Gå til innhold

Hva betyr prosenten på skattekortet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte endre skattekortet mitt og gikk fra tabell til prosent. Prosenten er 38. Betyr det at jeg skal trekkes 38% skatt? Noen sa at reell skatt ble lavere siden den bare regnes ut i fra 10.5 mnd?

Jeg har nettopp blitt eneforsørger for to barn, og om den reelle skatteprosenten er 38 vil jeg få utbetalt nesten 5000 mindre i måneden. Da sliter jeg. 

Anonymkode: 2cf69...e86

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det trekkes 38% skatt. Du kan gå inn å endre skattekortet når du ønsker, men du må være obs på evt baksmell neste år hvis du betaler for lite skatt i år. 

Anonymkode: be69e...e4b

AnonymBruker
Skrevet

38% er veldig mye skatt. Pleier å holde med 24-26%

Det er faktisk bedre å få baksmell enn å gå i pluss på skatten. Ved baksmell har du lånt gratis penger fra Staten. 

Anonymkode: 0cee8...e99

AnonymBruker
Skrevet

Dobbeltsjekk tallene dine. Se hva som er innbetalt hittil i år, hva som er forventet å tjene og legg inn rentefradrag. Hvis det stemmer at du skal betale 38% har du mest sannsynlig betalt altfor lite skatt de første månedene. 

Anonymkode: 425bc...996

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dobbeltsjekk tallene dine. Se hva som er innbetalt hittil i år, hva som er forventet å tjene og legg inn rentefradrag. Hvis det stemmer at du skal betale 38% har du mest sannsynlig betalt altfor lite skatt de første månedene. 

Anonymkode: 425bc...996

Nei, de første månedene betalte jeg etter tabellkort og det var helt riktig det som lå inne. Men jeg solgte huset og ble alene med barn, så jeg har fått mindre gjeld nå da (men når jeg kjøper nytt hus vil den jo stige igjen). 

Jeg synes også 38% var veldig høyt på en helt normal inntekt. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

38% er veldig mye skatt. Pleier å holde med 24-26%

Det er faktisk bedre å få baksmell enn å gå i pluss på skatten. Ved baksmell har du lånt gratis penger fra Staten. 

Anonymkode: 0cee8...e99

Ja, men vil helst ikke måtte betale veldig mye tilbake slik at jeg må låne for å få det til...

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at du skal betale 38 % skatt. Altså at 62 % av alt du tjener blir utbetalt til deg.

Anonymkode: 9033b...867

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Om dette skjedde nylig, kan du ringe skattekontoret(?) og spørre om de kan endre tilbake til tabell.

Samboeren min fikk anbefalt å vente til nytt år før han gikk tilbake til tabell, da han havnet på prosent for noen måneder tilbake, og ikke merket det før nå. Er i tilfelle han skulle ende opp med å betale for lite.

Anonymkode: f3bb6...ac6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, de første månedene betalte jeg etter tabellkort og det var helt riktig det som lå inne. Men jeg solgte huset og ble alene med barn, så jeg har fått mindre gjeld nå da (men når jeg kjøper nytt hus vil den jo stige igjen). 

Da er det vel pga mindre rentefradrag? 

Anonymkode: a63ac...8f1

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det skattekortet man får før året starter er bygget på tidligere skattemeldinger og resultat. Det er altså en slags halvkvalifisert gjetting.  Så derfor er det viktig å gå igjennom alle tallene i forskuddsmeldingen og rette.  Det gjorde du sikkert, med en forventning om at dine gjeldsrenter ville bli så og så mye..  Når vi kommer lenger ut i året og oppdager at, nei, mine gjeldsrenter blir ikke så høye som jeg først trodde. Så må man logge inn og gå igjennom skattekortet om igjen.

det er det som har skjedd for deg.  Tabellkortet du først benyttet, ble for for lite pga reduksjon av gjeldsrenter. Derfor ble den nye trekkprosenten såpass høy.  Ved endring av skattekort midt i året er det alltid prosentkort som beregnes. Ikke tabell. 
Du skrev at du ville få mer gjeld senere, og da kan du endre det på nytt.  Lykke til 😀 og husk at restskatt er no herk. Jeg fikk det i fjor, nesten 19.000, og det passet skikkelig dårlig. I tillegg skyldes det en tåpelig feil fra meg. Jeg var forberedt og fikk spart opp, men likevel..

(har jobbet bak systemet og kjenner det)

Endret av Hvemsomhelst
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da er det vel pga mindre rentefradrag? 

Anonymkode: a63ac...8f1

Nei, det forklarer ikke alt. Jeg tjener i overkant av snittet, har ingen rentefradrag, betaler formuesskatt, og er likevel langt fra 38%. Hvemsomhelst, rett over her, har nok den rette forklaringen.

Anonymkode: f61ab...2ec

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ja, men vil helst ikke måtte betale veldig mye tilbake slik at jeg må låne for å få det til...

Når man velger å ha lavt skattetrekk så legger man jo av pengene selv slik at man har dem når restskatten skal betales, man bruker ikke penger som en full sjømann slik at man ender opp med å ta lån for å betale.

Anonymkode: 3e426...571

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Når man velger å ha lavt skattetrekk så legger man jo av pengene selv slik at man har dem når restskatten skal betales, man bruker ikke penger som en full sjømann slik at man ender opp med å ta lån for å betale.

Nei, men jeg prøver å spare til egenkapital for å kjøpe meg et sted å bo. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei, men jeg prøver å spare til egenkapital for å kjøpe meg et sted å bo. 

Hva har det med saken å gjøre? Man bruker jo uansett aldri opp penger som egentlig skal gå til skatt. Dem må man alltid ha tilgjengelige når skatten skal betales.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...