Gå til innhold

Kvinneguiden på Facebook: et forum for kvinner!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kvinneguiden skriver på sin Facebook-konto: 

image.png.49b9835b80c44a009a8adffdf991a559.png

"Norges største nettsted for kvinner!"
"..sterke meninger fra bra damer..."
"...diskuteres av over en halv million kvinner i uka"

Ja, som du skjønner så er jeg mann. Og nei, jeg er ikke krenka. Men jeg tillater meg å spørre om ordlyden og budskapet i betegnelsen om Kvinneguiden er helt politisk korrekt i disse dager. 

Det skorter iallefall på mangfold og likestilling i teksten. Holdninger med gufs fra fortiden, spør du meg. Det ekskluderer menn fullstendig, og later til at forumet hverken er for dem eller til dem. Slik jeg leser teksten så burde vel strengt tatt ikke menn være her engang heller. Vi er her mer på "tross". 

Kvinneguidens navn har blitt diskutert opp og i mente flere ganger her inne. Om det var på tide å kjønnsnøytralisere navnet. For min del bryr jeg meg lite om forumnavnet i seg selv, men jeg reagerer sterkt på betegnelsen og KGs policy kjønnene imellom når det kommer til hvem forumet inneholder. Og kanskje bør innholde.

Jeg skjønner jo at det jeg mener betyr ikke en pøkk fra eller til. Men hva mener du da? Er betegnelsen grei? Burde menn kanskje forlate forumet? Kanskje finne seg en egen "bakgård" å leke i? 

En annen ting jeg reagerer på er styringen av Facebook-profilen. Her legges det indirekte og direkte føringer for reaksjoner når tråder og tråders innhold på forumet eksponeres gjennom Facebook-profilen. Mulig jeg lever i steinalderen, men jeg var ikke klar over at KG drev på med dette. 

Ellers så tenker jeg at kanskje det er på tide å slette seg ut her ifra. Nei, jeg er fortsatt ikke krenka, men det har noe å si om tilhørighet og om man egentlig er burde være her eller ikke. Med tanke på forumnavn og policy så skjemmes jeg litt over å i det hele tatt være her. Jeg snakker ihvertfall ikke høyt om det. Og nå vil jeg aldri gjøre det. 

Anonymkode: e15e5...feb

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror knapt kvinner sier høyt at de befinner seg på kvinneguiden, men det er kanskje en annen diskusjon..

Uansett, når navnet står som det alltid har gjort tross mangfoldige diskusjoner så synes jeg faktisk ikke det er noe å buldre om at de skriver som de gjør på fb infoen. Og det er tross alt langt flere kvinner her inne på kvinneguiden enn menn. Det er også flere temaer som angår spesifikt kvinner som f.eks graviditetsforumet, sminke og velvære osv.. Kvinneguiden retter seg inn mot kvinner med både navn og utforming.. Det var sikkert noen menn som leste/leser ukebladene "hjemmet" og "Allers" også som det sikkert var kvinner som leste "vi menn" blader men redaksjonene henvender seg likevel til et spesifikt kjønn uten at det er noe å lage noe større nummer og drama ut av.. Allenkan ikke være som "Yv" og "Equinor" heller heldigvis:P

Jeg har ikke noe spesielt i mot at menn finner sin vei til kg, på tross av... Av og til i diskusjoner betyr ikke kjønn så mye, og av og til kan det være greit med et og annet manneperspektiv men disse " jeg er en bitter sint mann som synes alle norske kvinner er drit og faenskap, hørte dere: FAENSKAP AV NOEN HORER:rasende:" trådene kan bli litt mye oppgulp, noe så innigranskauen malplasert og bare: 🤦‍♀️ og tenker da at det da er på tide med en timeout for de med peniser på kvinneguiden..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (7 timer siden):

Jeg tror knapt kvinner sier høyt at de befinner seg på kvinneguiden, men det er kanskje en annen diskusjon..

