AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #1 Skrevet 28. juni 2021 Jeg begynner å bli litt smålei av politiforeldre som alltid skal påpeke at det ikke er lov å legge ut bilder av andre uten å spørre om lov. Det gjelder ikke deres barn, det KAN være barn som lever på skjult adresse og ikke må avsløres, må vite. Ja, det er absolutt en uting å legge ut bilder av andre, særlig andres barn, uten å spørre, men det er faktisk også fullt lovlig når det er snakk om bilder med mange personer og fra offentlig sted, f eks en skoleavslutning og på 17. mai. Anonymkode: 031bd...296 7
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Skrevet 28. juni 2021 Men uansett om det er fullt lovlig, så er det en uting. Anonymkode: d2c2f...bed 31
skreppamedleppa Skrevet 28. juni 2021 #3 Skrevet 28. juni 2021 Så du vil altså ofre barns potensielle sikkerhet, deres samtykke, deres liv og helse for et par likes? Det er faktisk en del ting som er lovlig her i Norge men som en likevel ikke gjør av moralske og medmenneskelig hensyn. Og om folk likevel velger å sette et par likes foran at andre barn skal leve i trygghet synes jeg det er mer enn ok + at både foreldrepolitiet og andre sier at det er rimelig shady og jæ.. umoralsk! 25
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 28. juni 2021 #4 Skrevet 28. juni 2021 På datatilsynet nettside står dette, og det er jo greit å være ekstra varsom om det er barn med på bildet: Situasjonsbilder Situasjonsbilder kan defineres som bilder der aktiviteten eller hendelsen på bildet er det egentlige motivet. Akkurat hvem som er med på bildet er da mindre viktig enn hovedinnholdet. Slike bilder kan gjengis offentlig uten samtykke fra de som er avbildet såfremt bildet gjengir forsamlinger eller hendelser som har allmenn interesse. Eksempler på dette kan være en gruppe mennesker på konsert, et idrettsarrangement eller i et 17. mai-tog. Det er imidlertid viktig å være klar over at selv om publiseringen av et situasjonsbilde ikke må baseres på et samtykke, vil det fortsatt være en behandling av personopplysninger hvis man kan kjenne igjen enkeltpersoner, og da gjelder personopplysningsloven. Før man publiserer kan man derfor for eksempel foreta en interesseavveiing. Det betyr å gjøre en vurdering av om formålet med publiseringen er nødvendig for å vareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 skreppamedleppa skrev (25 minutter siden): Så du vil altså ofre barns potensielle sikkerhet, deres samtykke, deres liv og helse for et par likes? Det er faktisk en del ting som er lovlig her i Norge men som en likevel ikke gjør av moralske og medmenneskelig hensyn. Og om folk likevel velger å sette et par likes foran at andre barn skal leve i trygghet synes jeg det er mer enn ok + at både foreldrepolitiet og andre sier at det er rimelig shady og jæ.. umoralsk! Jeg synes det er overhysterisk. Svært få lever på skjult adresse. Gjør de det, unngår de høyest sannsynlig selv å havne i situasjoner der de kan bli gjenkjent og/eller forografert. De tar forhåndsregler. Sjansen for at en overgriper/voldsmann fra en annen kant av landet tilfeldigvis kommer over et slikt bilde og gjenkjenner er mikroskopiske. Anonymkode: 031bd...296 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 Jeg er fullstendig enig i at man spør om lov eller dropper å poste dersom det er få personer, bare så det er sagt. Poenget mitt her er at noen av oss er lei politiforeldre. Det er noe svært usjarmerende med besserwissere som alltid må si noe. Anonymkode: 031bd...296 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 Jeg lurer av og til på om jeg er alene i verden om å ikke dele et eneste bilde av barnet mitt i sosiale medier. Jeg tenker først og fremst på barnets personvern, men også på at barnet mitt kanskje ikke er så spennende og relevant for hele omverdenen som jeg selv tror. Er det da vert det? Tror folk liker mye for å være grei. Har ungen bursdag gratulerer jeg personlig fremfor å dele dette med hele Facebook/ Instagram osv. Tipper folk må tro jeg er flau over barnet mitt eller noe, men jeg har bare ikke det delingsbehovet og skjønner meg ikke på det. Anonymkode: b52de...807 16
