Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 11 uker igjen av termin og lurer på om man burde kjøpe inn brystpumpe på forhånd, eller se det an etter fødsel?

Har kommet over et godt tilbud på Elvie dobbel brystpumpe, men er usikker på om det vil være nødvendig.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vet du har lyst til å pumpe så kan du jo alltids kjøpe mens det er tilbud. I verste tilfelle kan du jo selge videre :) Men sånn generelt tenker jeg det er fint å kjøpe inn ting etterhvert som man har behov  

Anonymkode: 8f7c2...7b5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Babymams skrev (1 time siden):

Er 11 uker igjen av termin og lurer på om man burde kjøpe inn brystpumpe på forhånd, eller se det an etter fødsel?

Har kommet over et godt tilbud på Elvie dobbel brystpumpe, men er usikker på om det vil være nødvendig.

Vi tenkte ikke på dette på forhånd. Ble skrevet ut av sykehuset med 3 uker for tidlig født baby som ikke tok puppen så godt enda. Så vi ble kjørende rundt på let etter brukt pumpe på Finn kl 21 samme kvelden med baby i baksetet🙈😅

Fant oss en manuell tilslutt og første vi gjorde dagen etterpå var å handle en dobbel brystpumpe til full pris på nærmeste apotek. Vi fikk godt brukt for den i mange måneder. Men som etterpåkloke, hadde vi nok lett på salg, eller kjøpt en brukt. Nå  den ned på loftet..og vi vurderer å selge den eller donere den til veldedighet🌸

Jeg ville altså godt for en pent brukt om jeg var deg.. Du kan feks merke ett par kandidater og så slår du til om du får brukt for den. Mange får problemer med melkeproduksjonen og bruken av pumpen. Da e det dumt å sitte med en helt nyinnkjøpt. 

Alt utstyret blir sterilisert x flere. Så det er helt trygt hygienemessig. Bare tenk på sykehuset, alle brystpumpene de har til gjenbruk der. Det er også mulig å leie brystpumpe hos mange sykehus og apotek.

Anonymkode: 115d7...8d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Hvis du vet du har lyst til å pumpe så kan du jo alltids kjøpe mens det er tilbud. I verste tilfelle kan du jo selge videre :) Men sånn generelt tenker jeg det er fint å kjøpe inn ting etterhvert som man har behov  

De er ikke så lett å selge videre. Da ville jeg heller godt for en pent brukt siden markedet er stort til ‘gi bort priser’.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen har klart seg uten. Når jeg kom hjem fra fødsel så hadde jeg så heftig brystspreng, slet med å få niplene ut også slik at baby fikk et godt gripetak og da var pumpen redningen. Hvis jeg ikke hadde hatt den på kveldstid første dagen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort og nei butikkene er ikke åpne til alle tider av døgnet, så det er ikke bare å se ann behovet? 

Anonymkode: 372d8...2bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

De er ikke så lett å selge videre. Da ville jeg heller godt for en pent brukt siden markedet er stort til ‘gi bort priser’.

En uåpna pakke er nok ikke vanskelig å selge videre :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte en manuell på forhånd. Den var god å ha når jeg trengte at brystvorten skulle gro, da pumpet jeg ene brystet slik at baby ikke rev opp såret hele tiden.

Har også pumpet for at andre skal kunne passe baby noen timer.

Og når jeg har hatt spreng/tette melkeganger, tok jeg å pumpet før jeg ga brystet til baby for å løse opp.

Jeg brukte den ikke ofte nok til at jeg synes at elektrisk var nødvendig. Men jeg har kun prøvd den manuelle.

Anonymkode: 6d468...7d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En uåpna pakke er nok ikke vanskelig å selge videre :)

Nei da byttes den og får pengene tilbake. Men den må jo gjerne testes ut for å se om det i det hele tatt funker og da er det verre.

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du gir MME (i tillegg) vil du nok føle på behov for avlastning fra far, og da må du pumpe for å få litt fred, nyfødte spiser nemlig OFTE. Jeg hadde null problemer med ammingen, men hadde derimot en baby med store søvnvansker som ville spise konstant, så jeg var helt avhengig av å kunne pumpe, så far kunne avlaste mens jeg sov litt.

Anonymkode: 01cd5...813

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Med mindre du gir MME (i tillegg) vil du nok føle på behov for avlastning fra far, og da må du pumpe for å få litt fred, nyfødte spiser nemlig OFTE. Jeg hadde null problemer med ammingen, men hadde derimot en baby med store søvnvansker som ville spise konstant, så jeg var helt avhengig av å kunne pumpe, så far kunne avlaste mens jeg sov litt.

Ser at starten ble litt knotete. Man trenger ikke noe mindre avlastning når barnet får MME, men da trenger man ikke å pumpe, var det jeg mente. 

• Liker 3
Gjest Albbas
Skrevet

Elvie er jo spinndyr, hvorfor skal du ha den når du ikke en gang vet om du trenger? 😳

Jeg er fornøyd med manuell pumpe, rimelig og enkel å ta med seg. Brukte den ikke med andremann. Med førstemann ble den kjøpt flere uker etter fødsel, var ikke noe akutt behov. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde ikke behov for en. Hadde lav melkeproduksjon, så baby fikk alt jeg hadde. Måtte gi MME i tillegg. Da jeg begynte på jobb igjen ammet jeg så lite at det ikke var behov for å pumpe. Kuttet ammingen rett etterpå.

