AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg lurer på hvilke regler som gjelder når man bygger hytter. Jeg har en hytte på fjellet og var der forrige uke. Litt bortenfor vår hytte blir det nå bygget noen nye hytter. Det er mye aktivitet der nå, med håndverkere til og fra. Men de har tydeligvis ikke noe sted å gå når de må gjøre sitt fornødne. Nesten daglig kunne jeg se en eller annen stakkar som forsøkte å skjule seg som best han kunne bak en av de få buskene som finnes der. Det må jo oppleves som litt nedverdigende når man er på arbeid og ikke har annen mulighet enn å gjøre fra seg ute i det fri. Finnes det ikke regler om at man må ha toaletter på byggeplasser? Anonymkode: bbfaa...128
A-hunter Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Det er like regler for byggeplasser som for alle andre arbeidsplasser. Dvs krav til WC, garderobe og spiserom. Som oftest løst med en eller flere brakker. 1
Angelheart2 Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Jo, det gjør det. Arbeidsmiljøloven gjelder også på arbeidsplasser som er utenfor fast arbeidssted. det vil si at på byggeplasser og lignende så skal arbeiderne ha tilgang til toalett og pauserom/spiserom. Det pleier å bli satt opp brakker til dette formålet, eller slike "festivaldoer", dersom det er annet sted man kan spise. Dessverre er det ikke alle byggefirmaer som er like seriøse og som mener AML kun er til bry....typisk de firmaene som tilbyr sine tjenester til en mistenkelig lav pris. Nå som byggfagoverenskomsten er allmenngjort og alle må lønne etter tariff, så henter de inn igjen disse innsparingene andre steder, som i fasiliteter for arbeiderne, avfallshåndtering, HMS-arbeid og lignende. Eneste måten å bli kvitt slik på er å melde til arbeidstilsynet i kommunen, de er raske til å reise ut på byggeplass og inspisere etter slike tips, er min erfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 Tusen takk for oppklarende svar! Anonymkode: bbfaa...128
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå