AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Dere prøvere som har fått vaksine; hvor lang tid fikk dere beskjed om å vente med å prøve etter vaksinen var satt? Jeg fikk beskjed om at jeg måtte vente 2 uker med å prøve, men ble anbefalt å vente en hel syklus. Jeg får vaksine dagen før jeg skal ha mensen, så i teorien er det da ca 2 uker til første eggløsning, men usikker på om vi ikke skal prøve den syklusen i det hele tatt. Bare føles så utrolig lenge til neste gang da- og når man prøver er jo hver periode verdt mye! Prøvd siden januar og er så trist og lei- selv om jeg vet mange prøver mye lenger 😫 Anonymkode: 4493d...a06 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Hei, jeg lurer på det samme som deg ts. hvem anbefalte deg å vente en hel syklus? hvorfor? og hvor har denne personen hentet informasjon om det ? det jeg finner er på fhi sine sider. Det er ikke kontraindisert å vaksinere kvinner som planlegger å bli gravid, men de bør informeres om at de bør unngå graviditet til det har gått minst to uker etter at de er fullvaksinert. Rådet er basert på at enkelte kan ha bivirkninger opptil 1-2 uker etter vaksinasjon. Anonymkode: 6d28f...ee6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #3 Skrevet 27. juni 2021 Såvidt jeg forstår er den eneste grunnen til å anbefale å vente at om man får kraftige bivirkninger etter vaksine (f.eks. høy feber) er det uheldig for tidlig fosterutvikling, og det er dermed ikke anbefalt å ta vaksine i første trimester. Jeg tok vaksine helt i begynnelsen av syklusen selv, og kommer fremdeles til å prøve denne måneden. Jeg fikk ingen bivirkninger annet enn en litt øm arm, så å la være å prøve i tilfelle jeg plutselig skulle få feber om en uke høres i overkant forsiktig ut. (Og om jeg skulle få det og et mulig embryo går til grunne helt i begynnelsen av svangerskapet, så er jeg uansett like langt som om vi bare hadde hoppet over denne måneden.) Men gjør det du føler deg komfortabel med! Lykke til! Anonymkode: 0b98e...5d4 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #4 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Såvidt jeg forstår er den eneste grunnen til å anbefale å vente at om man får kraftige bivirkninger etter vaksine (f.eks. høy feber) er det uheldig for tidlig fosterutvikling, og det er dermed ikke anbefalt å ta vaksine i første trimester. Jeg tok vaksine helt i begynnelsen av syklusen selv, og kommer fremdeles til å prøve denne måneden. Jeg fikk ingen bivirkninger annet enn en litt øm arm, så å la være å prøve i tilfelle jeg plutselig skulle få feber om en uke høres i overkant forsiktig ut. (Og om jeg skulle få det og et mulig embryo går til grunne helt i begynnelsen av svangerskapet, så er jeg uansett like langt som om vi bare hadde hoppet over denne måneden.) Men gjør det du føler deg komfortabel med! Lykke til! Anonymkode: 0b98e...5d4 jeg skal også ta dose 2 tidlig i neste syklus. regner med eggløsning kommer ca 14 dager etter vaksinen. håper det kommer til å gå bra. Anonymkode: 6d28f...ee6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei, jeg lurer på det samme som deg ts. hvem anbefalte deg å vente en hel syklus? hvorfor? og hvor har denne personen hentet informasjon om det ? det jeg finner er på fhi sine sider. Det er ikke kontraindisert å vaksinere kvinner som planlegger å bli gravid, men de bør informeres om at de bør unngå graviditet til det har gått minst to uker etter at de er fullvaksinert. Rådet er basert på at enkelte kan ha bivirkninger opptil 1-2 uker etter vaksinasjon. Anonymkode: 6d28f...ee6 Ts her. det var fastlegen min som anbefalte meg å vente en hel syklus. Hun sa ganske ordrett «du må vente minst 2 uker før du prøver bli gravid, men jeg anbefaler at du bruker prevensjon første syklus etter vaksinen. For kjenner jeg deg rett ville du bekymret deg veldig for om noe var galt dersom du ble gravid første syklus». Hun sier bare at siden det ikke er gjort nok forskning på hvordan det påvirker foster så er det heller lurt å vente til første syklus er over, da mener hun også vaksinen har fått jobbet ferdig. Hun sier også «det er 1 måned av livet ditt- det kan du klare å vente», og det er selvsagt helt sant, men 1 måned for en prøver føles mer som 4 måneder enn 1 måned 🙈. Anonymkode: 4493d...a06
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. det var fastlegen min som anbefalte meg å vente en hel syklus. Hun sa ganske ordrett «du må vente minst 2 uker før du prøver bli gravid, men jeg anbefaler at du bruker prevensjon første syklus etter vaksinen. For kjenner jeg deg rett ville du bekymret deg veldig for om noe var galt dersom du ble gravid første syklus». Hun sier bare at siden det ikke er gjort nok forskning på hvordan det påvirker foster så er det heller lurt å vente til første syklus er over, da mener hun også vaksinen har fått jobbet ferdig. Hun sier også «det er 1 måned av livet ditt- det kan du klare å vente», og det er selvsagt helt sant, men 1 måned for en prøver føles mer som 4 måneder enn 1 måned 🙈. Anonymkode: 4493d...a06 Ja, men da sier hun jo rett ut at hun ikke har noe belegg for å vente lengre enn to uker som FHI anbefaler, men anbefaler det av hensyn til din psykiske helse. Du vet nok best selv om legen din har rett i at du ville bekymret deg uforholdsmessig mye om du skulle bli gravid syklusen etter du tok vaksine? Anonymkode: 0b98e...5d4
GammelKaktus Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 Høres jo ut som om din fastlege har inntrykk av at du bekymrer deg over ting og da er det naturlig at hun anbefaler deg å vente lenger enn "vanlig". Har en venninne og hun fikk beskjed om at det ikke hadde noe å si om hun fortsatte med prøving etter vaksinen, men hun er heller ikke en "bekymret" person.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå