Gå til innhold

Dere som gir allergitabletter til barna deres uten påvist allergi

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor gjør dere det? Jeg har vært forundret over dette mange ganger, sist mannes barnebarn… Der guttene åpenbart har luftveis symptomer som snørr, klør i øynene, «forkjølet» og utilpass. Å i stede for å ta de med til legen og få kartlagt problemet der så kjøpes det zyrtec og konkluderes med allergi for ett eller annet… I mange av tilfellene er det sikkert allergi, men hvorfor får dere ikke sjekket det ut med lege? Mange fordeler med det: får vite HVA barnet er allergisk i mot, samt tilgang på bedre og billigere medisin og behandling…

Anonymkode: 2b1c4...530

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi har gjort det én gang. Storesøster har pollenallergi og vi hadde med aerius på tur. Lillebror fikk elveblest over store deler av kroppen etter bad i kaldt fjellvann. Valget var enkelt.

Anonymkode: e5df2...c50

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor gjør dere det? Jeg har vært forundret over dette mange ganger, sist mannes barnebarn… Der guttene åpenbart har luftveis symptomer som snørr, klør i øynene, «forkjølet» og utilpass. Å i stede for å ta de med til legen og få kartlagt problemet der så kjøpes det zyrtec og konkluderes med allergi for ett eller annet… I mange av tilfellene er det sikkert allergi, men hvorfor får dere ikke sjekket det ut med lege? Mange fordeler med det: får vite HVA barnet er allergisk i mot, samt tilgang på bedre og billigere medisin og behandling…

Anonymkode: 2b1c4...530

Da jeg gikk til legen var svaret; fungerer zyrtec? Da fortsetter du med det. 

Anonymkode: e0f59...237

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far har sterk bjørkepollenallergi. Sønn har akkurat samme symptomer akkurat samme dagene som far (varierer med vær og aktivitet). Testet sønn hos lege, men testen gav ikke utslag, til legens store forbauselse. Legen sa at vi kan gi allergimedisin likevel, fordi testen slår ikke alltid ut. Vi gav allergimedisin, og sønnen fikk en helt ny hverdag.

Så ja, vi gir zyrtec uten påvist allergi.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til hvor små unger gir dere cetrizin / zyrtec? 

Nå hadde jeg tenkt å drøfte dette med legen ang minstemann her men jeg ble nysgjerrig når jeg så tråden her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får forresten samme allergi medisin på resept som den de selger over skranke, forskjellen er bare prisen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Bestilte legetime for allergitest til barnet vårt . Men legen ville ikke teste barn, men fikk resept på allergimedisin 🤦‍♀️

Anonymkode: 6418d...494

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
31 minutter siden, Hedda-78 said:

Far har sterk bjørkepollenallergi. Sønn har akkurat samme symptomer akkurat samme dagene som far (varierer med vær og aktivitet). Testet sønn hos lege, men testen gav ikke utslag, til legens store forbauselse. Legen sa at vi kan gi allergimedisin likevel, fordi testen slår ikke alltid ut. Vi gav allergimedisin, og sønnen fikk en helt ny hverdag.

Så ja, vi gir zyrtec uten påvist allergi.

Mer eller mindre samme situasjon her. Moren har sterke allergier (gress, bjørk, osv. - påvist), barn har tilsvarende symptomer (men heldigvis mye svakere). Har snakket med legen, som foreslo å prøve håndkjøpsmedisin ut fra morens erfaring. 

Anonymkode: c162b...ac0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har begge foreldre allergi. Barnet fikk utskrevet flytende aerius ut fra symptombildet. Da jeg nylig snakket med legen vedrørende allergiutredning sa han vi godt kunne gjøre det, men at det ikke var nødvendig. Dette fordi våre erfaringer og antakelser for hva barnet er allergisk mot ofte kan være mer riktig enn svar på testene. Men vi kunne gjerne teste for å bekrefte det sa han da. Problemet med allergiutredning er at man kan slå helt hinsides ut på et allergen uten å reagere noe veldig, og man kan så vidt slå ut på noe man er kraftig allergisk mot. Derfor skal man aldri stole blindt på testene, men det skal være en kombinasjon av egen erfaring og testens tildels bekreftelse. 

Anonymkode: 5d4e0...4e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sterk pollenallergi. Trodde ikke så små barn kunne få pollenallergi (etter samtale med helsestasjonen). Fastlegen ba meg prøve aerius. Det funka. Så da minsten fikk samme symptomene, så prøvde jeg av storebrors flaske og nå får begge det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gikk til legen med barn (3 år) med allergisymptomer for noen år siden. Legen sa at det ikke var hensiktsmessig å teste så små barn, ga flytende aerius og ba oss sjekke om det virket. Etter litt prøving og feiling har vi skjønt at det kun er bjørkepollen, og medisinerer kun i den første perioden. Bør sikkert teste ordentlig på et senere tidspunkt.

Anonymkode: 4b2c0...1da

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da jeg gikk til legen var svaret; fungerer zyrtec? Da fortsetter du med det. 

Anonymkode: e0f59...237

Samme her. I tillegg har foreldrene allergi, så legen mente det ikke var noe poeng i å teste noe som virket selvsagt. 
(testing skjer på sykehuset her nede, ikke legekontoret. )

Anonymkode: 9ba06...8af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi man kan være allergisk uten å slå ut på tester. Men at man derimot merker god effekt av allergitabletter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...