Gå til innhold

Tenåring snakker bare med meg for å be om penger - normalt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en tenåringsdatter på 17 år som nesten bare kommuniserer med meg når hun vil ha penger eller at jeg skal betale noe for henne. Hun svarer ikke på meldinger, sier at jeg maser og overnatter hos venner minst tre netter hver uke. 

Jeg føler at jeg har mistet henne helt. Jeg vet ingenting om livet hennes lenger, og når jeg spør synes hun jeg maser - fra første spørsmål. Hun vil ikke gjøre noe med meg, ikke kino, filmkveld, kjøre tur, reise og bade, gå tur, reise vekk - sånt vi gjorde før. Jeg blir utrolig lei meg og føler meg avvist. 

Jeg betaler kjøretimer, Spotify, mobil, busskort, klær og gir lommepenger - men hun sier ikke takk og når jeg sier at jeg er glad i henne sier hun det ikke tilbake. 

Nå har jeg bare lyst til å kutte ut alt jeg gjør for henne, hun tar det tydeligvis som en selvfølge og virker ikke sette pris på meg eller noe jeg gjør. 

Anonymkode: 569be...8c0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hun virker veldig bortskjemt og tar det for gitt at du bare stiller og sier ja. 
Hvis det er mulig, så snakk med henne. 
Vil hun ikke høre, så gi henne konsekvenser for sine handlinger. 
Hun er ikke noe barn lenger.

Anonymkode: d55c1...403

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vil hun ikke høre, så gi henne konsekvenser for sine handlinger

Så du tenker at dette ikke er normalt?

Gir jeg konsekvenser, flytter hun nok til faren. Men jeg kan slutte å gi penger og betale for ting. 

Vi kan ikke snakke sammen, jeg får ikke sagt en setning før hun avbryter med at jeg maser. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du tenker at dette ikke er normalt?

Gir jeg konsekvenser, flytter hun nok til faren. Men jeg kan slutte å gi penger og betale for ting. 

Vi kan ikke snakke sammen, jeg får ikke sagt en setning før hun avbryter med at jeg maser. 

Steng banken. 
Funker ikke ord så kreves handling. 
Om hun flytter til far så blir hun voksen en gang og forstår

Anonymkode: c8037...a5c

• Liker 6
Skrevet

Hun viser dessverre alle tegn på å være svært bortskjemt eller "entitled". Litt usikker på hva det er på norsk, kravmentalitet kanskje?

Hun føler at det er en så stor selvfølge at du betaler og spanderer at hun ikke engang trenger å være takknemlig. Ikke at hun er unik blant dagens unge når det gjelder akkurat det. Men uansett veldig lite trivelig holdning.

Jeg ville tatt en prat med henne og hvis hun ikke viser vilje til å prate med deg eller endre sin oppførsel, ville jeg rett og slett sagt at jeg ikke finner meg lenger i å stille opp og kun få silent treatment og utakknemlighet tilbake og så kuttet drastisk ned på godene.
Jeg skjønner at det er lettere sagt enn gjort, men jeg tror din datter vil ha godt av å oppleve at respektløs oppførsel har konsekvenser og at det er dumt å sage over grenen man sitter på. Hvis hun flytter til far, får du i hvertfall en liten pause fra dårlig stemning hjemme. Og hun vil forhåpentlig modnes etterhvert. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er normalt for tenåringer flest vet ikke hva det vil si å tjene penger, betale regninger osv. Du for heller slutte å gi henne noe så for hun skaffe jobb og tjene penger selv.

Anonymkode: 75a63...e42

• Liker 2
Skrevet

Har ei som blir 16 i år.

Steng banken! Klager hun på det, forlang en samtale hvor hun ikke anklager deg for å mase.

Vil hun bli behandlet ok, må hun behandle deg med normal høflighet også. Og kontoen din er heller ikke utømmelig...

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Oser bortskjemt på lang veg. Jeg hadde aldri tolerert å bli snakket slikt til av mitt barn. Barn/tenåringer skal ha respekt for sine foreldre. De lærer ingenting av verdi av penger når de oppfører seg slik som din datter gjør. Jeg skjønner det er vanskelig for deg siden du kanskje får dårlig samvittighet, men vet du, du skal ikke ha det. Hun kan få en liten sum av penger som hun kan bruke i kanskje 2 uker. Om det blir tomt så får hun lære seg å fordele pengene og være fornuftig. Jeg selv sparer penger til min sønn, jeg kommer til å si til han når han blir rundt 15-16 at jeg har spart penger fra han var liten, men de pengene skal kun brukes til boligkjøp. Ikke noe annet. Om han blir sur, så sier jeg «vet du, jeg har brukt mine opptjente penger på å spare til deg. Det er ikke alle som er heldige som har foreldre som sparer penger, å det er heller ikke alle 18-19 åringer som har råa til bolig. Vær takknemmelig og vis respekt». 

Anonymkode: 66331...09f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

overnatter hos venner minst tre netter hver uke

Hun har en kjæreste som du ikke vet om. Pass på, plutselig er har hun reist til Syria og sluttet seg til IS. For de fleste foreldre kommer det ut av det blå.

Anonymkode: 443a4...c2c

AnonymBruker
Skrevet

Hun må følge regler når hun bor hjemme. Hun er 17 år og bør være ute av tenåringstrass, på vei mot å bli voksen. Vet du hvor hun sover, gir hun beskjed? Hvis hun ikke vil snakke med deg på en ordentlig måte så bør du i hvertfall stenge lomneboken for alt unødvendig. Fortell henne hvordan du føler det. Spør hvorfor hun er sånn. Er det noe som plager henne? 

Har en snart 17-åring. Hun oppfører seg ikke sånn. Jeg hadde ikke akseptert å bli snakket til sånn. 

Anonymkode: 21be5...5cf

AnonymBruker
Skrevet

Min 17 år gamle sønn er ganske lik. Bryr seg mest om kjæresten og vil helst ikke finne på noe med oss. Men, han sier alltid takk og er takknemlig, gir alltid beskjed om hvor han er og er veldig sjelden frekk. Så mye mer tror jeg ikke at jeg kan forlange i den alderen der. 
Men, jeg skjønner godt hva du mener når du sier at du føler at du har «mistet» henne. Jeg trøster meg med at denne fasen heldigvis går over. 

Anonymkode: 2a037...8eb

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bror som er 13 år yngre, som nettopp ble 18. Fra han var 13/14 og begynte å løsrive seg var kravet for å få ukepenger at han inkluderte mamma i livet sitt. Hva han drev med, hvem han var med, hvor han skulle. Han måtte også være tilgjengelig på telefonen. Thats it. Han hatet det, men ville jo ha penger. Synes det er helt sprøtt hvordan tidene har endret seg, mitt krav for å få ukepenger, fra den samme dama, var at jeg lagde middag 3 dager i uka, vasket etasjen jeg hadde ansvar for, kom rett hjem etter skolen hver dag og tok all klesvask. Jeg måtte også ha jobb fra jeg var 13 år, jeg fikk ingenting "ekstra".

Jeg tenker det må være noe med generasjonen, og hvordan de påvirker hverandre. Uansett kan du fint sette som et minimumskrav at hun skal inkludere deg i livet sitt for å få alt hun får. 

Anonymkode: 1ade2...968

Skrevet

Ja det er ganske normalt. Det betyr ikke at du skal akseptere hva som helst, men noen «konfrontasjon en gang for alle» tror jeg neppe har noen hensikt.

Tips: Gi henne beskjed om hva du dekker økonomisk. Ved mas ut over det kan du helt udramatisk fortelle henne at hun vet hva du dekker, behov ut over det må hun tjene opp selv. Ved ufinheter og angrep kan du bare helt rolig si at «jeg er voksen og bestemmer selv, og er ikke så interessert i å høre hva andre mener om det».

Ut over denne grensesettingen ville jeg bare vært en vennlig og trygg havn. Det er en vanskelig nok periode for dem om ikke de skal ha konflikter med foreldre også.

Det viktigste rådet: Hold ut. Det går over. 

Skrevet

Om det er normalt vet jeg ikke, men det kan fort utvikle seg om du ikke setter grenser. 

Jenta di har ikke respekt for deg. Hun behandler deg som en bank og oppfører seg som om at verden skylder henne noe. 

Ring far og snakk med han. Jeg synes ikke du skal klage/være sytete, men rett og slett fortelle han hva som skjer hjemme hos deg og at du nå har tenkt å sette ned foten/skru igjen kranen. Hun er gammel nok til å ta seg en jobb. Hun er definitivt gammel nok til å bidra hjemme, vaske sine egne klær og så videre. Gjør han oppmerksom på at det kan hende at han får spørsmål om at hun vil flytte til han og spør om han har forslag til hvordan dette skal løses. Hvis ikke dere som foreldre samarbeider om dette er det store sjanser for at hun vil sette dere opp mot hverandre, hvis hun ikke allerede har gjort det. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...