AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Del Skrevet 27. juni 2021 Jeg er på ingen måte rasist og har mange utlandske venner, men ikke turt å spørre for jeg er redd for at det blir feil 😳 Er ikke helt norsk selv heller, så håper vi kan legge den død 😅 Men jeg har lagt merke til at mange utlandske er mer høylytt. Mener ikke ta alle under en kam, men de som ofte er mest høylytt er utlandske. Bodde under noen utlandske en periode (aner ikke hvor de kom fra), og de trampet hardt i gulvet. De var små mennesker og jeg kunne ikke forstå hvordan de klarte trampe så hardt 🙈 Jeg og eksen min tok en lyd test i trappen utenfor huset, hvor jeg gikk normalt opp og ned, og eksen min hørte det ikke. Men om de gikk opp og ned trappen, så hørtes det ut som det kom vikinger duldrende ned Her jeg bor nå, så er det 2 somaliske damer som ofte går forbi. Jeg hører de kommer 100 meter unna, og de snakker så sinnsykt høyt, nærmest roper til hverandre 🙈 Også er det noen utlandske barn som løper rundt i nabolaget, de roper og man hører hele tiden hvor de er 🙈 De slår med pinner på alt mulig rart og herjer veldig mye rundt. Løper hele tiden Jeg er på ingen måte plaget, men jeg blir bare nysgjerrig på hvorfor det er sånn 🙈 Anonymkode: cb98f...811 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Del Skrevet 28. juni 2021 ? Anonymkode: cb98f...811 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 28. juni 2021 #3 Del Skrevet 28. juni 2021 De sterkestes rett, de som roper høyest får mest? Nei gudene vet. Alltid lurt på hvorfor selv. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 28. juni 2021 #4 Del Skrevet 28. juni 2021 Det har jeg latt merke til også. Spesielt på buss, kafe og restauranter er de veldig høylytte. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Adrenalina1 Skrevet 28. juni 2021 #5 Del Skrevet 28. juni 2021 Det har jeg lagt merke til også. De roper og bråker noe fryktelig og kjeften går i ett. Forferdelig å høre på for meg som er veldig sensitiv for lyder. Men samboer mener det samme, og han er ikke spesielt lydsensitiv. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Del Skrevet 28. juni 2021 Dårligere på kommunikasjon. Det er en infantil uttrykkstil. Akkurat som barn ikke vet hvordan de skal uttrykke seg, så skriker de. Anonymkode: e94b4...59e 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest loveli Skrevet 28. juni 2021 #7 Del Skrevet 28. juni 2021 Har mange utenlandske venner og de sier at kulturen bare er sånn. Men mange synes det er digg å bo i Norge, for de mener at sine foreldres landsmenn er jævla bråkete. 🤣 Spesielt min venninne fra Somalia, han fra Pakistan og hun fra Marokko mener familiene og venner av familien skriker og bråker noe voldsomt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg er kjæreste med en fra Iran og han er ekstremt høylytt. Føler ofte at han roper når han snakker. Aner ikke hvorfor det er sånn, men han har en opplevelse av at vi nordmenn snakker veldig lavt og mumler veldig mye når vi snakker. Så vi nordmenn er kanskje et lavmælt folkeslag...? Anonymkode: 4d56a...e7e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg bodde i Spania i noen år. Når jeg snakket norsk med skandinavere trodde alltid mine spanske venner at vi baksnakket dem, de mente vi hvisket😂 Når jeg tenker meg om så skrudde jeg alltid opp volumet når jeg snakket spansk, var jo klin umulig å bli hørt ellers. Anonymkode: 7341a...e85 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Del Skrevet 28. juni 2021 I mange av de nordiske landene er vi mye opptatt av å ikke gjøre mye ut av oss, ikke være til bry osv, barn blir hysjet på fra de er små. Vi er også veldig private og legger bånd på følelser offentlig. Min teori er at dette har røtter i protestantisk kristendom. I mange andre land er dette ting de ikke er oppdratt til å tenke på, det er vanlig å høre utbrudd av både kjærlighet og krangel på gata, folk hoier for å vise følelser osv og har rett og slett aldri blitt oppdratt til å tenke over «sjenerer jeg noen med mine lyder/væremåte». Det er ingenting galt med å være hverken høylytt eller lavmælt. Det er bare rett og slett kulturforskjell. Kan legge til at jeg er nordlending og ganske høylytt😁 Anonymkode: c6a44...a4b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg kjenner mange innfødte norske som er temmelig høylytte. Anonymkode: 0ee75...df1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #12 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg har merket det selv. Hehe. Jeg skal spørre mannen min. Han roper i telefon noen ganger, både på norsk og punjabi. Har bedt ham om å roe ned noen ganger, og han sier bare han glemmer seg noen ganger. Anonymkode: c86a7...cca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner mange innfødte norske som er temmelig høylytte. Anonymkode: 0ee75...df1 Spesielt bygdefolk Anonymkode: 6f79d...9a9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Del Skrevet 28. juni 2021 Handler om omtanke. I Norge har vi en kultur hvor vi viser omtanke for de rundt oss, i mange andre land har de ikke en slik kultur. Anonymkode: 9aa7a...79d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. juni 2021 #15 Del Skrevet 28. juni 2021 Lurt på dette selv, jo lengre sør man kommer jo mer høylytte, virker det som. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Del Skrevet 28. juni 2021 De er ikke så redd for å tiltrekke seg oppmerksomhet som vi skamfulle nordmenn er. De prater høyere og gestikulerer mer, har høyere terskel for å vise følelser, på godt og vondt. Altså, hvis en etnisk nordmann danser på gaten, gråter på bussen eller snakker for høyt og gestikulerer, vil jo vi andre dømme han som «smågal». Vi skammer oss over å vise hvem vi er og hva vi føler i en annen grad. Det er kulturforskjell. Anonymkode: fe022...4e9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg bor med en dame som prater med hele familien til alle døgnets tider. Og hun prater sååå høyt og lenge, og også om natta! Jeg har sjelden kontakt med familie, venner og slekt. Ser de 1 gang i året eller 3, spørs hvem det er. Tror det er mye familiedrama og at alle blander seg i alle andres anliggende. Det er det mine venner fra philipinene og Somalia sier. De er så glad for å bo i Norge. 😂 Anonymkode: ecdcc...470 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 28. juni 2021 #18 Del Skrevet 28. juni 2021 (endret) Jeg har lurt på dette utallige ganger selv. Utenlandske mennesker, da særlig av mørkere hudfarge, må liksom alltid ROPE når de snakker sammen eller i telefonen? Går to somaliske (eller afrikanske) damer på fortauet utenfor og snakker (roper) med hverandre, kan jeg høre dem selv gjennom lukket vindu. Det gjør jeg ikke når to norske kvinner går og snakker sammen. De sitter ved siden av hverandre og roper når de snakker sammen på t-banen også, helt merkelig. Får de ikke vondt i hodet av dette sabla volumet hele tiden, og måtte høre på det? Jeg blir sliten bare av å høre det en kort t-bane tur, men de lever jo med dette. Det er høy andel innvandrere her jeg bor, så jeg er godt vant med høylytte mennesker i omgivelsene. Man blir vant til det, men det er klart man stusser i blant. Utlendinger som går på gata og snakker i mobiltelefonen samtidig..... herregud. Noen holder telefonen i hånden foran seg, ikke ved øret, og har på høyttalerfunksjonen, og da skal det I HVERT FALL ROPES på gata! Og nei, dette er ikke for å være rasistisk, det er rett og slett bare et faktum om forskjellene på nasjonalitetene våre. Endret 28. juni 2021 av Million 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #19 Del Skrevet 28. juni 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: I mange av de nordiske landene er vi mye opptatt av å ikke gjøre mye ut av oss, ikke være til bry osv, barn blir hysjet på fra de er små. Vi er også veldig private og legger bånd på følelser offentlig. Min teori er at dette har røtter i protestantisk kristendom. I mange andre land er dette ting de ikke er oppdratt til å tenke på, det er vanlig å høre utbrudd av både kjærlighet og krangel på gata, folk hoier for å vise følelser osv og har rett og slett aldri blitt oppdratt til å tenke over «sjenerer jeg noen med mine lyder/væremåte». Det er ingenting galt med å være hverken høylytt eller lavmælt. Det er bare rett og slett kulturforskjell. Kan legge til at jeg er nordlending og ganske høylytt😁 Anonymkode: c6a44...a4b Ja, det handler om kulturforskjeller. Her i Nord-Europa har nok denne væremåten mye å gjøre med arven fra protestantisk kristendom, men det går an å finne lignende kultur andre steder i verden også: Beherske følelser, snakke dempet, ta hensyn til sine omgivelser og ikke være til bry. Andre er rake motsetningen sånn sett. Anonymkode: 7c984...be7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #20 Del Skrevet 28. juni 2021 Haha, jeg får aldri hodepine men fikk vondt i hodet da jeg satt bak en eller annen somalier en gang. Anonymkode: c303f...27c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå