Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.
Jeg har en inntekt på ca 26500kr i mnd og sitter igjen med ca 12 000 hver mnd etter betalte utgifter( eier leilighet som jeg leier ut mens jeg bor hos foreldre, jeg betaler kun 1000kr i mat og ingen husleie til de). 
Jeg er student og er ferdig med mastergrad om 2 år. Når jeg kommer ut i jobb er inntekten ca 560 000- 580 000kr. Jeg er jo heldig når det gjelder min økonomiske fremtid og ønsker å sikre meg fremover. 

jeg har et ønske om å få barn relativt tett opp mot endt utdanning, dvs at hvis ting går etter planen(noe den mest sannsynlig ikke gjør, hehe) vil jeg få barn rundt 8-12 mnd etter arbeidsstart. Jeg ønsker å ha mulighet til å ta ulønnet permisjon i ca 4-6 mnd og lurer på hvordan jeg burde spare til dette. Jeg kjenner forresten til ulempene ved ulønnet permisjon, men denne risikoen er jeg villig til å ta.

Til nå har jeg bare satt av penger på en bufferkonto som er både buffer til generelle ting i livet, men også da denne ulønnede permisjonen. Jeg ser jo at ASK min øker med mange prosent nå og lurer på om jeg heller burde sette inn halvparten av bufferen inn der? Eller burde jeg gjøre noe annet?

Hva ville dere gjort i min situasjon?

Anonymkode: 68303...792

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt det på en egen ask ja

Anonymkode: 44f02...e0b

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe tips til deg, men vil bare si at det var kjempe lurt! Greit å ha masse å rute med i ulønnet.

Vi klarer oss akkurat de mnd vi skal ha ulønnet, da vi kjøpte bolig rett før jeg ble gravid. 

Så jeg er misunnelig på at du har mulighet til å spare så lenge i forveien!

Anonymkode: ffb07...c7e

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo sette det i et fond f.eks., men sparehorisonten din er jo egentlig litt for kort for aksjesparing. Det kan gå bra, men du risikerer jo også at markedet faller rett før du vil ha ut pengene, og det ville jo være uheldig. Har du brukt opp BSU-muligheten din, eller kan du fremdeles sette inn penger der? I så fall er det en god idé. Du kan også tenke på pengemarkedsfond eller noe annet som har mindre risiko enn aksjer, men tross alt litt høyere rente enn sparekonto.

Anonymkode: 67c30...3dc

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du kan jo sette det i et fond f.eks., men sparehorisonten din er jo egentlig litt for kort for aksjesparing. Det kan gå bra, men du risikerer jo også at markedet faller rett før du vil ha ut pengene, og det ville jo være uheldig. Har du brukt opp BSU-muligheten din, eller kan du fremdeles sette inn penger der? I så fall er det en god idé. Du kan også tenke på pengemarkedsfond eller noe annet som har mindre risiko enn aksjer, men tross alt litt høyere rente enn sparekonto.

Bsu vil låse til bolig, hun skal jo hav til ulønnet perm 

AnonymBruker
Skrevet

Kanakje det er en bedre mulighet å ta ut en lavere prosent foreldrepenger, heller over lengre tid, og supplere med oppsparte midler mot å ta 100% ulønnet? Kanskje du da beholder rettighetene dine

Anonymkode: c7935...2ba

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bsu vil låse til bolig, hun skal jo hav til ulønnet perm 

Shit, ja, det glemte jeg helt :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...