Uansett, når navnet står som det alltid har gjort tross mangfoldige diskusjoner så synes jeg faktisk ikke det er noe å buldre om at de skriver som de gjør på fb infoen. Og det er tross alt langt flere kvinner her inne på kvinneguiden enn menn. Det er også flere temaer som angår spesifikt kvinner som f.eks graviditetsforumet, sminke og velvære osv.. Kvinneguiden retter seg inn mot kvinner med både navn og utforming.. Det var sikkert noen menn som leste/leser ukebladene "hjemmet" og "Allers" også som det sikkert var kvinner som leste "vi menn" blader men redaksjonene henvender seg likevel til et spesifikt kjønn uten at det er noe å lage noe større nummer og drama ut av.. Allenkan ikke være som "Yv" og "Equinor" heller heldigvis:P

Jeg har ikke noe spesielt i mot at menn finner sin vei til kg, på tross av... Av og til i diskusjoner betyr ikke kjønn så mye, og av og til kan det være greit med et og annet manneperspektiv men disse " jeg er en bitter sint mann som synes alle norske kvinner er drit og faenskap, hørte dere: FAENSKAP AV NOEN HORER:rasende:" trådene kan bli litt mye oppgulp, noe så innigranskauen malplasert og bare: 🤦‍♀️ og tenker da at det da er på tide med en timeout for de med peniser på kvinneguiden..

Jeg synes teksten på profilen var særlig ekskluderende, og gjenspeiler holdninger som om at likestilling og mangfold ikke hører hjemme på kvinneguiden. 

Det hadde vært ramaskrik om kjønnsrollene hadde vært byttet om her. 

At ting har vært slik slik i alle år forsvarer ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Kvinneguiden stinker 1940-tallet. 

Det du skriver om menn er en helt annen debatt og en avsporing. Og det samme kan man skrive om kvinner også når de omtaler menn. Det er en grunn til at Kvinneguiden betegnes som mannehatguiden her inne. Men klart, det er vel kanskje det KVINNEguiden er laget for? Det må nesten være lov? Det er kun menn som er malplasssert? 

• Liker 2
Gjest Forumassistent
Skrevet

Hei!
Tusen takk for at du lagde denne tråden! Det gjorde at jeg oppdaget at den siden ikke har vært oppdatert på mange år. Den ble laget da Kvinneguiden var et nettmagasin med artikler i tillegg til et forum. Det er selvsagt også åpent for menn, så den infoen burde ikke vært så ekskluderende.

Jeg har redigert det nå. Facebook-siden er forøvrig ikke i bruk lenger, ettersom vi ikke har nettmagasin, men vi har valgt å beholde Facebook-siden i tilfelle vi vil ta den i bruk ved en senere anledning.

Igjen - tusen takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette. Vanligvis svarer vi kun på spørsmål i Ris & Ros, men siden dette hjalp oss å oppdatere siden, velger jeg å svare her.

Forumansvarlig

AnonymBruker
Skrevet
Forumansvarlig skrev (16 minutter siden):

Hei!
Tusen takk for at du lagde denne tråden! Det gjorde at jeg oppdaget at den siden ikke har vært oppdatert på mange år. Den ble laget da Kvinneguiden var et nettmagasin med artikler i tillegg til et forum. Det er selvsagt også åpent for menn, så den infoen burde ikke vært så ekskluderende.

Jeg har redigert det nå. Facebook-siden er forøvrig ikke i bruk lenger, ettersom vi ikke har nettmagasin, men vi har valgt å beholde Facebook-siden i tilfelle vi vil ta den i bruk ved en senere anledning.

Igjen - tusen takk for at du gjorde oss oppmerksomme på dette. Vanligvis svarer vi kun på spørsmål i Ris & Ros, men siden dette hjalp oss å oppdatere siden, velger jeg å svare her.

Forumansvarlig

Hei! 

Da skjønner jeg tegningen bedre. Bra dette ble rettet på ettersom det ikke lenger var representativ for hva dere nå har blitt. 

Uten at du videre trenger å kommentere dette, med mindre du har lyst, så har jeg en lykkeønskning om at dere en gang også skifter ut forumnavnet. For "Kvinneguiden" er, som du sier, ikke det det engang var med nettmagasin og målgruppe. Kanskje kan et nytt og mer mangfoldig eller nøytralt navn opprettholde og øke en eventuell brukerbase. Det er naturlig nok mange menn som ikke føler at dette er et forum for dem fordi dem er ekskludert i selve navnet. Navnet Kvinneguiden er også noe menn her inne blir konfrontert med av kvinnelige brukere. At Kvinneguiden er et forum for kvinner er noe som alltid vil henge ved i navnet. 

Dere har endret og utviklet dere. Dere har tatt mer avstand til det dere var og gjorde. Dere har fått en nyere og bredere målgruppe. Og da er det ingen grunn til å henge igjen på gamle bagateller. Et nytt navn kan fort gjøre dere til det aller største og mest solide nettforumet i Norge inn i den store evighet med tanke på grunnlaget. Så kanskje det er på tide å endre strategier og omdømmet litt... Hvis dette er noe dere selv ønsker. 

Uansett. Takk for oppklaringen. Ha en fin dag :) 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Om forumet skifter navn tror jeg det er mange som slutter å være her så det er pluss og minus med det. Kanskje noen menn kommer til, men tror mange kvinner slutter å bruke forumet. Synes det er greit som det er

Anonymkode: 466fe...9a9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Om forumet skifter navn tror jeg det er mange som slutter å være her så det er pluss og minus med det. Kanskje noen menn kommer til, men tror mange kvinner slutter å bruke forumet. Synes det er greit som det er

Hvorfor? Fordi det ikke er like kvinneinkluderende lenger? 

Det er rart at det i dagens samfunn eksisterer et egentlig kjønnsnøytralt forum som i all hovedsak blir betraktet som "for kvinner". 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med oss transfolk, er vi velkomne her? Virker ikke sånn.

Anonymkode: e058f...9c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er rart at det i dagens samfunn eksisterer et egentlig kjønnsnøytralt forum som i all hovedsak blir betraktet som "for kvinner". 

Jeg må da få lov å utrykke at jeg er glad det faktisk er et kvinneforum, der kvinner har en plass de kan være og diskutere uten at det alltid skal være overvekt av menn. Det finnes andre forum som er kjønnsnøytrale

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker navnet kvinneguiden bro sorry. Fant denne siden via mange rare søk på google.

Anonymkode: b092d...44d

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Ved å kalle seg kvinneguiden + noen andre faktorer har dette forumet klart å trekke en ganske bra andel kvinner til å være et nettforum.  Det er selvsagt bra.  vist kvinner på de fleste andre norske forum vil prøve å starte en diskusjon, der  andre kvinners menninger i hovedsak er relevant, så får de sannsynligvis få svar, om diskusjonen i det hele tatt kommer i gang. 

Endret av Chomsky89
  • Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes teksten på profilen var særlig ekskluderende, og gjenspeiler holdninger som om at likestilling og mangfold ikke hører hjemme på kvinneguiden. 

Det hadde vært ramaskrik om kjønnsrollene hadde vært byttet om her. 

At ting har vært slik slik i alle år forsvarer ikke at man ikke skal gjøre noe med det. Kvinneguiden stinker 1940-tallet. 

Det du skriver om menn er en helt annen debatt og en avsporing. Og det samme kan man skrive om kvinner også når de omtaler menn. Det er en grunn til at Kvinneguiden betegnes som mannehatguiden her inne. Men klart, det er vel kanskje det KVINNEguiden er laget for? Det må nesten være lov? Det er kun menn som er malplasssert? 

Du kjære slette tid.. først her slo du meg faktisk som noe krenket. Det er klart at menn sin oppførsel på dette forumet preger kvinner sine meninger om menn på dette forumet, noe annet er ikke å forvente og overhode ikke en avsporing, but nice try. Og det er mye regelrett kvinnehat, mer vil det bli om flere menn gjør dette til sitt hjem...  Jeg er veldig enig i @Chomsky89at ved å kalle kvinneguiden for kvinneguiden blant annet så har de lykkes over flere år med å holde på et kvinner, noe som utelukkende er bra i seg selv. Dette vil forsvinne om kvinneguiden skifter noe så grunnleggende som navnet sitt og gir det en helt kjønnsnøytral utforming.

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 3
Skrevet

Jeg syns de aller færreste menn som er her nå burde være her. Det er ekstreme mengder kvinnehat på forumet, og de som driver det gir faan. 

• Liker 5
Skrevet

Synes det bør fortsette å hete kvinneguiden. 

Det er et sted som har kvinner som målgruppe, samtidig som alle er velkommen.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
miss summers skrev (4 minutter siden):

Jeg syns de aller færreste menn som er her nå burde være her. Det er ekstreme mengder kvinnehat på forumet, og de som driver det gir faan. 

Sorry princess men verden har forandret seg. Vi er nok her helt til dommedagen :)

Anonymkode: b092d...44d

AnonymBruker
Skrevet
skreppamedleppa skrev (4 minutter siden):

Du kjære slette tid.. først her slo du meg faktisk som noe krenket. Det er klart at menn sin oppførsel på dette forumet preger kvinner sine meninger om menn på dette forumet, noe annet er ikke å forvente og overhode ikke en avsporing, but nice try. Jeg er veldig enig i @Chomsky89at ved å kalle kvinneguiden for kvinneguiden blant annet så har de lykkes over flere år med å holde på et kvinner, noe som utelukkende er bra i seg selv. 

miss summers skrev (4 minutter siden):

Okei. Jeg skjønner at mannehat er og skal være en del av forumgreia, men kvinnehat ikke skal eksistere. Det er vel kanskje det som gjør dette til Kvinneguiden. Som er mitt poeng. Kanskje det er på tide med et omdømmeskifte? Kanskje det er på tide med en mer ekskluderende base for at ryktet rundt Kvinneguiden skal forbedres? 

Jeg synes for øvrig at dere burde ha i tankene at mange av innleggene som skrives for å prakke ned på kvinner faktisk er laget av troll for anledningen. Kvinneguidens store problem er at det sitter folk på andre forum å bruker KG som underholdning. Og hva annet enn nettopp å "terrorisere" kvinner er bedre å gjøre på Kvinneguiden for å få respons? Jo, rakke ned på kvinner! Og uføretrygdede og psykiske syke dag som en god nr 2 og 3. 

Jeg synes det er en uting at dette blir tildelt "menn" på generelt grunnlag. Det finnes faktisk svært mange saklige, dyktige og ordentlige mannlige brukere her inne. Og de fleste er faktisk det. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Okei. Jeg skjønner at mannehat er og skal være en del av forumgreia, men kvinnehat ikke skal eksistere. Det er vel kanskje det som gjør dette til Kvinneguiden. Som er mitt poeng. Kanskje det er på tide med et omdømmeskifte? Kanskje det er på tide med en mer ekskluderende base for at ryktet rundt Kvinneguiden skal forbedres? 

Jeg synes for øvrig at dere burde ha i tankene at mange av innleggene som skrives for å prakke ned på kvinner faktisk er laget av troll for anledningen. Kvinneguidens store problem er at det sitter folk på andre forum å bruker KG som underholdning. Og hva annet enn nettopp å "terrorisere" kvinner er bedre å gjøre på Kvinneguiden for å få respons? Jo, rakke ned på kvinner! Og uføretrygdede og psykiske syke dag som en god nr 2 og 3. 

Jeg synes det er en uting at dette blir tildelt "menn" på generelt grunnlag. Det finnes faktisk svært mange saklige, dyktige og ordentlige mannlige brukere her inne. Og de fleste er faktisk det. 

Har ikke ytret et eneste ord om mannehat. kvinnehatet gjennomsyrer forumet. Uavhengig av hva du syns og mener. Du ble krenket av Facebooken til KG. Så lite skulle til. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg liker navnet kvinneguiden.

Kjerringguiden hadde vært bedre. :Knegg:

Anonymkode: 6be08...a93

• Liker 1
Skrevet

Hvis KG skifter navn må jeg også skifte navn. Det vil jeg ikke.

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...