TantePose Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Har sett en interessant dokumentar om en steinerskole i Sverige (Solvikskolan) som var som en lukket sekt. I dokumentaren får man vite litt om idégrunnlaget for steinerskolene (antroposofien). For meg fremstod antroposofien som en ganske farlig ting med destruktive idéer som kan gi store skader på barn (og også voksne som leser alt for mye i Steiners bøker). Nå skal steinerskolene i Sverige granskes av myndighetene på grunn av det som kom frem i dokumentaren. 3 episoder: https://www.svtplay.se/dokument-inifran-de-utvalda-barnen 4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Har godt inntrykk av Steinerskolen, skal se dette interessant. Anonymkode: e9328...a34 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #3 Skrevet 30. juni 2021 Sitter igjen etter 3 episoder og føler meg sliten, tenker at denne historien kunne vært fortalt på 1 episode. Det baserer seg hovedsakelig på historier fra en skole langt tilbake i tid. Og jeg synes det ble litt ensidig fokus. Her er det uten tvil enkeltmennesker som har gjort feil, men kan samtidig til en viss grad forstå hva formålet var (selv om jeg ikke er enig i mange av midlene) Hvordan tenker du atroposofien kan være skadelig? Sammenlignet med f.eks religioner. Eller alt som skjer i den 'vanlige' skolen: veiing, karaktersetting, disiplinering og medisinering av alle barn som ikke klarer å sitte rolig m.m. Anonymkode: e9328...a34
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2021 #4 Skrevet 5. juli 2021 Jeg har ikke sett dokumentaren, men jeg har gått på en steinerskole i Norge. Det var så mye klikk danninger blant lærene, at selv som barn forsto jeg at miljøet ikke var bra blant de voksne. De hadde så og si null fokus på mobbing, så miljøet i klasene varierte veldig. Noen trin hadde flaks med ellever som ikke skapte drama. Andre trin hadde mobbere og de fikk styre på så og si uten noen innblanding fra voksne. Undervisningen var lite pedagogisk og veldig rigid, steiner hadde tenkt ut den beste måten og lære på og alle barn skulle lære sånn. Så igjen var det flaks om den type læring paset til deg. Det beste jeg kan si om skolen er at mange elever har hat det bra der, men det er elevene som har hat en del flaks og ikke trengt for mye støte fra de voksne eller tilpasset undervisning. Anonymkode: 53725...e8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå