Gå til innhold

Tenåring som fullstendig mangler indre "driv"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en 15-åring som er fullstendig tiltaksløs. Jeg er usikker på om han er en normal tenåring eller om det er noe å bekymre seg over. 😆

Han mangler fullstendig indre driv til å gjøre noe som helst. Alt er et ork, og han klarer ikke å yte noe ekstra - uansett hvilken "gulrot" som venter i andre enden.

Husarbeid ender nesten alltid med konflikt. Han sier han skal gjøre det, men utsetter og utsetter det og klarer bare ikke å komme i gang 

Lekser orker han ikke å gjøre. Han er "dessverre"ganske smart, så han får forholdsvis gode karakterer med helt minimalt med innsats. Mangler fullstendig studieteknikk, og jeg frykter at han snart faller av faglig siden det går jo ikke an å surfe seg til en utdannelse uten noe som helst innsats.

Fritidsaktivitet - han går på en lagidrett og trives med det. Men orker ikke å gjøre noe på egenhånd. Nå er det ferie og de har fått et treningsopplegg de skal følge, men han tar enkleste utvei med et par halvhjertede øvelser i ny og ne, men ikke noe å skryte av...

Han har liksom ikke noe mål, ingenting som trigger han til å yte det lille ekstra på noen områder. Vil ikke jobbe for bedre karakterer, bli bedre i sin idrett, tjene penger eller noe. Det eneste han liker er å sitte på mobilen eller spille på PC. 

Er dette normalt? 

Anonymkode: 64fde...27c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Heeeelt normal 15 åring ja 🤣 

Har hatt to stk, begge over 20 nå, og i full jobb, men hadde jeg ttodd dette når de var 15 ? Nei!! 🤣 

Hold ut  , tenåra var virkelig de tøffeste årene å være foreldre 😈

Anonymkode: 0b3bf...032

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Husarbeid ender nesten alltid med konflikt. Han sier han skal gjøre det, men utsetter og utsetter det og klarer bare ikke å komme i gang 

Vet han hva som skal gjøres, og hvordan? Eller kan det hende at noe av årsaken til at han utsetter er at han usikker på hva som forventes av ham? At han er usikker på fremgangsmåte eller hvilken standard det forventes at han skal oppnå? Har han tidligere erfaring med å ha blitt møtt med kjeft fremfor ros? Hvordan har dere foreldre jobbet for å oppmuntre ham og skape indre motivasjon hos ham? 

Anonymkode: 69cd8...571

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Har en 15-åring som er fullstendig tiltaksløs. Jeg er usikker på om han er en normal tenåring eller om det er noe å bekymre seg over. 😆

Han mangler fullstendig indre driv til å gjøre noe som helst. Alt er et ork, og han klarer ikke å yte noe ekstra - uansett hvilken "gulrot" som venter i andre enden.

Lekser orker han ikke å gjøre. Han er "dessverre"ganske smart, så han får forholdsvis gode karakterer med helt minimalt med innsats. Mangler fullstendig studieteknikk, og jeg frykter at han snart faller av faglig siden det går jo ikke an å surfe seg til en utdannelse uten noe som helst innsats.

Fritidsaktivitet - han går på en lagidrett og trives med det. Men orker ikke å gjøre noe på egenhånd. Nå er det ferie og de har fått et treningsopplegg de skal følge, men han tar enkleste utvei med et par halvhjertede øvelser i ny og ne, men ikke noe å skryte av...

Han har liksom ikke noe mål, ingenting som trigger han til å yte det lille ekstra på noen områder. Vil ikke jobbe for bedre karakterer, bli bedre i sin idrett, tjene penger eller noe. Det eneste han liker er å sitte på mobilen eller spille på PC. 

Er dette normalt? 

Du må nok nok la han gjøre det han liker, men snakk sammen. Lær deg å kommunisere, spør om ting. Ikke mas, men spør. Ikke snakk over, sitt sammen og snakk ordentlig øye til øye. 

Synes du presser han mye med at han skal trene på ferien sin, ikke krev det!! Er krevende nok å leve i dag. Han er også i en alder der det skjer mye med å bli voksen. Så ikke mas og press, ser du prøver det; alle er ikke interesset i prestasjonssamfunnet.

Spille/Game er ganske vanlig, da snakker man jo med andre man gamer med :) Noen ser på det som "sosialt", selv om det skjer via den digitale verden.

Anonymkode: c7275...bb6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er dette normalt? 

De aller fleste gutter har en sånn periode. Husk at "Vi er alle programert til å være lat, men likevel lykkeligst når vi er opptatt"   gutter er også litt mindre sosial i gjennomsnitt, så de har lettere for å falle inn i en sånn periode.

• Liker 1
Skrevet

Høres veldig normalt ut

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det høres helt normalt ut. Det er ikke slik at vi mennesker må gå rundt og gjøre så sinnsykt mye meningsfullt hele tiden. Noen perioder av livet så bare lever vi og har det greit med det. Dette måljaget og indre driven er konstruert, og får folk til å slite seg unødvendig ut. Man trenger ikke ha et mål i livet, det er godt nok å bare trives sånn passelig godt. 

Synes han høres lur ut jeg. Så lenge han følger opp skolen, og til og med deltar (halvhjertet) på fritidsaktivitet så synes jeg du skal være svært fornøyd. 

Anonymkode: 76db8...d17

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det høres helt normalt ut. Det er ikke slik at vi mennesker må gå rundt og gjøre så sinnsykt mye meningsfullt hele tiden. Noen perioder av livet så bare lever vi og har det greit med det. Dette måljaget og indre driven er konstruert, og får folk til å slite seg unødvendig ut. Man trenger ikke ha et mål i livet, det er godt nok å bare trives sånn passelig godt. 

Synes han høres lur ut jeg. Så lenge han følger opp skolen, og til og med deltar (halvhjertet) på fritidsaktivitet så synes jeg du skal være svært fornøyd. 

Da må man også være godt fornøyd med å bo på en hybel eller i kollektiv, og ikke ha nok inntekt til å forsørge seg selv eller egne barn.

Man får bo i kollektiv med andre studenter, og ettersom man selv blir eldre, så blir de i kollektivet yngre. Det er begrenset hvor lenge man kan være "ungdom".

Eller man kan bo for seg selv på en hybel, med felles bad, hybelkomfyr og annet til man er 35+. Hvem vil det??

Da får man være for seg selv da. Ingen kjæreste er villig til å satse på en som har kun ego-tanker om livet sitt.

Anonymkode: 3e64b...25f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da må man også være godt fornøyd med å bo på en hybel eller i kollektiv, og ikke ha nok inntekt til å forsørge seg selv eller egne barn.

Man får bo i kollektiv med andre studenter, og ettersom man selv blir eldre, så blir de i kollektivet yngre. Det er begrenset hvor lenge man kan være "ungdom".

Eller man kan bo for seg selv på en hybel, med felles bad, hybelkomfyr og annet til man er 35+. Hvem vil det??

Da får man være for seg selv da. Ingen kjæreste er villig til å satse på en som har kun ego-tanker om livet sitt.

Anonymkode: 3e64b...25f

Jeg snakker ikke om ego-tanker, men at man går gjennom livet uten andre mål enn å være helt gjennomsnittlig og ok. At man ikke må fordype seg og bli best i det man driver med. Man kan bare delta, og være sånn akkurat passe god. 

Man skaffer seg helt ok karakterer, en helt ok jobb, trives godt med sin helt gjennomsnittlige kone eller mann, sine helt gjennomsnittlige barn i sitt helt gjennomsnittlige hus. 

Altså, til syvende og sist så de fleste egentlig helt gjennomsnittlige, men vi blir utrolig slitne av å strebe etter perfeksjon. Jeg synes det er smart å kose seg, akseptere og være fornøyd med å være sånn helt gjennomsnittlig god. Det handler ikke om egoisme. 

Hvis man tenker over det, så er det noe svært unaturlig over at alle skal bli best. Det går ikke an det. Det blir bare stress og mindreverdighetskomplekser ut av slikt. 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen! Det er betryggende å lese at det er "normalt", så jeg får håpe det blir mer tak i han etter hvert. 😉

Jeg tviler på at han er usikker på hva som forventes av han. Det er ulike oppgaver å velge mellom; alt fra "enkle" ting som å tømme oppvaskmaskin og gå med bosset, til litt vanskeligere ting som å sette på vaskemaskinen (som han ikke er særlig interessert i å lære seg). Men han klarer liksom ikke å gå i gang med noen ting.

Jeg vet at han oppfatter meg som masete av og til, men det blir sånn ond sirkel at han ikke gidder, og da maser jeg. Men jeg forventer faktisk at alle bidrar i huset til en viss grad. Det er overholdet ikke snakk om at han skal jobbe som en slave.

Ang treningsopplegget i sommer så er det treneren som ønsker dette; ikke jeg. Han var veldig giret på å gjennomføre da han fikk treningsplanen, for han ønsker ikke å miste formen i sommer. Men det er langt mellom teori og praksis.

Det er helt utrolig hva som oppfattes som "et ork".  Han vokser og trenger nye klær, men orker ikke gå i butikk og kjøpe. Jeg har sagt han kan se på nett, men jammen er det for slitsomt også..... I sted ba jeg han om å sjekke en innstilling på mobilen, men det orket han heller ikke, selv om mobilen er klistret i hånden hans konstant.....

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg snakker ikke om ego-tanker, men at man går gjennom livet uten andre mål enn å være helt gjennomsnittlig og ok. At man ikke må fordype seg og bli best i det man driver med. Man kan bare delta, og være sånn akkurat passe god. 

Man skaffer seg helt ok karakterer, en helt ok jobb, trives godt med sin helt gjennomsnittlige kone eller mann, sine helt gjennomsnittlige barn i sitt helt gjennomsnittlige hus. 

Altså, til syvende og sist så de fleste egentlig helt gjennomsnittlige, men vi blir utrolig slitne av å strebe etter perfeksjon. Jeg synes det er smart å kose seg, akseptere og være fornøyd med å være sånn helt gjennomsnittlig god. Det handler ikke om egoisme. 

Hvis man tenker over det, så er det noe svært unaturlig over at alle skal bli best. Det går ikke an det. Det blir bare stress og mindreverdighetskomplekser ut av slikt. 

Dette syns jeg var veldig fint skrevet. 😀👍

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres akkurat ut som min 15 årige sønn. De er helt like. Jeg tviler virkelig på om det kommer til å gå over. Alt er et ork. Min sønn driver med fotball men ser heller ingen indre motivasjon. Han drar likevel på trening så kanskje det er litt gøy likevel? Akkurat nå i sommer så får han gjøre som han vil med egentreningen. 
Og det med klær. Der er det bare å sette hardt mot hardt, lage en liste og gå ut og handle eller finn det på nettet. Min sønn er utrolig effektiv når det kommer til handling av klær så det går fort unna så han kan komme seg raskest mulig hjem😂

Anonymkode: 98366...b80

AnonymBruker
Skrevet

Og kanskje skal vi være glade at de ikke har «flink pike» syndrom og sliter seg helt ut for å få 6-ere i alle fag, hodepine, vondt i nakken og depresjoner. 

Anonymkode: 98366...b80

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

TS igjen.

Jeg er enig i mye av det som skrives her, og det er ikke det å være "middels god" som er et problem; da har jeg ikke klart å uttrykke meg riktig.

Det er mer det at han orker rett og slett ingenting han ikke synes er kjempegøy. Vi må alle gjøre ting som er "kjedelige" i livet. Husarbeid, skolearbeid osv. Man kan ikke drite i alt fordi det regnes som "kjedelig". Man kan heller ikke gå rundt naken fordi man ikke gidder å kjøpe klær; fordi det regnes som "kjedelig". 

Jeg har et ønske om å sende en kjekk og grei ung mann ut i voksentilværelsen. En som er med på å ta et tak og dra lasset, både i arbeidslivet, vennskapsforhold og evt familieliv. En som ikke nekter å gjøre ting som han synes er "kjedelig", og som innser at livet ikke bare er en lek.

• Liker 1
Skrevet

Høres veeeeldig kjent ut, ja. Her er gutten blitt strax 18, og det siste halve året har han faktisk tilogmed begynt å svare når man snakker til han, istedet for å komme med et mørkt grynt. 😂 "Kan du ta ut av oppvaskmaskinen?" -"Grynt".. "Har du gjort lekser idag?" -"grynt".. "Kan du gå på butikken når du kommer hjem fra trening?" -"grynt".. Alle grytene kommet enten via under dyna i senga, eller foran playstation. Så joda, det er håp, nå har gutten tilogmed ordna seg jobb etter skoletid og i helger! 

• Liker 8
Skrevet

Hvordan var han da han var yngre, da? Hadde han rutiner for skolearbeid, driv til å gjøre unna plikter og energi til å ta initiativ til aktivitet tidligere? Eller har han alltid hatt problemer med å starte på kjedelige oppgaver og generelt organisere seg adekvat for alderen?

Hvis dere har hatt gode rutiner for lekser og gjøremål tidligere og han har fikset det greit, kan det høres ut som det er en periode nå hvor han er "inne til ombygging". Hvis han egentlig aldri har fått system på noe tross hjelp til rutiner fra dere, kan det være at han har et konsentrasjonsproblem i bunn som han har kompensert for på skolen siden han er kjapp i hodet. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

TS igjen.

Jeg er enig i mye av det som skrives her, og det er ikke det å være "middels god" som er et problem; da har jeg ikke klart å uttrykke meg riktig.

Det er mer det at han orker rett og slett ingenting han ikke synes er kjempegøy. Vi må alle gjøre ting som er "kjedelige" i livet. Husarbeid, skolearbeid osv. Man kan ikke drite i alt fordi det regnes som "kjedelig". Man kan heller ikke gå rundt naken fordi man ikke gidder å kjøpe klær; fordi det regnes som "kjedelig". 

Jeg har et ønske om å sende en kjekk og grei ung mann ut i voksentilværelsen. En som er med på å ta et tak og dra lasset, både i arbeidslivet, vennskapsforhold og evt familieliv. En som ikke nekter å gjøre ting som han synes er "kjedelig", og som innser at livet ikke bare er en lek.

Tror ikke du skal bekymre deg, ts. Han er fortsatt et barn. Han er kanskje av den rolige typen. Han har jo interesser som dataspill, som du nevner. La han leke fortsatt. 
Har selv to barn som er som dag og natt slik. Den ene propell, den andre mer laid back som kanskje din er. Lett å sammenligne og tro at propellen vil klare seg best. 
Lett å mase på han du ikke får i gear. Men mas hjelper ikke, heller motsatt, da føler han flere krav og stress. Møt han der han er. Prat om spill. Kanskje han ikke er så interessert i sport? Kanskje i politikk, historie eller annet? Prøv med humor i stedet for mas. Må du mase blir dere fort skakkjørte. Eller i alle fall, da har du han ikke på laget. Du blir et stk masende foreldre. 
Vis at du aksepterer den han er. Men akkurat det tror jeg faktisk du gjør. 

Spør han hva han liker å gjøre. Kanskje han ikke vet det ennå, greit det også. Husk at slike barn har lett for å bli dominert. De sier de liker noe fordi det er forventet. Kun fordi de ikke har slik veldig bestemt drive, som du skriver. 

Anonymkode: 8c43c...a6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han har vel alltid vært litt dårlig på å gjøre lekser, men ikke like ille som nå. Har alltid gjort det bra på skolen og har ikke sett behovet........ 

Husarbeid har alltid vært kjedelig, men han har alltid måttet være med å bidra, og det var ikke like store protester før.

Han hadde enormt stor interesse for fritidsaktivitetene sine tidligere. Han drev i utgangspunktet med 2 ting, men har sluttet med den delen som gav han mest glede over flere år. Der var det som å skru av en bryter; plutselig ville han ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet

🤣🤣 

Du har fått deg et eksemplar av klassisk tenåring der.

Herregud, broren min var helt lik.

Nå er han voksen, og fant seg ei dame som virkelig ikke akter være husmora i heimen. 

Fortsatt litt overrasket 😅🤷‍♀️ 

Men når han drar hjem vasker mora vår fortsatt tøyet hans 🤣 Og mitt, men jeg hadde i det minste lært meg hvordan maskinen virka før jeg flytta hjemmefra. 

Anonymkode: 0b599...154

• Liker 3
Gjest Fnuggolina
Skrevet
TheAliass skrev (1 time siden):

Høres veeeeldig kjent ut, ja. Her er gutten blitt strax 18, og det siste halve året har han faktisk tilogmed begynt å svare når man snakker til han, istedet for å komme med et mørkt grynt. 😂 "Kan du ta ut av oppvaskmaskinen?" -"Grynt".. "Har du gjort lekser idag?" -"grynt".. "Kan du gå på butikken når du kommer hjem fra trening?" -"grynt".. Alle grytene kommet enten via under dyna i senga, eller foran playstation. Så joda, det er håp, nå har gutten tilogmed ordna seg jobb etter skoletid og i helger! 

😂😂😂😂😂😂😂

Ah, jeg gruer meg litt 😬🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...