Gå til innhold

Trener dere like mye og spiser like sunt året rundt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er ekstremt utfordrende å spise sunt og trene regelmessig hele tiden, året rundt. Spesielt om sommeren. Da er vi en del på farten selv, i tillegg til at vi har mye besøk av familie fra andre deler av landet - som ikke akkurat deler samme livsstil som meg. Det blir mye usunn mat, og jeg synes det er vanskelig å holde på mine vanligvis sunne vaner disse periodene, selv om jeg prøver å ikke skeie helt ut. 

Er det veldig ødeleggende for meg og treningen min at det på sommeren blir flere lengre opphold? Og hvordan er det for dere? Greier dere være like konsekvent hele tiden? 

Nå har treningen vært fraværende i et par uker og kostholdet så som så, og jeg vet at det ikke blir noe bedre når vi skal på flere turer i sommer, og vil ha mere besøk - og jeg kjenner så på den dårlige samvittigheten over dette at det tar på humøret. Føler jeg ødelegger alt av resultater jeg har opparbeidet meg den siste tiden, at jeg havner helt på sporet og at jeg ikke har den samme energien og selvtilliten som når jeg er i en god periode.

Anonymkode: 3c7be...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å svare på trådtittel, ja jeg gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (Akkurat nå):

For å svare på trådtittel, ja jeg gjør det.

Hvordan gjør du dere når du er på ferie, for eksempel? Trener du og spiser du sunt da også?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan gjør du dere når du er på ferie, for eksempel? Trener du og spiser du sunt da også?

Ts

Ja. Ikke noe problem det.Selvsagt unner jeg meg en is eller en sjokolade en sjelden gang.

AnonymBruker
Skrevet
Adrenalina1 skrev (9 minutter siden):

Ja. Ikke noe problem det.Selvsagt unner jeg meg en is eller en sjokolade en sjelden gang.

Hmm, er vel bare jeg som lar meg påvirke for lett av omgivelsene/dette ut. Sliter med å holde fokus når det skjer så mye annet..

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Ja. Man må jo gjøre varige livsstilsendringer. Ha de sunne vanene som en del av livet ditt. 

Anonymkode: 919bd...1a2

• Liker 2
Skrevet

Ja, året rundt. Spiser lavkarbo og har en jukse dag kanskje én dag i måneden uavhengig av årstid. Til vanlig trener jeg på treningssenter 4 ganger i uka. Når det er ferie og vi er bortreist, så løper jeg i stedet. Pleier å stikke ut en time før resten av gjengen våkner. Blir ikke helt det samme, men noe er bedre enn ingenting. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, trening rydder jeg tid til uansett hva som skjer fordi jeg er helt avhengig av å få brukt kroppen for å ha det bra. Men det er klart at det er perioder kanskje blir 2-3 ganger i uken ikke 5-6 som er normalnivået. Samtidig er jeg da oftere aktiv på andre måter, enn jeg er ellers. Går turer, spiller ballspill og leker mye med barna. Svømmer og bader. Etc. Når det gjelder kosthold så blir det stort sett sunt. Endrer ikke kostholdet fordi det er ferie, men det gjør ingen andre rundt meg heller. Er det så vanlig å gjøre det altså? 

Anonymkode: dbcff...fc4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser litt mindre sunt i ferien. Drikker litt mer vin på kvelden, spiser oftere ute, tar en is i solen etc. Når en treffer familie og venner som vi har bedre tid til i ferien, er ofte maten en viktig sosial samling. Tenker at så lenge en går tilbake til vanlig kosthold og trening etter ferien har det ikke så mye å si. Vi har som regel aktive ferier der vi går mye på tur, sykler etc. men kan også slappe av.

Anonymkode: 6c450...544

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Trening er min førstepri uansett hvor jeg er eller hvordan formen er. Trener hver dag, året rundt, også når jeg er på ferie. Det er vel det punktet jeg har størst selvdisiplin på her i livet😅 En dag uten trening gjør meg bare stressa.

Kostholdet er vel også relativt bra, sliter litt i juleferien og påskeferien da det serveres godsaker fra morgen til kveld da, blir gjerne et par kg pluss. Når jeg er på ferie(i utlandet) går jeg gjerne ned i vekt siden jeg går omtrent hele dagen. Her er det stort sett aktive ferier, så da går det opp i opp med alle utskeielsene.

Anonymkode: e7919...ef0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har trent 3-5 ganger i uken hver eneste uke i mange år (tiår faktisk) Med mindre jeg har vært syk eller skadet, da.

Vet ikke om kostholdet mitt kan defineres som sunt, alt etter hvem du spør. Enkelte venninner ville nok sagt at jeg spiser for mye brød og pizza. Men på sommeren syns jeg det er mye lettere å spise mer salat, grønt og gjerne ta en saftis i stedet for en sjokolade.

Er vel det som er så bra med mye trening, jeg kan være helt avslappet på kostholdet og spise det jeg har lyst på, bare ikke i store mengder. 

Anonymkode: 1d5ad...1f3

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om valg. Jeg velger å gå/løpe meg en tur hver dag. Velger en styrkeøkt annen hverdag. Kjøper inn mat jeg trenger selv om vi er flere sammen i ferien. Ved middag velger jeg mengde og hvilken mat jeg selv trenger. Litt ekstra utskeielser om jeg ønsker. Men ingen som tvinger meg å spise eller drikke, det velger jeg selv. Kan avstå fra is, øl eller vin og lignende.

Anonymkode: 2d246...a94

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men trener på annen måte i ferier. Pleier å stå opp tidlig noen dager i uka for å jogge en tur, deretter enkel styrketrening uten utstyr. Armhevinger, knebøy, situps, rygg osv. Funker fint det. Vet jeg det blir mye mat så legger jeg inn en joggetur den dagen. 

Anonymkode: 8e408...13d

AnonymBruker
Skrevet

Ser at jeg ikke er som de andre som har kommentert her ja😅 skjønner ikke hvordan folk klarer å trene 4-6 dager i uken. Klarer nesten aldri å trene. Og spesielt om sommeren er det vanskelig med kosthold, så ja sliter med å spise sunt. 

Anonymkode: 48c3c...eb8

• Liker 2
Skrevet

Kondisjon er en ferskvare, men styrken vil holde seg ok. Prøver å ta en kort joggetur når jeg har dårlig tid sånn at løpeøkonomien holder seg, men det kan bli så lite som 35 minutter på det minste. Spiser relativt sunt hele året sånn at jeg alltid kan unne meg litt ekstra godt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, trening rydder jeg tid til uansett hva som skjer fordi jeg er helt avhengig av å få brukt kroppen for å ha det bra. Men det er klart at det er perioder kanskje blir 2-3 ganger i uken ikke 5-6 som er normalnivået. Samtidig er jeg da oftere aktiv på andre måter, enn jeg er ellers. Går turer, spiller ballspill og leker mye med barna. Svømmer og bader. Etc. Når det gjelder kosthold så blir det stort sett sunt. Endrer ikke kostholdet fordi det er ferie, men det gjør ingen andre rundt meg heller. Er det så vanlig å gjøre det altså? 

Anonymkode: dbcff...fc4

Vel, familien min som er på besøk er ikke spesielt sunne i utgangspunktet. Pappa er fra utlandet, og lager mye mat fra landet sitt når vi samles. Spesielt sunn er den ikke. Mye ris. Orker ikke lage egen middag, bare for at jeg skal spise sunnere. Vi spiser også litt ute. 

Til frokost, lunsj og eventuelt kvelds, prøver jeg å spise mer som jeg gjør til vanlig, men når alle rundt meg spiser usunne ting som ferdigpizza, boller, vafler, pannekaker osv, blir det lett for at jeg også gjør det. Lettere å bare spise det alle andre spiser, når det fra før av er kaos når vi er så mange. 

Når det gjelder treningen, trener jeg vanligvis 4 ganger i uka. Når vi har besøk, blir det stort sett ikke mer enn 1-2 ganger i uka. Blir slapp/umotivert av dårlig kosthold, og blir såpass utmattet av å være rundt så mye folk hele tiden, at overskuddet ikke er der. Koselig med besøk, misforstå meg rett, men jeg er en introvert/svært usosial person, så det tar mye av energien min. 

Ts

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Blir også en del snacksing av sjokolade, potetgull osv, rett og slett fordi det er sosialt og jeg ikke ønsker å begrense meg selv - samtidig som jeg vil begrense meg selv?? Føler meg dårlig når jeg skeier ut så mye.

Ts

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker å løpe, så det er noe jeg gjør mer av når jeg har fri. Liker særlig godt å løpe på ferie, da står vi opp tidlig og løper en lang tur før frokost, utendørs eller på tredemølle. Er det gode turmuligheter der vi er legger vi gjerne inn aktivitet på formiddagen. 

Vi spiser jo mer, det blir lange frokoster, lunsjer, tre retters til middag, gjerne vin. Bestiller det vi vil, tenker aldri kalorier eller fett. Generelt er jeg glad i sjømat og grønnsaker, men har jeg mer lyst på en burger eller en italiensk pizza så blir det slik. Men ut over det spiser vi aldri sjokolade og potetgull, verken på ferie eller til vanlig. 

Har vi besøk hjemme løper jeg likevel hver dag. Stikker enten ut før frokost, eller sniker inn en økt før lunsj. 

Anonymkode: 711bd...985

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg gjør det. På ferie blir det annen aktivitet som fjellturer, svømming, joggetur om morgenen osv. Å spise sunt ser jeg ikke på som noe offer, ikke glad i junkfood. Det blir selvsagt en is eller litt vin på ferie, men liker ikke følelsen jeg får av å spise mye usunt, så det begrenser seg selv. 

Anonymkode: dac7b...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...