Gå til innhold

Hvorfor er utlandske mer høylytt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Haha, jeg får aldri hodepine men fikk vondt i hodet da jeg satt bak en eller annen somalier en gang. 

Anonymkode: c303f...27c

Er ikke alltid det er det høye snakket som er utløsende faktoren, de har også en intens lukt. Lurer på om det er noe de har oppi håret?

Anonymkode: b9833...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Aner ikke hvorfor de gjør det. Spesielt hater jeg det når utlendinger sitter og skriker til hverandre på kollektivtransport. Jeg har to utenlandske foreldre selv, og det er vel bare moren min som var høylydt av dem (hun har "roet" seg ned nå). Tanten min, og kusinen min derimot, hos dem er lydnivået helt absurd. Søsteren min nekter å møte dem i offentligheten, hun blir så flau når de setter i gang med å gaule. 

Anonymkode: 83908...484

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er ikke alltid det er det høye snakket som er utløsende faktoren, de har også en intens lukt. Lurer på om det er noe de har oppi håret?

Vi hadde en gutt i klassen på barneskolen som var fra Afrika et sted. Alle så på han som helt norsk og han var blant de kule gutta i klassen. Men jeg tenkte også mye over hvorfor annerledes hud luktet slik, så jeg spurte han om hva hvit hud lukta 🤣 kvalmende melk sa han 🤷🏼‍♀️

Så vi reagerer på annerledes lukter, og jeg vil tenke meg at mørkhudede ikke lukter noe av det vi lukter sånn sett. Men de lukter oss på en måte vi ikke klarer å lukte 😅 

Anonymkode: cb98f...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er nok en kulturgreie ja! Min kjæreste er fra Tyrkia, og de første gangene han besøkte Norge, så synes han det var så utrolig stille! Han synes det fortsatt men han er ikke spesielt høylytt og setter stor sett pris på stillheten:) Men så kommer han på telefonen med foreldrene... :fnise:  Kun sett ham på telefonen utomhus i Tyrkia, men kan ikke si jeg synes han er mer høylytt enn han må siden det er mer bråk der mtp. trafikk.

Har også lagt merke til at det er en kulturforskjell mtp. parfyme. Synes en overvekt av utlendinger(men også nordmenn) har abnorme mengder parfyme på, og jeg føler jeg kan følge en sånn sti av parfymelykt som en jævla blodhund! Lurer på hva greia med det er mtp. at jeg er oppdratt til at det skal anes, ikke stinkes :fnise: Sitat bestemor.

Å, en til urelatert:P Som nevnt er min kjæreste fra Tyrkia, og selv om jeg vil si Norge generelt er tolerant ovenfor å vise kjærlighet offentlig i motsetning til f.eks. Japan, så kjenner jeg av og til at jeg blir litt flau for jeg føler han er "all over me." Har opplevd at folk har glodd :fnise: Har ikke noe i mot det på hjemmebane, begge har fysisk berøring som "kjærlighetsspråk." :)

Anonymkode: f85e9...9eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke de som snakker for høyt, det er vi som snakker for lavt 😅

Endret av Jdz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt inntrykk er at det er noe vi blir lært til i Norge, det å ikke snakke høyt. Når jeg var yngre, fra jeg var barn til jeg ble ung voksen, så snakket jeg høyere når jeg var engasjert, og jeg har alltid ledd ganske høyt. Det fikk jeg så mye kjeft og tilsnakk for, at det har tatt meg mange år å slutte å nesten hviske når jeg befinner meg i det offentlige rom. Nå snakker jeg normalt høyt, men jeg passer meg alltid for å bli engasjert eller le høyt, annet enn når jeg er hjemme hos meg selv. 

Generelt er vel Norge et ganske stille land også, og vi er opptatt av å ikke skille oss ut, så det er vel ganske naturlig at vi hverken trenger eller vil snakke høyt. 

Anonymkode: 816f1...d3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Kanskje det er krydder du lukter? Vi nordmenn er kjent for å lukte melk. Kanskje folk fra andre kulturer lukter f eks krydder hvis dette blir brukt mye av i maten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi man i varmere land i større grad møtes utedørs enn i Norge? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Det er interessant hvordan dette er så ulikt fra kultur til kultur. Jeg synes amerikanere er ekstremt høylytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg stod en gang i kø i en time,med en stor spansk familie foran meg, og bak meg. Hadde jo hodepine da vi var ferdige med den køen, for de står jo og skriker til hverandre. Har og en venninne som er halvt spansk, og hun er veldig behagelig å prate med, prater langsomt og rolig og ikke høyt. Men så møter hun på spanjoler, da blir det høyt og veldig raskt. Hun blir jo en helt annen, er virkelig komisk å se den overgangen. 

Anonymkode: 82b9c...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 28.6.2021 den 18.35):

I mange av de nordiske landene er vi mye opptatt av å ikke gjøre mye ut av oss, ikke være til bry osv, barn blir hysjet på fra de er små. Vi er også veldig private og legger bånd på følelser offentlig. Min teori er at dette har røtter i protestantisk kristendom.

I mange andre land er dette ting de ikke er oppdratt til å tenke på, det er vanlig å høre utbrudd av både kjærlighet og krangel på gata, folk hoier for å vise følelser osv og har rett og slett aldri blitt oppdratt til å tenke over «sjenerer jeg noen med mine lyder/væremåte». 

Det er ingenting galt med å være hverken høylytt eller lavmælt.

Det er bare rett og slett kulturforskjell.

Kan legge til at jeg er nordlending og ganske høylytt😁

Anonymkode: c6a44...a4b

Jo, det er mye mer galt å være høylytt.

Det er rett ut plagsomt for de rundt deg. En ukultur jeg hadde foretrukket å bli kvitt. Mye enklere å dele informasjon om det ikke er en ropekonkurranse. Spesielt somaliere på bussen. (er en del som bor her) Høres ut som de står i hver sin ende av en fotballbane. 

Anonymkode: d1fd4...b5c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker

Jeg er norsk og har blondt hår og hele pakka, men har litt utenlandske øyne i tilegg til at jeg og mamman min oppfører oss AKKURAT som mange utlendinger og i tilegg går vi godt overens med andre kulturer. Vi kan ikke stå i brød hylla å velge et brød uten at alle i hele butikken hører det 😂 vi glemmer at andre hører oss fordi vi er så veldig inn i øyeblikket hvis dere skjønner . Når vi lever så lever vi ! Haha! Vi har åsså bodd i Spania og på gran canaria så vi passer godt inn kan man si. Skulle faktisk tro vi hadde levd et tidligere liv i Marokko eller noe 👍😆 vi sier hei til fremmede og vi prater med alle. Vi prater åsså veldig høyt.. vi diskuterer veldig høyt selv om vi står inne på en butikk,haha! Vi er kanskje verre enn utlendingene 😁👍 Norge er et kaldt land og alle sier unnskyld at vi er Til...!?

Anonymkode: 347fc...c28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Annonse

Tror det har noe med kultur- forskjeller og å gjøre. Så skal det jo sies at ikke alle er slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...