Gå til innhold

I barnehagen bruker de «vil du ha» - er det verdt å ta kampen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes barn som sier «jeg vil ha melk», «jeg vil ha leverpostei på brødskiven», «jeg vil ha den røde buksen» utrykker seg veldig frekt. Jeg mener det høflige er å si «jeg har lyst på melk», «jeg har lyst på leverpostei» etc. 

Derfor bruker jeg konsekvent «lyst på» når jeg spør barnet om noe. Men i barnehagen bruker de masse «vil du». «Vil du ha vann?», «Vil du leke med biler?», «Vil du gå ut?» - og da lærer barnet at «vil» er er ok å bruke. 

Har tatt det opp med barnehagen uten å få mye gehør. Er dette en kamp jeg bør ta videre? Synes du «vil ha» er frekt og uoppdragent? 

Anonymkode: 0521c...783

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her i huset gikk det fint å oppdra barnet innen språk uavhengig av hva de sa i barnehagen. Er enig i at "jeg vil ha" er en uting, men synes ikke det er en kamp du burde ta.

Bruk heller energien på å oppdra barnet den tiden dere er sammen. Er det lite tid, bruk energien på å være mer sammen med barnet.

Anonymkode: 4f5aa...b77

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Her i huset gikk det fint å oppdra barnet innen språk uavhengig av hva de sa i barnehagen. Er enig i at "jeg vil ha" er en uting, men synes ikke det er en kamp du burde ta.

Bruk heller energien på å oppdra barnet den tiden dere er sammen. Er det lite tid, bruk energien på å være mer sammen med barnet.

Anonymkode: 4f5aa...b77

Synes på en måte det er mye å forvente at barn skal svare tilbake med «har lyst på», når det hører «vil ha» fra voksne 5-6 timer flere ganger i uken. Men holder selvfølgelig en konsekvent linje her hjemme. Det overrasker meg at de ansatte i barnehagen synes at «vil ha» er en grei måte å ordlegge seg på.

• Liker 3
Skrevet

Om vi sa "jeg vil ha" i min oppvekst, fikk vi alltid beskjed om at det het "kan jeg få?". 

Jeg vil nok mest reagere på måten det sies på. Dersom noen svarer "vil ha" i stedet for "lyst på" så er ikke det et stort problem akkurat. Bruker stort sett lyst på selv, men sier sikkert vil ha også. Barna lærer jo av de voksne, og bruker kanskje det som er enklest å si. 

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Åh hjelpes...

Ville latt den ligge. Barnet kan fint lære at man også kan si "jeg har lyst på"

Det er jo ikke barnehagen som til syvende og sist oppdrar barnet ditt. Det er det jo vi foreldrene som gjør. Det der blir flisespikkeri spør du meg..

Anonymkode: 3a25b...e34

• Liker 31
Skrevet

Jeg spør barna om de «vil ha» ditten eller datten, samtidig som de bruker «kan jeg få» når de spør selv. Det er ikke noen motsetning der?

Vi svarer «ja takk» og «nei takk», men «jeg har lyst på» er mer indirekte hinting enn et spørsmål, så det er de ikke vant til å bruke. Synes vel «kan jeg få» er en høflig nok formulering, med mindre den brukes til å spørre om is førti ganger om dagen, haha!

• Liker 42
AnonymBruker
Skrevet

Kan jeg få - når ungene spør om noe. 

Hvis jeg skal smøre en skive til ungen, og jeg spør hva han vil ha på, så er det jo helt greit å svare "jeg vil ha leverpostei". Ikke noe frekt det. Men unger som kommer til bordet og sier "jeg vil ha brødskive med leverpostei" opplever jeg som en befaling, og ikke et spørsmål. Så det retter jeg mine unger på. 

Hvis ungen kommer og sier jeg har lyst på drikke, så er svaret det er vann i springen, det fikser du fint selv. 

Anonymkode: 15cba...cc6

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
Hactar skrev (1 time siden):

Jeg spør barna om de «vil ha» ditten eller datten, samtidig som de bruker «kan jeg få» når de spør selv. Det er ikke noen motsetning der?

Vi svarer «ja takk» og «nei takk», men «jeg har lyst på» er mer indirekte hinting enn et spørsmål, så det er de ikke vant til å bruke. Synes vel «kan jeg få» er en høflig nok formulering, med mindre den brukes til å spørre om is førti ganger om dagen, haha!

Samme her, ser heller ikke motsetningen. Mine har lært "kan jeg få" selv om jeg alltid formulerer meg "vil du ha". De er 3 og 6 år. Dette kan du gjøre på hjemmebane, ts. 

Anonymkode: d9bd3...539

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke barnehagen som til syvende og sist oppdrar barnet ditt. Det er det jo vi foreldrene som gjør

Uansett hva dere blir enige om, flott at dere er opptatt av å oppdra barna til å bli høflige sier jeg bare!!😍

Anonymkode: ba996...941

• Liker 4
Gjest Bremnes.Kari
Skrevet

Ser absolutt ingen forskjell på "vil ha" og "har lyst på". Her i huset sier vi "kan jeg få?". 

Hadde droppet den kampen, ts. Dette kan de lære hjemme. Forutsatt at de er noe hjemme.

Gjest WhisperingWind
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes barn som sier «jeg vil ha melk», «jeg vil ha leverpostei på brødskiven», «jeg vil ha den røde buksen» utrykker seg veldig frekt. Jeg mener det høflige er å si «jeg har lyst på melk», «jeg har lyst på leverpostei» etc. 

Derfor bruker jeg konsekvent «lyst på» når jeg spør barnet om noe. Men i barnehagen bruker de masse «vil du». «Vil du ha vann?», «Vil du leke med biler?», «Vil du gå ut?» - og da lærer barnet at «vil» er er ok å bruke. 

Har tatt det opp med barnehagen uten å få mye gehør. Er dette en kamp jeg bør ta videre? Synes du «vil ha» er frekt og uoppdragent? 

Jeg vil ha melk i kaffen min 🧐

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjører også "kan jeg få?" hjemme, liker ikke "jeg vil ha!". Synes ikke "jeg har lyst på" er så veldig høflig heller.

Anonymkode: 07d05...366

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Både vil jeg ha og jeg har lyst på er jo «frekt». Kan jeg få er mye bedre. Det sagt. Jeg har barn som er litt eldre og det går brillefint å lære av barn «uvaner» som de har lært seg da de var bleiebarn. Slapp av. 

Anonymkode: d0f53...068

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer da an på settingen det blir sagt i og tonen? Hvis ungene kommer og spør etter noe så sier de alltid "kan jeg få“. Men hvis jeg spør om de vil ha melk eller jucie til frokost så sier de" jeg vil ha melk" tilbake. 

Anonymkode: f611b...741

• Liker 7
Gjest Fnuggolina
Skrevet

Men herregud folkens.

Barn er mennesker. Man bor sammen som likeverdige. 

Så vi voksne bruker aldri «vil ha» i rett kontekst? Og hvorfor skal man lære barn opp til å måtte stå med lua i hånda for en hver ting? 🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er ut av det blå og 3 åringen sier «jeg vil ha is» så korrigerer jeg og sier «det heter kan jeg få» og det husker hun oftere og oftere. Men hvis vi spiser og hun sier «jeg vil ha mais» eller jeg lager mat og hun sier «jeg vil ha ost» så synes jeg ikke det er frekt, så det korrigerer jeg ikke. 

Anonymkode: 740b0...c1f

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

#tingjegaldrihaddetentpåutenkg 

Anonymkode: 39951...51f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lære barna litt språklig mangfold i stedet for å henge seg opp i EN måte å formulere seg på? 

Jeg syns ikke det er positivt med barn som ikke greier å formulere seg direkte. "Jeg har lyst på" er en veldig forsiktig indirekte måte å si ifra om noe på. En bagatell når det gjelder pålegg kanskje, men når barnet - eller den voksne - er like indirekte i andre sammenhenger er det problematisk. "Jeg har lyst til at du slutter å slå meg"...? "Jeg har lyst til at du slutter å kalle meg stygge ting"? Hva slags veike unger er det vi skal oppdra da? 

Noen ganger passer det med "har lyst på", andre ganger "vil ha", andre ganger "kan jeg få" eller "jeg vil gjerne ha X, hvis du har?" 

Hvis en venninne plutselig sa "jeg har lyst på melk" når hun er på besøk hadde jeg lurt på hva som feila henne. "Javel...? Du har lyst på det ja? Er det bare til orientering, eller har du såpass lyst på melk at jeg skal finne frem melk?" :klo:

Anonymkode: f8e01...7cc

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men i barnehagen bruker de masse «vil du». «Vil du ha vann?», «Vil du leke med biler?», «Vil du gå ut?» - og da lærer barnet at «vil» er er ok å bruke. 

Jeg lurer egentlig på hvilke ord du mener at de skulle brukt?

Både "jeg vil ha" og "jeg ønsker" uttrykker forventninger om  å få noe, og er likestilte "kravord".

Anonymkode: 56a3a...82e

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...