortversjonen. Sjekk alt grundig.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
A-hunter skrev (17 minutter siden):

Min erfaring:

Sjekk takhøyden, særlig på bad, entre og andre rom der de har lagt tekniske installasjoner. Ofte blir den veldig lav. Den skal være minst 2,2 meter.

Sjekk arealer på alle rom mot tegninger. Sjekk omfanget av sjakter.

Sjekk dokumentasjonen. Særlig på våtrom. Dette blir viktig ved salg senere.

Sjekk filter i ventilasjonsanlegget. Er det skittent er det påskrudd før rengjøring. Det kan være et helvete lenge med støv i kanalene.

Sjekk alle brytere og stikkontakter. Ofte er kontaktene fulle av ledninger som gjør dem vanskelige å bruke. 

Sjekk varmt og kaldt vann. Både om det er riktig koblet og tiden det tar å få varmt vann.

Sjekk alle glass og overflater. Merker og riper etter overtakelse kan ikke påberopes som mangel.

Sjekk at alle gulv er rette og uten svanker eller kuler. Norsk Standard gjelder kun før brukslast.

Sjekk knirk og bevegelse i tregulv, at dører og vinduer åpnes lett. Sjekk rømningsveier, bod, postkasse og at ringeanlegget virker som det skal. 

Sjekk størrelsen og brukbarheten på evt parkeringsplass innvendig.

Eller, kortversjonen. Sjekk alt grundig.

oi det var mye.. trodde det var litt mer "trygt" å overta helt ny leilighet😳

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

oi det var mye.. trodde det var litt mer "trygt" å overta helt ny leilighet😳

Noen utbyggere er flinkere enn andre, men jeg er helt sikker på at det er avvik i alle nye leiligheter. Noen små og ubetydelige, andre større og betydelige. Det bygges feil for over 20 milliarder kroner i året i dette landet. Selv store bygg er satt sammen av mennesker med både gode og dårlige dager på jobb, varierende kvalitet på materialene og som regel jævlig dårlig tid.

Greia er at en overtakelse er en viktig milepæl i kontraktsretten. Etter overtakelsen kommer disse motkravene som lyder "varslet ikke omgående", "påregnelig", "Norsk standard gjelder kun ved overtakelsestidspunktet" og så videre. Dine rettigheter står sterkere før overtakelsen er signert, enn etter.

Derfor er det lurt å se på dette som siste sjanse til å ivareta det som for de fleste av oss er en enorm investering med lang løpetid. Så er du heldigvis ikke rettsløs i etterkant, men da er du heller ikke en betalende kunde lenger og alt du kommer med napper ut penger fra bunnlinja... Motviljekurven er dermed på sitt aller laveste i timene før du signerer på overtakelsen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekka nesten ikke noe av det der A-hunter nevner da jeg tok over min. Bare overflatiske ting. 

Jeg så en lett synlig skade i ei benkeplate, den blei bytta. Også var det malingsfeil på lister og noe klister på noen av listene og et vindu, det ble fiksa. Det var to menn med da jeg tok over. Vet ikke helt hvem de var, tror det var en fra entreprenøren og en fra boligbyggelaget, eller noe. De fant flere feil enn meg ... 

Det var ny gjennomgang et år (?) etter at jeg tok over, da kunne jeg komme med ting jeg evt. hadde oppdaga senere. 

Mange i blokka mi har problem med gulvene. Det er brukt en parkett som ikke tåler den vannbårne varmen fra gulvet, det sprekker opp og ser stygt ut. Men det blir ikke regna som en feil, fordi det står hva slags varme gulvet tåler i en perm vi fikk utlevert. Så kanskje sjekke sånne ting. 

Anonymkode: fc388...050

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sjekket ikke mye når jeg kjøpte nyoppført leilighet og har fortsatt ikke funnet noen feil 8 år etterpå.

Anonymkode: 6d744...c9d

AnonymBruker
Skrevet

Er det slik at du skal overta fra utbygger, altså at kjøpet faller innenfor Bustadsoppføringslova? Eller overtar du fra noen som har kjøpt under oppføring og så selger videre til deg? Da gjelder vel Avhendingsloven?

Hvilken lov er nemlig viktig i forhold til dine rettigheter overfor kjøper. Kjøper du direkte fra utbygger, har du 5 års reklamasjonsrett. Bruk denne! Det er ikke alt man ser på overtagelsen, og ofte er denne svært kort i tid. På overtagelsen vil selger/utbygger vise deg alt det tekniske, de vil lese av strøm, vannmåler, overlever nøkler til rørskap, ventilasjonsskap, hoveddøren, boden osv. Det er veldig mye å få med seg, og plutselig har man undertegnet overtagelsesprotokollen og står der med leiligheten. Da skal du være veldig bevisst på å sende inn reklamasjon med en gang du oppdager noe som ikke er slik det skal være. Det er din rett. På ett års befaringen blir det en gjennomgang av det du har meldt inn, og du undertegner en protokoll. Men da har du levd i boligen i ett år, og har mer roen enn på overtagelsen. NB!! Skulle du oppdage noe på overtagelsen som rett og slett ikke er greit, f eks sprekk i vinduene, sprekk i benkeplaten, sprekk i fliser på badet, toalett som ikke trekker ned eller annet, få dette ned i overtagelsesprotokollen og hold gjerne tilbake penger. Men aldri mer enn det det med sannsynlighet vil koste å utbedre. 

Overtar du etter Avhendingsloven, er det litt mer vrient. Da overtar du fra noen som ikke kjenner boligen, og reklamasjoner i etterkant vil ofte bli vanskelige å få igjennom.

Anonymkode: ee58d...a5e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg sjekket ikke mye når jeg kjøpte nyoppført leilighet og har fortsatt ikke funnet noen feil 8 år etterpå.

Anonymkode: 6d744...c9d

Da har du vært heldig. Jeg overtok for 3 år siden og føler jeg ikke har gjort annet enn å finne og melde inn feil og mangler. Nå, endelig, har jeg håp om å kunne feire inngangen til 2022 med en leilighet uten feil. Ihvertfall ikke feil jeg ikke kan leve med.

Anonymkode: ee58d...a5e

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke for skjeggkre, de finnes i nesten alle nye leiligheter - kommer inn sammen med byggematerialet og glavaen. Lykke til!

Anonymkode: 2febf...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å ta med egen takstmann på overtakelsen. Ofte stiller utbygger med takstmann, men han er jo leid inn av utbygger. Takstmannen du leier inn vil sjekke bla at fall på våtrom er ihht krav osv. Vi hadde med egen takstmann da vi tok over nytt hus for noen år siden. Vi fikk gjennom alle våre merknader. Mens mange av naboene våre som ikke hadde egen takstmann slet med å få gjennom sine merknader. 

Anonymkode: 4d47b...5ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...