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg lurer av og til på om jeg er alene i verden om å ikke dele et eneste bilde av barnet mitt i sosiale medier. Jeg tenker først og fremst på barnets personvern, men også på at barnet mitt kanskje ikke er så spennende og relevant for hele omverdenen som jeg selv tror. Er det da vert det? Tror folk liker mye for å være grei. Har ungen bursdag gratulerer jeg personlig fremfor å dele dette med hele Facebook/ Instagram osv. Tipper folk må tro jeg er flau over barnet mitt eller noe, men jeg har bare ikke det delingsbehovet og skjønner meg ikke på det. Anonymkode: b52de...807 Tviler på at noen reflekterer noe særlig over at du ikke deler bilder av ditt barn på SoMe, som du selv sier, barnet ditt er ikke så relevant og spennende som du tror Anonymkode: e0022...307 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg synes det er overhysterisk. Svært få lever på skjult adresse. Gjør de det, unngår de høyest sannsynlig selv å havne i situasjoner der de kan bli gjenkjent og/eller forografert. De tar forhåndsregler. Sjansen for at en overgriper/voldsmann fra en annen kant av landet tilfeldigvis kommer over et slikt bilde og gjenkjenner er mikroskopiske. Anonymkode: 031bd...296 Jeg er lærer, og enkle meg kjenner 2 barn som lever på hemmelig adresse av sikkerhetsmessige grunner - i 2 ulike familier. Den ene sammen med mor, og den andre sammen med begge foreldrene. Stedet her vet det ikke, men vi er skikkelig ivrige på å belære om personvern og bilder i offentlig sammenheng, nettop fordi de barna skal få lov til å ha en så normal oppvekst som mulig. Husk at du ikke vet alt om menneskene rundt deg! Post litt mindre på SoMe, og bidra til personvern. Det er livsviktig for noen, selv om du ikke vet om dem. Anonymkode: 9ae38...719 19
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 Gjelder ikke bare barn. Trener på et treningssenter, og er drittlei av å finne meg selv på insta i bakgrunnen, snikfilmet fra en skjult telefon satt opp en random plass. Anonymkode: a8272...208 9
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 Gud jeg er lei folk som på dø og liv må publisere alt de fanger på kameraet. Når det gjelder bilder som dette, kan det ikke bare holde å lagre det i det private "albumet" og droppe det evige sepåmeg-sepåmeg-jaget? Anonymkode: 151f4...448 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Gjelder ikke bare barn. Trener på et treningssenter, og er drittlei av å finne meg selv på insta i bakgrunnen, snikfilmet fra en skjult telefon satt opp en random plass. Anonymkode: a8272...208 Dette! Bor i midt Norge og spesielt en treningskjede her som er helt ram på å legge ut video og reklamefilm. Utrolig ubehagelig å dra på trening og aldri vite når de som er instruktører plutselig får for seg at de skal lage en «motivasjon/salgs» film fra treningssenteret, fullstendig uten samtykke fra de som blir filmet. Opplevd flere ganger at en sitter på spinningsykkelen i en time, eller er med på andre aktiviteter, så kommer plutselig en glasert selger instruktør for å filme alt, helt uten å en gang se ut til å gi en cm med faen i om vi som blir filmet samtykker til det. Anonymkode: 7d598...6e7 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg synes det er overhysterisk. Svært få lever på skjult adresse. Gjør de det, unngår de høyest sannsynlig selv å havne i situasjoner der de kan bli gjenkjent og/eller forografert. De tar forhåndsregler. Sjansen for at en overgriper/voldsmann fra en annen kant av landet tilfeldigvis kommer over et slikt bilde og gjenkjenner er mikroskopiske. Anonymkode: 031bd...296 Så hvor svært få barn er det egentlig greit å ofre liv eller helse til fordi det er så gøy for deg å vise bilder av dine egne barns bunader og du absolutt må ha med andre barns ansikter i bakgrunnen? Hvor få mennesker tror du egentlig det er som lever på skjult adresse? Jeg tror du ville blitt overrasket over hvor mange det faktisk er. Og nei, de som lever på skult adresse kan ikke unngå steder der de kan bli gjenkjent og/eller fotografert. Hvordan skulle de det? Folk fotografer OVER FUCKINGS ALT HELE TIDA. Og så legger de det ut på nett. Som noen nevner over her, man kan ikke trene på treningssenter, for der filmes det. Man kan ikke gå på butikken, for på butikken filmes det. Man kan ikke gå på kino, for på kino snappes det i ett kjør. Man kan ikke sette seg på en benk i parken, for der filmes det og snappes det. Man kan ikke ta bussen, t-banen eller toget, man kan ikke kjøre bil, for folk filmer trafikksituasjoner rundt seg og legger ut, man kan ikke gå på skolen, i barnehagen, på jobben, til kommunehuset, på stranda, på biblioteket, på kurs, på hotell, til en skiløype, på skogstur eller i garderoben på en svømmehall... Det finnes ikke et eneste sted man ikke blir eller risikerer å bli filmet og en god porsjon av det lastes direkte opp på nett. Både sist jeg satt på venteværelset på legevakta og sist jeg lå på fleremannsrom på sykehuset ble jeg snappa til vilt fremmede mennesker helt uten å bli spurt om det var greit! Ikke kan jeg gå ut med søpla en gang uten å bli filma hver jævla gang av naboens bilkamera. Det blinker når jeg går ut og det blinker når jeg går inn. Hvis du faktisk tror det finnes måter å unngå å bli filmet på i dagens samfunn må du virkelig være temmelig naiv (for å si det så diplomatisk jeg greier). Så jeg spør igjen - hvor mange barns liv er det greit å risikere for å få noen flere likes på sosiale medier? 2? 10? 100? 500? eller hvor mange som helst, egentlig, for de teller jo uansett ikke...? Anonymkode: 55a9f...7bd 13
Troyamin Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Det finnes så mye bra redigeringsprogram på tlf nå. Hvorfor ikke bruke litt ekstra tid på å blurre ut ansikter eller bare fjerne folk i bakgrunnen? Da blir personlige bilder mye finere og man slipper å ha fremmede med i bildet. 8
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg synes det er overhysterisk. Svært få lever på skjult adresse. Gjør de det, unngår de høyest sannsynlig selv å havne i situasjoner der de kan bli gjenkjent og/eller forografert. De tar forhåndsregler. Sjansen for at en overgriper/voldsmann fra en annen kant av landet tilfeldigvis kommer over et slikt bilde og gjenkjenner er mikroskopiske. Anonymkode: 031bd...296 Spiller det noen jævla rolle for deg at folk ønsker å ikke vise barna sine på bilder? Respekter at folk ikke ønsker det samme som deg. Anonymkode: 05ce4...85a 12
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg synes det er overhysterisk. Svært få lever på skjult adresse. Gjør de det, unngår de høyest sannsynlig selv å havne i situasjoner der de kan bli gjenkjent og/eller forografert. De tar forhåndsregler. Sjansen for at en overgriper/voldsmann fra en annen kant av landet tilfeldigvis kommer over et slikt bilde og gjenkjenner er mikroskopiske. Anonymkode: 031bd...296 Du undervurderer hvor hardt enkelte jobber for å få tak i slik informasjon. Det er derfor noen er på hemmelig adresse. I tillegg er det svært egoistisk å kreve sin rett til å legge ut bilder av andre, på bekostning av barn og familier som da må hele tiden ta forholdsregler og holde seg unna situasjoner som du ser på som en selvfølge at du skal kunne delta på (og publisere bilder av andre fra). "Meg meg meg meg meg" Anonymkode: 79dab...850 9
GammelKaktus Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 Skjønner ikke dette behovet for å legge ut bilder at alt og at man ikke i det minste evner å blurre ut eventuelle andre barn. At det skal være så vanskelig. Kjenner til flere som lever på skjult adresse og er det en ting som gnager så er det risikoen for at det havner bilder på feil plass og at feil folk kommer på døra. Man må kunne ta et steg ut av sin egen boble å tenke seg om. Synes og man skal respektere oss som overhodet ikke vil ha bilder av våre barn flagrende rundt omkring på nett. Trenger ikke en bedre grunn enn at det er noe vi ikke ønsker, vi skylder ikke deg en forklaring. Det er som sagt ikke vanskelig å blurre vekk de andre barna om det er så viktig. 10
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #18 Skrevet 28. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (2 timer siden): Skjønner ikke dette behovet for å legge ut bilder at alt og at man ikke i det minste evner å blurre ut eventuelle andre barn. At det skal være så vanskelig. Kjenner til flere som lever på skjult adresse og er det en ting som gnager så er det risikoen for at det havner bilder på feil plass og at feil folk kommer på døra. Man må kunne ta et steg ut av sin egen boble å tenke seg om. Synes og man skal respektere oss som overhodet ikke vil ha bilder av våre barn flagrende rundt omkring på nett. Trenger ikke en bedre grunn enn at det er noe vi ikke ønsker, vi skylder ikke deg en forklaring. Det er som sagt ikke vanskelig å blurre vekk de andre barna om det er så viktig. 👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼👏🏼 Anonymkode: 05ce4...85a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Skrevet 28. juni 2021 Det er mangt og mye som ikke er forbudt ved lov, som likevel er dårlig folkeskikk. Å ta seg til rette ved å gripe inn i andres privatliv ved å ta bilder der de er gjenkjennbare, og så attpåtil sirkulere bildene på nett uten samtykke - det er både forrykende mangel på respekt for andre mennesker og innmari dårlig folkeskikk. Selv uten noe spesielt behov for beskyttelse vil jeg ha meg frabedt å bli tatt bilder av. Jeg vil kunne gå på badestranda uten å være redd for at den bleike rumpa mi og flagrepuppene dukker opp i andres Snapchat eller Instagram. En viss digital dannelse og respekt for sine medmennesker er minimum å forvente. Klarer en ikke utvise det, så fortjener en faktisk å få høre at en oppfører seg uhørt. Anonymkode: 84252...a2c 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Skrevet 28. juni 2021 Med all den kunnskapen vi har i 2021 om eventuelle konsekvenser av å offentliggjøre bilder på nettet, så bør enhver tenke seg grundig om. Å legge ut bilder av andres barn er utrolig hensynsløst og egoistisk. Anonymkode: 66743...490 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå