Sullamitt Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg har første time hos jordmor om bare et par dager, og har ikke fått annen informasjon enn oppmøte sted og tid. Hvordan foregår første møte med jordmor? Må jeg ha med urinprøve?
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Min erfaring er at man alltid har med urinprøve. Vekt, urinprøve, blodtrykk og måling av livmora (om du er langt nok på vei), er standard på alle kontroller. Utover det er det mye prating, om forventninger, redsler osv. Man får snakket ut om det man lurer på, som legen kanskje ikke har tid til. Jeg syntes det var veldig godt med barn nr 1. Og med barn nr 2 var det godt å snakke om det å bli tobarnsmor - hvordan ville det bli. Med barn nr 3 hadde jeg ikke noe behov for å prate, da holdt det med de fysiologiske kontrollene hos legen. Anonymkode: fa17b...d50 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 https://www.helsenorge.no/gravid/svangerskapskontroller/ Her er hvordan de skal foregå. Anonymkode: 94a24...7fa
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Venter nå baby nr.2. I første graviditet gikk jeg kun til fastlege. Hun hadde ultralydapperat på kontoret og var svært god på alt som hadde med svangerskap og fødsel å gjøre. Det ble dessuten klart ganske tidlig at det måtte bli planlagt keisersnitt. Jeg gikk da til ekstra oppfølging på sykehuset hos en gynekolog/overlege. Dermed følte jeg ikke behov for å gå til jordmor den gangen. I dette svangerskapet har jeg fått ny fastlege. Han er en mann i 60-årene, og det blir målt blodtrykk og pratet litt, + at sekretæren hans sjekker urinprøven. Men føler ikke jeg får mer ut av de timene. Kontaktet derfor helsestasjonen for å få timer hos jordmor. Første time gikk ut på å fylle ut Helsekort for gravide, sjekke blodtrykk og urinprøve. + At det var veldig mye fokus på følelser,amming osv.. Timen varte i en hel klokketoner. Dette med å sitte å snakke og snakke passer ikke helt for meg , og jeg vurderer nå om jeg skal kutte ut å gå til jordmor. Hun har heller ikke ultralydapperat på kontoret, så får ikke vite noe om fosteret utenom at hun sikkert kan lytte med jordmorstetoskop neste gang.. Jeg skal snart starte opp med timer hos gynekolog på sykehuset pga samme situasjon som sist, og da tenker jeg at jeg får den oppfølgingen jeg trenger der. Jeg bare orker ikke gå og gå rundt til ulike helseinstanser hele tiden. Anonymkode: 47308...db1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå