AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Del Skrevet 27. juni 2021 Forrige semester tok jeg 20 studiepoeng og søkte om kun stipend, ikke lån. Neste semester skal jeg ta 10-20 studiepoeng. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å ta kun stipend også neste semester, men har lest litt på det med inntektsgrensa. Om man før støtte hele året, er grensa ca. 195K kroner. Får man støtte 7 mnd. eller mindre i løpet av et kalenderår, er grensa ca. 488K. Hittil i år har jeg tjent 164K, men etter neste lønning har jeg tjent over 200K. I tillegg kommer jeg til å tjene mer i år, vet ikke nøyaktig hvor mye jeg kommer til å tjene ettersom jeg ikke vet hvor mye jeg skal jobbe neste semester og ev. juleferien, men medregnet feriepenger antar jeg minst rundt 240K-250K. Jeg har brukt kalkulatoren til Lånekassen, og slik jeg ser det vil det ikke lønne seg for meg å søke om stipend neste semester (når jeg tar 10-20 studiepoeng, mest sannsynlig kun 10 studiepoeng). Noen som har litt peiling som vet om jeg har forstått det riktig med at det beste for meg økonomisk vil være å ikke ta stipend/lån neste semester? Vet jeg bør spørre Lånekassen, det kommer jeg nok til å gjøre også, men har dårlig erfaring med å ringe dem. Anonymkode: 0dddd...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #2 Del Skrevet 28. juni 2021 Jeg tenker søk uansett. De tar seg av resten. Anonymkode: 71c79...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #3 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Jeg tenker søk uansett. De tar seg av resten. Anonymkode: 71c79...9ac De innvilger jo hvis jeg har rett på det, uavhengig av om det lønner seg for meg eller ikke. Så jeg kommer ikke til å søke om det ikke lønner seg for meg økonomisk. TS Anonymkode: 0dddd...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #4 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): De innvilger jo hvis jeg har rett på det, uavhengig av om det lønner seg for meg eller ikke. Så jeg kommer ikke til å søke om det ikke lønner seg for meg økonomisk. TS Anonymkode: 0dddd...d9e Hva mener du med lønne seg? Ut ifra hva du skriver vil du ha tjent for mye (jeg har ikke sjekket om det du har skrevet er riktig), så da får du uansett ikke pengene? Mener du at du heller skal søke stipend enn jobbe? Anonymkode: 71c79...9ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Del Skrevet 28. juni 2021 49 minutter siden, AnonymBruker said: De innvilger jo hvis jeg har rett på det, uavhengig av om det lønner seg for meg eller ikke. Så jeg kommer ikke til å søke om det ikke lønner seg for meg økonomisk. TS Anonymkode: 0dddd...d9e Skal du bare ha stipend eller lån også? Hvis du kun skal søke stipend så får du vel ikke pengene omgjort til det om du tjener for mye? En del blir jo omgjort til stipend likevel. Anonymkode: acf02...564 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Del Skrevet 28. juni 2021 Det lureste man kan gjøre er å ta fullt lån og stipend uansett, og så sette av det man ikke trenger på sparekonto (evt fond) om man fra før ikke har boliglån, for da kan dette brukes som en del av egenandel når man skal ha boliglån. Om man allerede har boliglån, kan det bakes rett inn i boliglånet fordi studielån er mye mer gunstig enn boliglån. Anonymkode: e4b18...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Del Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva mener du med lønne seg? Ut ifra hva du skriver vil du ha tjent for mye (jeg har ikke sjekket om det du har skrevet er riktig), så da får du uansett ikke pengene? Mener du at du heller skal søke stipend enn jobbe? Anonymkode: 71c79...9ac Man får uansett penger, men avhengig av inntekt så kan man risikere at alt må betales tilbake som lån og ingenting blir omgjort til stipend. Anonymkode: 748e9...397 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mellion Skrevet 28. juni 2021 #8 Del Skrevet 28. juni 2021 Er det over inntektsgrensen går det fort masse stipend bort.. jeg hadde en 100% stilling og tjente deretter før jeg begynte og studere. Fikk innvilget stipend men alt ble gjort om til lån fordi jeg tjente for mye før Lånekassen begynte å utbetale. Hvis du ikke trenger pengene, hadde jeg heller jobbet ved siden av studiene. Men trenger man pengene så har man vel ikke noe valg enn å søke på lån. Men da være forberedt på at alt blir lån og ikke noe stipend. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Del Skrevet 28. juni 2021 Tok du fullt eller halvt stipend forrige semester? Det som er lurt hvis du studerer deltid er å ta annethvert semester med fullt lån og jobbe inn de studiepoengene du henger bak neste semester uten å ta noe stipend. Slik bruker du i minst mulig grad opp årene med studielån i tillegg til at du kan tjene mye uten å bli sittende med lån på det. Anonymkode: c1da7...953 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #10 Del Skrevet 28. juni 2021 Poenget er at jeg søkte kun stipend forrige semester og hvis jeg i det hele tatt skal ha noe fra Lånekassen blir det kun stipend dette semesteret også. Men siden jeg tjener over inntektsgrensa (inntektsgrensa som er hvis man får støtte hele året) får jeg mindre omgjort til stipend. Hvis jeg derimot ikke tar stipend neste semester tjener jeg ikke over inntektsgrensa, for grensa er lavere når man kun har støtte ett semester av et kalenderår. Dvs. jeg får omgjort alt til stipend om jeg ikke tar noe neste semester. Ts Anonymkode: 0dddd...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Del Skrevet 29. juni 2021 Jeg ville ikke søkt om stipend til høsten hvis jeg var deg, som du sier vil du da tjene over grensa, og du vil sitte igjen med lån og ikke stipend. Hvis du ikke tar stipend til høsten, vil du være under grensa og det du fikk i vår vil gjøres om til stipend. Jeg mener det er gjort noen utregninger av økonomer som sier at du skal tjene veldig mye for å veie opp at du ikke får omgjøring (stipend er netto, mens netto utbetaling av lønn fordrer at man har veldig høy brutto inntekt for å veie opp for tapet). Anonymkode: 9e392...081 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #12 Del Skrevet 29. juni 2021 jeg gikk over grensen, og da var det bare at stipendet ble til lån. jeg fikk ca 220.000 som fulltidsstudent så for meg var det snakk om ca 10 000 min samboer - da kjæreste- bodde hjemme og søkte om lån. Vi sparte alt til egenkapital, og brukte pengene til bil og deretter bolig tre måneder etter fullført studie. (vi sparte gjennom hele studietiden) dette lånet er gode renter og godt å bruke det til sparing framfor mer lån på annet. Anonymkode: a71ff...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå