Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har termin i august, og gruer meg så til ammingen. Synes ikke jeg leser annet enn såre, blødende, brystvorter som har sprukket opp. Smertehelvete og brystbetennelse...

Ønsker virkelig å amme, men det skal ikke koste meg alt jeg har. Jeg vil ikke sitte å gråte under mating av mitt eget barn. 

Noen her som vil dele sine beste tips som ikke kun omhandler ammetak? 🙏

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her gikk det supert fra start, aldri brystbetennelse eller andre problemer. Selvfølgelig litt sårt til tider, men kun de første pr ukene. 

beste tips er å ikke være redd for å spørre om hjelp på sykehuset. Her ringte vi hver gang jeg skulle amme nesten for at de skulle hjelpe å «koble på» og se at sugetaket så riktig ut.

Anonymkode: 8e26f...90f

• Liker 1
Skrevet

Spørr om hjelp. Se videoer om amming før barnet kommer. 🙂 Og øv på håndmelking.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vær tålmodig! 

Anonymkode: 303cc...88e

• Liker 1
Skrevet

Har 3 barn , aldri hatt noe problem med ammingen på noen av di.  Ikke sår,  bare litt slitne bryster første uke pga uvant aktivitet😂 med tvillingene nå er det litt annet. Men tror det er pga at jeg gikk rett på dobbelamming med dårlig sittestillig/vinkel. De er kjempe flinke på barsel til å veilede, så bare få hjelp til å sette de riktig på pluss sittestilling så blir det så bra. Koslig å amme barna, til å med med kjøttsår på puppene er det hyggelige stunder 😊( ammer mine små nå med sår) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Smør inn brystvortene med ammesalve etter hver amming, jeg brukte salven fra lykkelig som liten og jeg hadde ikke såre brystvorter en eneste gang. Jeg hadde heller aldri problemer med brystbetennelse eller andre ting. Men du må være tålmodig, det tar litt tid før man finner ut av ammingen og i begynnelsen ammer man myyyye. For meg lettet det etter de fire første ukene og jeg ammet frem til barnet var 16 måneder. Det var lettvint og veldig koselig. Jeg håper virkelig jeg får til amming med nummer to også. 

Anonymkode: 308ad...ec2

• Liker 1
Skrevet

Be om hjelp på barsel! Og kjøp inn masse

image.jpeg.db8f5ac0eefd164f8e3b50a32f5348c7.jpeg

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi opp om du opplever å gråte av smerte de to-tre første ukene. Jeg hadde aldri blødende brystvorter eller såre pupper, men utdrivningen var jævlig i starten og jeg lærte i ettertid at det er hormoner som utløses når utdrivningen starter som kan gi samme intense følelsen av å være dypt deprimert, i noen minutter. Jeg følte at jeg holdt på å bli gal og sa til samboer gråtende flere ganger at jeg ringer helsestasjonen for å få time for veiledning om å avslutte amming og begynne med erstatning. Når matibgen var ferdig var følelsen stort sett borte. Denne intense følelsen forsvant etterhvert, om det var to eller tre eller fem uker husker jeg ikke, men ikke stort mer i hvertfall og ammingen gikk stort sett fint også den perioden det pågikk. Var verst når jeg alt var sliten, hvis vi hadde sovet lite eller baby vært mye urolig osv. Ekstra belastning mao 😛

Anonymkode: c351a...654

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke slitt særlig med såre brystvorter, betennelser og slikt, men slet litt på påkoblingen i perioder. Øvde en del før fødsel på hvordan holde hodet og hvordan vinkel barnet skulle ha. Det hjalp mye og eg følte meg trygg. Jeg fikk litt problemer når baby blei litt mer ivrig (glemmer jo litt teori når man holder på i praksis 😅 ) Men når problemene meldte seg så såg jeg videoen til Global Health Media for å friske opp kunnskapen (anbefalt av jordmor), og da kom vi oss over den kneiken. Jeg vil jeg virkelig anbefale den filmen!

Og husk, amminge skal ikke gjøre vondt, da er det noe galt og du bør kontakte jordmor/helsesøster.

Lykke til 💚

Anonymkode: 7fd69...cf6

• Liker 1
Skrevet

Blir du sår er det kortvarig. Det gror fort. 

Ta isåfall kun salve på selve sårheten. Smører du inn hele knoppene fører det til at babyen glipper når babyen skal suge seg fast, som igjen gjør deg meir sår. 

Hvordan du kobler babyen av, er like viktig som hvordan du kobler babyen på. Liten finger inn i munnviken for å ødelegge vakuumet. 

• Liker 1
Skrevet

Med nummer en ble jeg ganske sår de første ukene, men det gikk seg til etterhvert. Med nummer to var jeg nøye på å ha nyvaskede hender HVER gang jeg ammet til vi hadde god kontroll på det. Blir mye hjelp med hendene i starten å et lite sår blir for verre ved ikke helt rene hender.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To barn og ammingen gikk helt fint. Litt sår i begynnelsen, men det gikk fort over. Ikke ta bekymringene på forhånd, det kan altså gå helt fint.

Lykke til. 😊

Anonymkode: e0182...166

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble mamma for første gang for sju mnd. siden, har ikke hatt et eneste problem med ammingen. Hadde forberedt meg med ammekurs, ba om hjelp på barsel og hadde med meg purelan og multimamkompresser, det ble aldri brukt. Har aldri vært sår, ingen tette melkeganger, betennelser eller noe og vi fullammet til 6 mnd. og ammer fremdeles masse, masse. 

Det kan være utfordrende å amme, men kunnskap er alfa omega, og å ha tro på at du klarer det, for det gjør de aller fleste ❤️ Masse lykke til😊

Anonymkode: 2a440...24b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å bruke Cozyfix ammepute og modifisert vuggestilling i starten. Etter min erfaring var det mye enklere å få baby til å få et godt sugetak da - noe som er alfa og omega for å unngå såre bryster. 

Anonymkode: e2fd1...4e2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De ammekompressene til Multi-mam var gull mot såre brystvorter (de er dyre: jeg klippet dem i to, skylte dem mellom amminger, og ja det kan gjøres). Jeg synes det var kjekt å få hjelp med barnets tak, men var ikke så flink til å sitte bra selv så ble vond rygg etterhvert. Hadde keisersnitt med eldste, håndmelket ut råmelka da barnet lå på intensiv første døgnet. Fikk ut typ 2 ml første 6 timene, og barnepleierne var sååå fornøyde. Jeg tror det hjalp meg å få igang produksjonen etter ks. 

Ellers så slet jeg med «smerter» ved utdriving med nr 2. Ingen vet hvorfor, og ble vant med det. Gikk over på typ 10 sek. Lekkasjer på natt var også et problem. Liker ikke ligge med bh/topp, så klippet av øverste på en sykehustruse(engangs) jeg stjal med meg hjem. Ble som en løs tubetopp som holdt innleggene på plass til en hvis grad. 

Anonymkode: 485e2...147

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode tips og ord ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Drit i hva alle mener og de som mener du ammer «for mye» osv, og gjør det du synes fungerer. Anbefaler purelan salve og kompresser. Det var redningen for meg og såre brystvorter. Smør noen dråper melk på brystvorten og la lufttørke hvis du kan, da melken er antibakteriell og kan lindre sårhet. Det virker håpløst i begynnelsen men etter noen uker vil sårheten gi seg og det vil ofte gå bedre. I dag kjenner jeg knapt at jeg ammer, så tror huden har blitt godt herdet. 

Anonymkode: 7e071...be9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å bruke Ammeskjold i starten for en gradvis overgang.  Ellers må man nesten tvinge seg selv i starten til å ha litt såre brystvondter. Men husk å alltid ha brystsalve tilgjengelig og smør jevnlig. 

Anonymkode: e2f35...a0b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...