Anonymkode: 51d69...1b5

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ammet alle mine barn, men likevel hatt god nytte av en brystpumpe. Har brukt den når jeg skal være borte over noen timer slik at mannen kan mate med morsmelk på flaske, og hvis jeg har vært på fest over en kveld/helg så måtte jeg få ut trykket ved å pumpe og helle ut melken. Men ville aldri investert i en dyr pumpe. Helt vanlig manuell har fungert utmerket her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg skjønner faktisk ikke hvordan noen har klart seg uten. Når jeg kom hjem fra fødsel så hadde jeg så heftig brystspreng, slet med å få niplene ut også slik at baby fikk et godt gripetak og da var pumpen redningen. Hvis jeg ikke hadde hatt den på kveldstid første dagen vet jeg ikke hva jeg hadde gjort og nei butikkene er ikke åpne til alle tider av døgnet, så det er ikke bare å se ann behovet? 

Anonymkode: 372d8...2bb

Der er det jo veldig forskjell på folk. Jeg hadde en brystpumpe som jeg absolutt ikke hadde behov for. 

Jeg hadde masse melk og ungen gikk raskt opp i vekt. Men når jeg skulle pumpe, kunne jeg sitte en time og bare få ut en liten skvett. Så det gave jeg bare opp. 

Så her var det bare amming som var tingen. 

Anonymkode: acc94...0db

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Der er det jo veldig forskjell på folk. Jeg hadde en brystpumpe som jeg absolutt ikke hadde behov for. 

Jeg hadde masse melk og ungen gikk raskt opp i vekt. Men når jeg skulle pumpe, kunne jeg sitte en time og bare få ut en liten skvett. Så det gave jeg bare opp. 

Så her var det bare amming som var tingen. 

Anonymkode: acc94...0db

Samme her. Melkespruten stod når jeg dusjet f.eks men fikk nesten ikke ut en dråpe når jeg prøvde å pumpe. Én eneste gang har jeg brukt pumpe og det var da mellomste var ett år og jeg var borte noen dager. Da fikk jeg ut melk av den ene puppen den ene dagen og andre puppen andre dagen (brukte dobbel pumpe). Håndmelking har derimot fungert utmerket hos meg. 

Anonymkode: 76a4e...20c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det kan jeg skrive under på. Prøver å selge en jeg  har prøvd et par ganger, ligger ute nå til 100 kroner. De koster over 500 ny (manuell), får ikke solgt den. Kjøpte den ny i februar i år, så absolutt ikke lett å selge den videre, nei. 
Så jeg ville helt klart ikke kjøpt før du ser an behovet. Det er sure penger hvis du ikke trenger ei pumpe, og det er langt i fra alle som gjør det. 

Anonymkode: efb38...176

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte en manuell medela på tilbud for en tid tilbake. Første svangerskap lånte jeg en manuell Philip avent av en venninne. Det hjalp både for å få ut melk ved påbegynnes brystbetennelse og for avlastning når jeg hadde behov for å komme meg ut eller det var vanskelig å skulle amme. Brystmelk holder seg i flasken noen timer uten at den blir dårlig. Det gjorde meg mindre stresset på gåturer om jeg hadde med en liten flaske i vesken i tilfelle f eks. Vi hadde mye utfordringer med ammingen så det hjalp å ha denne muligheten selv om jeg fikk veldig lite melk ut. Her var trikset å pumpe det ene brystet mens baby drakk av det andre 😅

Anonymkode: 9c93a...b26

• 2 måneder senere...
Skrevet

Jeg kjøpte fra nett da jeg fikk brystspreng. Skulle hatt den i hus på forhånd syntes jeg den gang. 

Det er veldig praktisk når man trenger å lette på trykket og baby er mett. Også veldig praktisk dersom en har en baby som heller vil ha mat enn brystmelk. Da kan man pumpe ut og kjøle ned grøten med melkeisbit. Morsmelk er jo også anbefalt å være hovednæring første året. 

Samtidig, kan det være greit å kunne pumpe ut litt som far kan gi til baby om du ønsker å ta en handletur alene en dag. 

Jeg har egentlig bare kjøpt to rimeligere pumper. I billigste laget. Men de er kjempegode og lettvinte 😊 de gjør jobben sin. 

Anonymkode: 18af8...389

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 2 barn og har ikke hatt behov. Ammingen gikk veldig bra og jeg var aldri borte fra dem. Hvis du plutselig får behov kan du kjøpe på apotek - det er jo åpent hver dag 

Anonymkode: 9557d...b76

• Liker 1
Skrevet

Flere her som glemmer brystbetennelse-problematikken. Jeg ville kjøpt for å ha, latt være å åpne evt og solgt senere. Når du først får brystbetennelse så haster det med pumpa.

Anonymkode: 7f127...af7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...