AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Jeg har en sykdom som gjør at jeg i blant er veldig dårlig. Jeg pleier å leve livet mitt godt til tross for dette. Men jeg har en venninne som alltid skal spørre om hvordan jeg har det. Når vi treffes, på messenger hver dag, etter et legebesøk. Det blir så mye. Jeg har sagt til henne at jeg heller sier fra når det er noe endring og at jeg har det bra. Men hun gir seg ikke. Tips til å lettere kunne si fra til henne uten å såre henne? Hun bryr seg jo bare, noe jeg er fantastisk takknemlig for. Men hver gang hun spør blir jeg minnet på sykdommen min, og det er til tider svært tøft. Anonymkode: 8701c...6d1 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Jeg er i samme situasjon som deg, og hadde vært overlykkelig om noen brydde seg nok til å spørre.. Anonymkode: c6486...8d6 6
GammelKaktus Skrevet 27. juni 2021 #3 Skrevet 27. juni 2021 Kan du ikke bare si det som det er da? At du blir påminnet sykdommen din når hun gnåler om det. Hun mener det nok bare godt og er dere gode venner så kan du vel være ærlig med henne. Det er jo en ærlig sak det. 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #4 Skrevet 27. juni 2021 Da sier du det til henne. Anonymkode: dbb73...801
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 Jeg har en alvorlig kronisk skade etter en ulykke og sliter mye, og mitt problem er motsatt av deg, altså at ingen spør hvordan jeg har det. Hvis de spør så spør de: Går det bra? Og da er det ikke så lett å si hvordan det går hvis det ikke er utelukket positivt. Jeg tror du skal være glad for at du har en venninne som bryr seg, og så kan du si til henne på en fin måte at du setter stor pris på at hun spør, men at du av og til ikke føler for å snakke om sykdommen din men at du sier fra hvis du skulle bli merkbart dårligere. Du får prøve å komme henne i forkjøpet og spørre hvordan det går med henne😊 Anonymkode: 942d0...cfd 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 Hun bryr seg om deg. Du kan si du setter pris på det på en fin måte men at du synes det blir litt vanskelig å svare på hele tiden, at du sier om det er noe nytt og at du ikke alltid har lyst å tenke på sykdom. At hun også kan spørre hvordan har dagen din vært eller hva har du gjort i dag, inne alltid hvordan du har det. Anonymkode: 35e28...394
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Du er jo heldig som har en venninne. Og i tillegg så bryr hun seg om deg. Ikke alle som har det. Sett pris på venninnen din du Anonymkode: 91741...ef6 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har en alvorlig kronisk skade etter en ulykke og sliter mye, og mitt problem er motsatt av deg, altså at ingen spør hvordan jeg har det. Hvis de spør så spør de: Går det bra? Og da er det ikke så lett å si hvordan det går hvis det ikke er utelukket positivt. Jeg tror du skal være glad for at du har en venninne som bryr seg, og så kan du si til henne på en fin måte at du setter stor pris på at hun spør, men at du av og til ikke føler for å snakke om sykdommen din men at du sier fra hvis du skulle bli merkbart dårligere. Du får prøve å komme henne i forkjøpet og spørre hvordan det går med henne😊 Anonymkode: 942d0...cfd Dette. Jeg er selv kronisk syk, og kommer meg sjeldent ut av huset. Jeg har sagt ifra til folk som spør mye at jeg skjønner at de bryr seg, men det er slitsomt å måtte kjenne etter og svare, og at jeg ofte ønsker å snakke om noe annet. Hvis noe endrer seg gir jeg de beskjed, men jeg setter pris på å få hodet over på noe annet enn det jeg sitter og kjenner på døgnet rundt. Jeg setter f.eks pris på en snap av noe de gjør, for å gi et konkret eksempel. Spør noen meg, så svarer jeg bare kort "samme, hva med deg?" eller "Har en dårlig periode nå, men sånn er det. Hvordan har du det? Skjedd noe nytt?". Det pleier å fungere om folk er sosialt oppegående Anonymkode: b9ed8...c2a
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Så grusomt å ha ei venninne som bryr seg! 🙄 Anonymkode: 29682...a7a 3
Gjest Malika Skrevet 28. juni 2021 #10 Skrevet 28. juni 2021 FrøkenMånestråle skrev (6 timer siden): Kan du ikke bare si det som det er da? At du blir påminnet sykdommen din når hun gnåler om det. Hun mener det nok bare godt og er dere gode venner så kan du vel være ærlig med henne. Det er jo en ærlig sak det. Hun skal iallefall ikke si til venninnen at hun gnåler. Jeg tenker slik at dette må hun akseptere, det er jo kun godt ment. Eventuelt flette det inn i en samtale at hun blir litt sliten av å snakke om sykdommen hele tiden, og spørre venninnen om hvordan hun har det. Bli enige om positivt fokus og si at hun setter vanvittig på pris på hennes empati og at hun er er unik som bryr seg så mye ❤️
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #11 Skrevet 28. juni 2021 Jeg spør venner uten sykdom hvordan det går også. På melding, på telefon, når jeg møter dem. Det er helt normalt. Du trenger ikke automatisk tenke at det er med sykdommen hun lurer på hvordan det går. Husker du å spørre tilbake? Friske mennesker har behov for omsorg også. Anonymkode: aee5b...a95 3
Gjest Acer Skrevet 28. juni 2021 #12 Skrevet 28. juni 2021 Og det er ein god gammel holdning å spørre "hvordan du har det ". Det beviser at ein har litt omtanke for hverandre.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #13 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har en sykdom som gjør at jeg i blant er veldig dårlig. Jeg pleier å leve livet mitt godt til tross for dette. Men jeg har en venninne som alltid skal spørre om hvordan jeg har det. Når vi treffes, på messenger hver dag, etter et legebesøk. Det blir så mye. Jeg har sagt til henne at jeg heller sier fra når det er noe endring og at jeg har det bra. Men hun gir seg ikke. Tips til å lettere kunne si fra til henne uten å såre henne? Hun bryr seg jo bare, noe jeg er fantastisk takknemlig for. Men hver gang hun spør blir jeg minnet på sykdommen min, og det er til tider svært tøft. Anonymkode: 8701c...6d1 Hvordan har du det? Jo takk, bare bra, hvordan går det med deg da? Anonymkode: 81d9f...44e
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #14 Skrevet 28. juni 2021 Det er kjipt, ja. Bedre å ikke ha venner, synes jeg. Man slipper så mye tull da. Anonymkode: e8e1a...fb5
Nooni Skrevet 28. juni 2021 #15 Skrevet 28. juni 2021 Hun bryr seg og det er fint - her er det du som har fokus på sykdom, ikke henne. Gi et svar som handler om noe annet enn sykdom så tar du det fokuset du ønsker.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #16 Skrevet 28. juni 2021 44 minutter siden, Nooni said: Hun bryr seg og det er fint - her er det du som har fokus på sykdom, ikke henne. Gi et svar som handler om noe annet enn sykdom så tar du det fokuset du ønsker. Hun spør meg alltid oppfølgingsspørsmål om sykdommen, selv når jeg sier at jeg ikke ønsker å snakke om det, så sier hun at det er trygt hos henne og at jeg kan stole på henne og slikt. Så hun tar det ekstremt personlig om jeg ikke snakker om det til henne. Det er 10 år mellom oss i alder, mulig hun bare er for ung for meg. Anonymkode: 8701c...6d1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #17 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er i samme situasjon som deg, og hadde vært overlykkelig om noen brydde seg nok til å spørre.. Anonymkode: c6486...8d6 Er også i noe lunne i samme situasjon og er nesten ingen som spør hvordan det går. Jeg spør også hvis jeg vet at noen mine venninner skal til legen. Vet at det er slitsomt,men prøv å tenk at hun bryr seg. Jeg hadde ikke sagt noe Dette her er utrolig vanskelig noen mener at det er mas,andre mener at du snakker kun om deg selv hvis du forteller om deg selv. Hadde det tøft i en periode og fortalte om mine ting til ei og ei mente at jeg snakket kun om meg selv. Anonymkode: 13275...f48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå