Gå til innhold

Hjelp, jeg får andre menneskers mailer!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får stadig vekk andres mailer i min online-mailkonto. Tenk at min mail er [email protected], og så får jeg med jevne mellomrom mailene til de med samme fornavn i mailadressen. Har meldt fra til Telenor flere ganger, men de gjør ingenting, og virker ikke til å se det som er problem. Hva kan jeg gjøre videre? Bør jeg melde fra til Datatilsynet, dette er jo et brudd på personvernet, eller kanskje ta kontakt med noen av dem det gjelder, slik at de er kle over problemet og kan ta det videre? 

Mailene gjelder alt fra veldig personlige ting, i dag var det et utkast til en tale fra en begravelse, ellers har det vært inkassovarsler, møteinnkallinger og alt mulig annet. 

Anonymkode: 6d16c...b98

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Telenor kan jo ikke gjøre noe med dette siden det ikke er de som sender ut e-postene, du må kontakte avsenderne eller bare merke e-postene som søppelpost. Datatilsynet kan heller ikke gjøre noe.

Det kan være at noen har spredd din e-postadresse, eller at din adresse er veldig lik noen andre sin. Kan være små forskjeller som små og store bokstaver.  

Anonymkode: d39c2...43f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva mener du telenor eller datatilsynet skal gjøre? Mest sannsynlig er det jo noen som har ganske lik adresse som deg, og at de som sender, sender feil. Det er ikke annet du kan gjøre enn å evt si ifra til avsender om at det er blitt sendt til feil adresse. 

Anonymkode: b3a9e...1f6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingenting feil der nei, ser mailadressen til de som egentlig skal få mailen, vi har ikke lignende mailadresse eller likt etternavn heller, det er bare at mange mailer med mottakere med samme fornavn som også havner hos meg. La oss si det står [email protected], men at jeg, med en helt annen mailadresse får en kopi av mailen, det kan umulig være riktig?!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Telenor kan jo ikke gjøre noe med dette siden det ikke er de som sender ut e-postene, du må kontakte avsenderne eller bare merke e-postene som søppelpost. Datatilsynet kan heller ikke gjøre noe.

Det kan være at noen har spredd din e-postadresse, eller at din adresse er veldig lik noen andre sin. Kan være små forskjeller som små og store bokstaver.  

Jeg snakker ikke om søppelpost, jeg snakker om genuine mailer med innkalling til møter, inkassovarsler eller veldig personlige mailer. Jeg er ikke mottaker av disse mailene, og der er ikke spam, det inneholder personopplysninger som ikke stemmer med mine, og mailen det er sendt til er heller ikke min.

AnonymBruker
Skrevet

Har du noen gang møtt opp på disse møtene? 

Anonymkode: 9bfa6...b7f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg snakker ikke om søppelpost, jeg snakker om genuine mailer med innkalling til møter, inkassovarsler eller veldig personlige mailer. Jeg er ikke mottaker av disse mailene, og der er ikke spam, det inneholder personopplysninger som ikke stemmer med mine, og mailen det er sendt til er heller ikke min.

Du kan merke e-postene som søppelpost og da blir du kvitt dem etter hvert, det er en fillesak og ingenting å bruke tid på. 

AnonymBruker
Skrevet

Eh. Det er ikke en fillesak, det er jo et stort sikkerhetsbrudd. Jeg ville hørt med Datatilsynet til å begynne med. 

Anonymkode: e1480...777

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan merke e-postene som søppelpost og da blir du kvitt dem etter hvert, det er en fillesak og ingenting å bruke tid på. 

Litt dumt å merke f.eks. Klarna eller skatteetaten som søppelpost...

Anonymkode: 69783...678

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Har du noen gang møtt opp på disse møtene? 

Anonymkode: 9bfa6...b7f

Nei, de er som regel langt unna, ellers kunne det jo vært gøy å møte opp og forklare hva som har skjedd 😂 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hva hvis jeg bestiller noe selv og betaler via Klarna eller får en egen inkasso? Og ville du likt om et vilt fremmed menneske kunne lese dine personlige mailer? Jeg personlig ville hatet det, men regner nesten med at det skjer, siden jeg får andre mennesker mailer jevnlig. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Eh. Det er ikke en fillesak, det er jo et stort sikkerhetsbrudd. Jeg ville hørt med Datatilsynet til å begynne med. 

Anonymkode: e1480...777

Takk! Det er nok det jeg bør gjøre, dette føles virkelig ikke greit og Telenor har hatt lang tid på å rette opp i feilen. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt online mail på mange år, men opplevde også å få mail til andre mailadresser der. Jeg byttet mail.

Anonymkode: e5afb...c47

AnonymBruker
Skrevet

Hvis dette faktisk har skjedd, så er det så ille at du burde kontakte media.

Anonymkode: f79d9...cb9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette har åpenbart ikke skjedd. Dersom TS hadde fått andres epost og sendt inn skjermbilder av dette til Telenor, så hadde de åpenbart kontaktet TS for å vite mer om dette. 

TS får garantert phisingmail og tror avsender er den som står i fra-feltet, samt at innholdet er reelt. De som går på dette er de samme som blir svindlet av nigeriasvindlerne.

Anonymkode: b7295...d3b

AnonymBruker
Skrevet

En klar indikator på at TS tøyser eller ikke skjønner dette: TS tror en mailadresse er basert på kombinasjonen fornavn etternavn og at en mailserver skiller mellom de to.

Anonymkode: b7295...d3b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...