Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har selv gjort dette i alle år. Er nå gravid, og har derfor kuttet ut dette siden jeg vet at man skal varmebehandle de først. Er jeg litt hysterisk her, eller er det flere som kutter ut dette under graviditet eller generelt? Frister på en måte og begynne med det igjen, da det er så praktisk isforhold til smudi etc, og frem til nå har jeg kun funnet frosne norske jordbær, og det blir litt kjedelig i lengden. Men vil selvfølgelig ikke gamble mtp fosteret. 

Anonymkode: ed38f...a4c

Fortsetter under...

Viste ikke om dette selv før i forrige uke, så da sluttet jeg å lage egen smoothie med fryste bær. Har forsøk å få barn så lenge så nå når jeg endelig er gravid tør jeg ikke ta sjansen. 

Men, bama ferdigsmoothie er varmebehandlet og kan fint drikkes! Så denne er kjøleskapet fult av nå, dyrt men smoothie må til og jeg er for lat til å gidde å koke bær før jeg lager smoothie 😅

• Liker 1
AnonymBruker

Ja, jeg har brukt frosne bær i smoothie uten å varmebehandle det i begge mine svangerskap 🙈 vet det ikke anbefales, men men, har tenkt at det er viktigere at jeg får i meg noe , har slitt med matlyst. Prøver å bare bruke norske bær da. Og har fryst selvplukk jeg bruker.

Anonymkode: 7da36...ce6

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker

Koker dem først, så kjøler jeg dem ned før bruk. Ønsker ikke ta sjansen på listeria eller andre uhumskheter verken som gravid eller ikke-gravid..

https://www.klikk.no/underholdning/alle-importerte-fryste-baer-ma-kokes-4422910

Anonymkode: e2503...2e0

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har droppet det som gravid ja. Men hvor finner du fryste norske jordbær? Vil gjerne kjøpe det!

Anonymkode: 90214...ff8

Rema 1000 

758768B5-B367-4C74-BE03-AFB6DB6AC221.jpeg

Anonymkode: ed38f...a4c

Annonse

Det er førstw gang jeg hører om. Er gravid i uke 30 og lager smoothie av frossen frukt eller bær hver morgen. Nesten alltid av frossen frukt da (mango, ananas, papaya). Gjelder dette med koking bare for bær, eller for frukt også? 

Edit: ser det er linket til artikkelen. Leste den etter jeg skrev. Gjelder bare bær ser det ut som, og faren er Hepatitt A, men det er jeg jo vaksinert mot - så da ignorerer jeg denne advarselen😊

Endret av MiaHI
  • Liker 1
AnonymBruker
MiaHI skrev (1 minutt siden):

Det er førstw gang jeg hører om. Er gravid i uke 30 og lager smoothie av frossen frukt eller bær hver morgen. Nesten alltid av frossen frukt da (mango, ananas, papaya). Gjelder dette med koking bare for bær, eller for frukt også? 

Alt som er importert

Anonymkode: 91822...810

Annonse
AnonymBruker

Jeg varmebehandlet ikke. Spiser en sånn pakke hver uke og det har gått bra til nå. Vet at det bør varmebehandles først, men det blir så guffent og ekkelt da. 

Anonymkode: 55c7e...c8b

• Liker 1
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt som er importert

Anonymkode: 91822...810

Ifølge artikkelen som ble linket til er det kun bær som er nevnt. Har du en annen kilde? Oppdaterte innlegget mitt etter jeg leste den😊

MiaHI skrev (32 minutter siden):

Ifølge artikkelen som ble linket til er det kun bær som er nevnt. Har du en annen kilde? Oppdaterte innlegget mitt etter jeg leste den😊

https://www.matportalen.no/matvaregrupper/tema/gronnsaker_frukt_og_bar/skyll_eller_kok_frukt_baer_og_gronnsaker

Det er ikke bare hepatitt A, men også norovirus :) Står i denne artikkelen hvis du vil ha kilde

• Liker 1
AnonymBruker

Jeg har holdt meg unna utenlandske bær. Lager smoothie av norske jordbær fra Rema, banan, eple, yoghurt, melk, litt juice. Nok variasjon for meg akkurat nå 🤪

Anonymkode: 188b1...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...