Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. 

Hvordan vet man at baby er sterk nok til å bli båret på hoften?

Jeg er så redd for å gjøre noe som er ergonomisk uheldig for babyen. Nå er han tre mnd og nærmer seg åtte kg. Vanligvis løfter jeg ham opp med en hånd under nakke/hodet, og en hånd på baken, bøyer meg frem og inntil, men det begynner å bli litt tungt og det har vært mye slik at jeg har løftet ham opp forsiktig under armene. 

Jeg er også redd for at han ikke bør sitte så mye på fanget, men heller litt bakoverlent så jeg støtter ryggen som om jeg er en lenestol, men han elsker å sitte litt høyt og ha oversikt! 

Hva er det som egentlig er ergonomisk forsvarlig når det gjelder en baby på bare tre mnd? 

Anonymkode: 20e21...d92

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mener du på hoften med armene som støtte, eller i bæretøy? Bæretøy i hvertfall så skal barnet kunne sutte på tærne sine, eller snu seg fra rygg til mage. Det er tydelige tegn på at barnet er sterkt nok i kroppen. Men med egne armer tror jeg det er trygt tidligere, fordi du følger jo da med og bruker egen kropp som du kontrollerer selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e679a...182

• Liker 1
Skrevet

Hvis du mener å bære barnet på armen så er det fritt frem når han holder hodet sitt stødig. Det er jo ikke snakk om mange timer per dag, med mindre du har en armstyrke i verdensklassen 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Mener du på hoften med armene som støtte, eller i bæretøy? Bæretøy i hvertfall så skal barnet kunne sutte på tærne sine, eller snu seg fra rygg til mage. Det er tydelige tegn på at barnet er sterkt nok i kroppen. Men med egne armer tror jeg det er trygt tidligere, fordi du følger jo da med og bruker egen kropp som du kontrollerer selv 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: e679a...182

Ikke bæretøy, bare sånn med armen 😊 i bæretøy er jeg litt mer skeptisk. 

Regnbuefisk skrev (2 timer siden):

Hvis du mener å bære barnet på armen så er det fritt frem når han holder hodet sitt stødig. Det er jo ikke snakk om mange timer per dag, med mindre du har en armstyrke i verdensklassen 😅

Ja, han er veldig sterk i nakken og holder hodet stødig😊 hehe med min muskelmasse er det kanskje i max 5 minutter av gangen😅 

Er egentlig litt derfor jeg spør og, for jeg er ganske svak, og synes det er tungt å løfte, så prøver å finne en god måte håndtere babyen min på, som ikke er vanskelig for meg. Men siden det blir mye håndtering og endringer av stillinger, så tenker jeg det kanskje er uheldig for ham. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, han er veldig sterk i nakken og holder hodet stødig😊 hehe med min muskelmasse er det kanskje i max 5 minutter av gangen😅 

Er egentlig litt derfor jeg spør og, for jeg er ganske svak, og synes det er tungt å løfte, så prøver å finne en god måte håndtere babyen min på, som ikke er vanskelig for meg. Men siden det blir mye håndtering og endringer av stillinger, så tenker jeg det kanskje er uheldig for ham. 

Du må heller se det som god trening for han! Hvis du holder han på ulike måter, så må han jobbe med ulike muskler for å stabilisere kroppen sin. Babyer er ikke såå skjøre :)

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Håndtering og endring er vel bare bra? Så lenge du bruker armer og ikke bære tøy så er det vanskelig å gjøre noe feil, og de færreste er sterke nok til å bære "feil" lenge nok til at det er feil.

Anonymkode: 7e4b2...b84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...