Gå til innhold

Gravid i Køben

Gjest Lompa i.i.

Anbefalte innlegg

Gjest Lompa i.i.

Hei. Vi skal en tur til København om bare et par uker, og jeg får en del tid alene. HVA kan jeg finne på? Må legge til at jeg er gravid i 29 uke nå, og orken begynner å bli så som så med. Litt lite energi og større behov for å hvile og sette seg ned oftere enn ellers. Noen forslag til ting jeg kan gjøre som ikke krever det heeelt store energi-uttaket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gå på kafè, det er et hav av koselige steder du kan sette deg ned på, på Strøget f.eks :)

Og så kan du ta en havnerundfart som går fra Nyhavn, hvis fint vær da....Får et fint inntrykk av København, sittende i åpen båt ;)

Eller sett deg på S-toget (samme som tbanen i Oslo) mot Klampenborg (fra Hovedbanegården) og nyt utsikten, gå av på endestasjonen, ta en liten spasertur til Dyrehavsbakken (Bakken på folkemunne) gjennom den flotte, store skogen (ca 10-15 min å gå). Inne på Bakken er verdens eldste fornøyelsespark/tivoli med gratis inngang! Ikke så stort og bråkete, og koselige kafeer/restauranter til en OK pris (lunsj?).

Så kan du ta S-toget tilbake til Hovedbanegården (som ligger nær Tivoli og Strøget)...En perfekt halv-dagstur med lite gåing, men samtidig litt 'trim' ;)

Hvis du liker Imax-lignende kinoforestilling går du til Planetarium i Køben sentrum, viser mange forskjellige typer filmer som varer ca 45-60 min. Mye innen astronomi, naturfenomen, dyreliv, vikingtid osv osv. Koster under 100-lappen og da kan du også få med deg mye info før/etter forestillingen i form av undervisningsrom...

Har du lyst å se Kristiania Fristaden kan du ta en buss dit og gå litt rundt, jeg har ikke vært der, men det skal visst være et hyggelig sted på dagtid!

Ehh, tja det var vel det jeg kom på i farten! Jeg elsker Køben og er der hver eneste sommer (de siste 25 år)...KOS DEG MER ENN MASSE!!! :)

Til info. er et klippekort på S-toget (som også gjelder busser og metro) lurt å kjøpe allerede på Kastrup flyplass (koster ca 110 DKK). Holder med et 2-zoners kort, men til Klampenborg koster det visst 3 zoner (dvs to klipp)...Men d kommer såklart an på hvor mye du kommer til å bruke kollektivtilbudet i byen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Vi skal en tur til København  om bare et par uker, og jeg får en del tid alene. HVA kan jeg finne på? Må legge til at jeg er gravid i 29 uke nå, og orken begynner å bli så som så med. Litt lite energi og større behov for å hvile og sette seg ned oftere enn ellers. Noen forslag til ting jeg kan gjøre som ikke krever det heeelt store energi-uttaket?

Nå er ikke jeg så veldig kjent med alt man kan finne på i København siden vi hadde vår første tur dit i august, men som det skrives i en tråd her er Kanaltur fra Nyhavn både spennende, avslappende og opplevelsesrikt, men dette er jo selvsagt væravhengig. Ellers er det jo kjempekoselig å rusle i Strøget, og der er det jo massevis av kafeer du kan slappe av på :-)

Her er link til et kort "reisebrev", noen linker, og en del bilder jeg tok, blant annet fra den flotte kanalturen: http://www.janovebrenden.no/copenhagen.htm

Mvh,

Jan Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takker for tips så langt. Vi kommer til å dra med båt både til og fra, så vet du hvor man får kjøpt klippekort da? Det kommer nok tiil å bli flittig brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inne på Bakken er verdens eldste fornøyelsespark/tivoli med gratis inngang! Ikke så stort og bråkete, og koselige kafeer/restauranter til en OK pris (lunsj?).

En digresjon, men Bakken har en noe kulørt fortid, et synlig tegn på dette er at en tunnel i berg-og-dal-banen er utformet slik at du kjører rett inn i en kvinnes kjød. :)

Forøvrig er det en stor dådyrflokk inne i Dyrehavsbakken som kan være litt skremmende hvis man plutselig står alene midt blandt dem og den største bukken begynner å trampe med forhoven og vrinske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal stå 'vanlige' billett-automater mange steder, velg klippekort 2-zoners og betal!

God tur :)

Og Bakken er da ikke skremmende, knis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes Smørblomst har mange fine forslag, men jeg kan jo prøve meg på noen jeg også. København har mange fine museer, med hyggelige cafeer hvor du kan hvile deg. Statens Museum for Kunst ligger 10 min og gå fra Nørreport, og har mange spennende utstillinger og en veldig hyggelig og annerkjent cafe/resturant. Ellers så er Louisiana (museum for moderne kunst) en klassiker. Det ligger litt utenfor København, men det går tog til Humlebæk (ca. 30 min tog og så 10 min gåing) og man kan kjøpe kombinert tog- og inngangsbillett. Museet har fine utstillinger, men ligger også i et fint område med utsikt over Øresund. ( http://www.louisiana.dk/ )

Ellers kunne det kanskje være noe med litt shopping (til babyen?). Englebørn og Zara har mye fint barnetøy, synes jeg, og ligger på Støget. Og på Zara har de MASSE fine klær til voksne, også... ;) Ellers har jeg funnet denne listen over Københavns "fine og trendye" barnetøysbutikker: http://www.aok.dk/roundup/382

Ha en fin tur!

Piglet

Endret av Piglet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...