Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som hadde den andre tråden om 58.5 på fredag men som hadde en sjikkelig utskeielse og veide 1kg mere, var i bryllup igår og på søndags kveld viser vekten 2 kg mere, merker jeg begynner å bli sprø nå. 

Burde jo bare egentlig la være å veie men får det bare ikke til. 

Og angrer på hele helgen opp 2 kg liksom herligfred :(

Anonymkode: 0739a...9c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er nettopp derfor du ikke skal veie seg sp ofte. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg som hadde den andre tråden om 58.5 på fredag men som hadde en sjikkelig utskeielse og veide 1kg mere, var i bryllup igår og på søndags kveld viser vekten 2 kg mere, merker jeg begynner å bli sprø nå. 

Burde jo bare egentlig la være å veie men får det bare ikke til. 

Og angrer på hele helgen opp 2 kg liksom herligfred :(

Har du veid deg på samme tidspunkt på dagene? Ellers blir det jo ikke riktig.  folk er lettest på morgenen. Jeg veier  ca 1,5kg mindre på  morgenen, kontra kvelden.

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg har det, og veide ca 58, 5

04 på morraen til fredag  

Veide meg feks nå og den viser 60.6 blir gal av vekten. 

Skal ned til 52 og føler veien er super lang nå. 

Anonymkode: 0739a...9c4

Skrevet (endret)

Det er helt normalt at vekten går opp og ned 1-3 kg. i løpet av en dag. I løpet av en helg. Det er helt sikkert vannvekt. Man legger ikke på seg en kilo i løpet av en dag. Det er ikke mulig. 

Om du er kvinne så kan det også ha sammenheng med PMS. Jeg veier 2-4 kg mer i løpet av PMS, som forsvinner når perioden starter. 

Så slapp av. Vei deg til fast tidspunkt hver morgen. 

Endret av CorvusCorax
  • Liker 6
Skrevet

Altså, min vekt kan variere med 1-2 kg fra dag til dag helt uten at jeg har vært i bryllup også 😅. Du har garantert ikke gått opp 2 kg i fett, det er umulig på så kort tid, så dette er nok vann + fordøyelse. Husk at kroppen består av 50-70% vann, og væskebalansen kan svinge mye. Muskler og fett verken forsvinner eller dukker opp i løpet av natta, så skal du ha en reell oversikt over hvorvidt du går ned i vekt må du ha et mye lengre perspektiv enn en helg. 

Jeg veier meg titt og ofte på gøy, men noterer kun ned vekten på fredager. Er ikke hver fredag at jeg går ned heller (mellom EL og mens går jeg ofte opp eller står stille), men tendensen over tid viser likevel en tydelig nedgang, og det er det viktigste. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du har spist 14.000 kalorier mer enn behovet ditt for å opprettholde vekta, så er det ikke reell vekt.

Du sier du har vært i bryllup. Om du har drukket alkohol får dette ofte kroppen til å samle mer vannvekt. Om du har spist en del og ikke hatt avføring, kan det ligge vekt i tarmen som ikke er reell vekt.

Man burde jo ikke ha store utskeielser ofte. Men det er de varige forandringene som har noe å si - ikke dårlige valg en helg.

Slapp av og pust med magen.

Anonymkode: 06519...840

• Liker 2
Skrevet
6 hours ago, MapleSirup said:

Det er nettopp derfor du ikke skal veie seg sp ofte. 

Alternativt er det nettopp derfor man skal veie seg ofte, for å bli kjent med svingingene man har fra dag til dag, uke til uke. 

• Liker 1
Skrevet
Tirius skrev (1 time siden):

Alternativt er det nettopp derfor man skal veie seg ofte, for å bli kjent med svingingene man har fra dag til dag, uke til uke. 

Det har jeg aldri hørt anbefalt. Hvorfor skulle man ha behov for det? Det strider mot alt jeg har lært for å holde motivasjonen oppe ihvertfall. Det tviler jeg på at noen profesjonelle anbefaler.

AnonymBruker
Skrevet
MapleSirup skrev (4 minutter siden):

Det har jeg aldri hørt anbefalt. Hvorfor skulle man ha behov for det? Det strider mot alt jeg har lært for å holde motivasjonen oppe ihvertfall. Det tviler jeg på at noen profesjonelle anbefaler.

Jeg har sett flere anbefale det, feks de som lærer folk opp i å telle makroer etter IIFYM. Dersom man veier seg hver dag, og så legger sammen resultatene for en uke og deler på antall dager, får man jo gjennomsnittet, og da ser man at man kanskje har gått ned - selv om vekta på dag 1 og dag 7 kanskje er den samme eller til og med opp på siste dagen. Det gir en mye mer nøyaktig oversikt enn å veie seg ukentlig. Men ja, man må klare å lære seg å lese det som statistikk og ikke verdi som menneske, som jo vi kan ha en tendens til å gjøre.

Til TS: Du har ikke gått opp så mye i fett, det er vannvekt. Utrolig mye som påvirker vekta.

https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/gatt-opp-i-vekt-over-natta-6957066

Anonymkode: 6337e...c23

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har sett flere anbefale det, feks de som lærer folk opp i å telle makroer etter IIFYM. Dersom man veier seg hver dag, og så legger sammen resultatene for en uke og deler på antall dager, får man jo gjennomsnittet, og da ser man at man kanskje har gått ned - selv om vekta på dag 1 og dag 7 kanskje er den samme eller til og med opp på siste dagen. Det gir en mye mer nøyaktig oversikt enn å veie seg ukentlig. Men ja, man må klare å lære seg å lese det som statistikk og ikke verdi som menneske, som jo vi kan ha en tendens til å gjøre.

Til TS: Du har ikke gått opp så mye i fett, det er vannvekt. Utrolig mye som påvirker vekta.

https://www.klikk.no/helse/kosthold/slank/gatt-opp-i-vekt-over-natta-6957066

Anonymkode: 6337e...c23

Ok. Takk for info😊
Du har et veldig viktig poeng mht å forstå statistikken der. Det er ikke vits detsom man skal få panikk og føle det er bortkastet slik Ts gjorde denne helgen.

Stå på, Ts! Du er flink👏🏻💪🏼

Skrevet
53 minutter siden, MapleSirup said:

Som noen nevner over får man feks et gjennomsnitt. Jeg har garmin-vekt og den regner ut gjennomsnittet, som gir et mye bedre bilde. Argumentet om å få panikk går jo litt begge veier, om du veier en gang i uken risikerer du jo å få en dårlig veiedag fredag og tro hele uka var bortkastet, men egentlig var vekten kanskje mye levere dagen før. Da vet man at man er på rett vei selv om den fredagen var dårlig. 

Da må man jo ha inntekt til å se at vekten svinger, men akkurat det argumentet gjelder uansett om man veier daglig eller ukentlig synes jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg veide 77,5 på lørdag med mensen og i dag veier jeg 75,5. Helt normalt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 60 på torsdag og 61,4 på fredag. 

Anonymkode: 20ffc...c08

AnonymBruker
Skrevet

Dette er grunnen til at jeg syns det er usunt å veie seg daglig. Jeg veier meg 1-2 ganger i uka når jeg skal ned i vekt, mandager iblant og fredager pga gruppa her inne. Jeg kjenner meg selv godt nok til at jeg hadde begynt å overanalysere om jeg skulle ha veid meg daglig.

Vi er alle ulike, og jeg tror TS bør slutte å veie seg daglig. Jeg veier meg ALDRI dagen etter utskeielser som bryllup eller bursdag, da tuller det bare med hodet.

Anonymkode: e87d1...fbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...