Gå til innhold

Husker du å ta initiativ til kontakt med venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en relativt liten krets med gode venner, fordi jeg foretrekker nære venner og fordi jeg er introvert. To av venninnene mine er dessverre sånn at de aldri tar initiativ til at vi skal møtes og jeg synes faktisk det er litt kjipt å nesten alltid være den som har initiativ.  Vi ER gode venner, det er jeg helt trygg på, for begge disse gir uttrykk for at de setter stor pris på vennskapet, sier de er glade for forslaget om å treffes når vi faktisk endelig møtes, kommer med bursdagsgave på døra o l. Men jeg synes vi ses litt lite, maks seks ganger i året til tross for at vi kun bor km unna hverandre på samme plassen. Og da nesten utelukkende på mitt initiativ. Jeg synes det er vanskelig å klage på dette til dem og har ikke lyst til å ta det opp. Men jeg må innrømme at det hadde vært hyggelig at de var de som tok initiativ en gang. Med mine to andre, nære venner er initiativtakingen lik mellom oss. 

Selv om man kanskje selv synes det holder å nærmest utelukkende ha vennskap via chatting og sosiale medier, tror jeg det kan være lurt å strekke seg bittelitt for venner man ønsker å ha i livet sitt. Så oppfordringen min er å tenke etter om man selv er en sånn som ikke tar initiativ og huske å invitere venner på en kaffe. 😉

Anonymkode: 66fa3...de6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at mange har veldig faste rutiner hver dag og da blir det fort liten tid til overs dessverre. Ting tar ofte lenger tid enn man tror, og da er det fort gjort å ikke føle for å møte andre. Jeg føler meg ganske utbrent om dagen, så har ikke lyst til mer enn en tur eller en rask prat med venner. Hvis noen som ikke føler for å møtes så ofte tar initiativ kan det hende de føler at det øker forventingene til å møtes enda oftere. 

Anonymkode: 42a09...1ec

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg tar nesten aldri initiativ. Har veldig rutinemessig hverdag, der jeg har avtaler fra jeg står opp til jeg går i seng. På fridager sover jeg mye pga natt jobbing, og er veldig på søvnunderskudd. Er ikke våken normalt sett på de tidspunktene det ville være naturlig å avtale noe. 

Anonymkode: 312a0...b82

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er den som alltid tar kontakt og foreslår noe i min vennekrets. Ettersom vennene mine sier ja de aller fleste gangene jeg foreslår noe, så gjør det meg ingenting at jeg alltid er den som tar initiativ, 

Det som derimot irriterer meg er når samme person gjentatte ganger svarer på en invitasjon med forslag om å gjøre noe annet enn det jeg inviterte til. Det synes jeg er frekt når de selv aldri tar initiativ først.

Anonymkode: fd917...d8f

Skrevet

Jeg er eneste single av mine venner og er også den som stort sett tar initiativ. Jeg forstår det da, de har sine rutiner og det er jeg som er alene i helgene. Da jeg også var i forhold var møttes vi sjeldnere, men da tok også de initiativ. Det kommer vel an på behovet man har for å møtes, samt hvilken livsituasjon man er i. Jeg har ei venninne som trives veldig godt alene, derfor liker hun oftest å ha de helgene samboeren ikke er hjemme for seg selv, når han er hjemme vil hun ofte være med han. Der er det stort sett alltid jeg som tar initiativ, også når jeg var i et forhold, føler ikke at det er et problem. 

Skrevet

Jeg tar for sjelden initiativ, rett og slett fordi tiden ikke strekker til med familie, barnas aktiviteter og jobben. Men jeg storkoser meg med venninnene når vi har tid sammen! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er skikkelig dårlig på initiativ dessverre, selv om jeg er glad i vennene mine, og gjerne vil treffes. Familien tar tid, og tiden flyr!

Anonymkode: b4352...400

Skrevet (endret)

-Jeg er så glad for at du tar initiativ. Jeg er altfor dårlig til det selv, men jeg vil jo treffes!, sa en venninne til meg en gang. I noen vennskap er jeg den som tar oftest initiativ, i andre vennskap er jeg ikke det. Noen er mer organisatorisk anlagt enn andre, eller mer spontane, eller bare flinkere til å ta ting fra tanke til handling - og ikke minst er det lett å falle inn i rutiner hvor det er en som pleier å ta initiativ og de(n) andre bare tar for gitt at det er sånn. Så lenge man får positive tilbakemeldinger når man tar initiativ og vennskapet for øvrig er godt og toveis, legger jeg ikke så mye vekt på (eller holder regnskap over) hvem som organiserer treff oftest. Og kanskje er jeg den som er ivrigst på å ordne treff, mens andre er flinkere til å sende meldinger og huske merkedager i det daglige.

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...