Gå til innhold

Kan ikke ha kausjonist om man har 15% egenandel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trodde foreldre kunne være kausjonist for deler av lånet, men fikk beskjed om at de da måtte være medlånetakere. (Det er uaktuelt da jeg vil få dårligere vilkår da det ikke blir førstehjemslån når medlånetaker skal bort, og de skal flytte om 3-4 år.)

Så kan foreldre bare hjelpe som kausjonist for egenandel, eller som medlånetaker på hele lånet? 

Føler det er noe jeg ikke forstår her.

Tjener 500.000, har 870.000 i egenkap og vil kjøpe til 3.7. Studielån på 170.000 og en liten el.bil.

Anonymkode: 9b0db...d9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får maks 2 330 000 i lån. Beløpet, samt egenkapital på 870 000 er 3 200 000. Det mangler altså 500 000.

Hvis jeg har forstått det riktig, er kausjon ment som dekning av manglende egenkapital, se denne linken: https://www.sparebank1.no/nb/bank/privat/eiendom/kjope-bolig/kausjonist.html#kausjonen-dekker-egenkapitalkravet Medlånetakere er ment som dekning av manglende lån/låneevne. Du mangler ikke egenkapital, men låneevne, derfor må de være medlånetakere. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ok så da kan jeg si vi har mye mindre i egenkap, bruke egne penger på det resterende og ha foreldre som kausjonister?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ok så da kan jeg si vi har mye mindre i egenkap, bruke egne penger på det resterende og ha foreldre som kausjonister?

Nei. Kausjonist er ment for manglende sikkerhet,  ikke manglende låneevne.

Anonymkode: ad024...681

• Liker 3
Skrevet

Problemet ditt er lønna på 500k. Man får maks 5x årslønn, minus gjeld. 

Så i ditt tilfelle 500k x 5 = 2,5mill. Pluss 870k er 3,37mill. Minus 170k i gjeld. Altså 3,2mill. 

Du trenger mer penger for å holde deg under 5x grensen, enten ved å ha mer sparepenger eller øke lønna. En enkel måte å "øke" lønna på er medlåntager, enten i form av foreldre eller samboer

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, newman01 said:

Problemet ditt er lønna på 500k. Man får maks 5x årslønn, minus gjeld. 

Så i ditt tilfelle 500k x 5 = 2,5mill. Pluss 870k er 3,37mill. Minus 170k i gjeld. Altså 3,2mill. 

Du trenger mer penger for å holde deg under 5x grensen, enten ved å ha mer sparepenger eller øke lønna. En enkel måte å "øke" lønna på er medlåntager, enten i form av foreldre eller samboer

Det er litt håpløst, betaler mye mer i leie enn hva lånet ville blitt. Har ingen som kan være medlånetaker.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er litt håpløst, betaler mye mer i leie enn hva lånet ville blitt. Har ingen som kan være medlånetaker.

Men så kjøp en billigere leilighet da. Litt mindre sentral eller mindre i størrelse?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Men så kjøp en billigere leilighet da. Litt mindre sentral eller mindre i størrelse?

Har katter som går ute/inngjerdet hage så er usentrale rekkehus, tomannsboliger og små eneboliger som er aktuelle. Ønsker å fortsette og være fosterhjem for katter også, så lidenskap/hobby begrenser boligkjøpet litt da jeg jobber fulltid i midtbyen.

Betaler 16000 i leie nå, men vil ikke be pappa og mamma om å være medlånetaker da de vil selge hus til ca 10 og kjøpe leilighet med takterasse til ca det dobbelte. Tenk om de ikke får kjøpt leiligheten de vil pga meg mer som. De vil gjerne garantere for opp til 1 mill, men ingen banker har denne muligheten? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har katter som går ute/inngjerdet hage så er usentrale rekkehus, tomannsboliger og små eneboliger som er aktuelle. Ønsker å fortsette og være fosterhjem for katter også, så lidenskap/hobby begrenser boligkjøpet litt da jeg jobber fulltid i midtbyen.

Betaler 16000 i leie nå, men vil ikke be pappa og mamma om å være medlånetaker da de vil selge hus til ca 10 og kjøpe leilighet med takterasse til ca det dobbelte. Tenk om de ikke får kjøpt leiligheten de vil pga meg mer som. De vil gjerne garantere for opp til 1 mill, men ingen banker har denne muligheten? 

Kan de ikke øke sitt eget lån med 500.000 og låne det til deg privat? Mot at du betaler ekstra renter og kanskje betaler det ned ekstra raskt. 

Anonymkode: 551ce...5eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan de ikke øke sitt eget lån med 500.000 og låne det til deg privat? Mot at du betaler ekstra renter og kanskje betaler det ned ekstra raskt. 

Jepp, dette gjorde mine foreldre for meg. Økte eget lån, lånte meg pengene privat med privat kontrakt. Jeg betaler tilbake beløpet + 3% rente over en periode på 10 år. 

Anonymkode: 8a42c...f36

AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Men banken vil vel vite om jeg har privat gjeld? Eller lyver dere?

Gjest Passpartou
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men banken vil vel vite om jeg har privat gjeld? Eller lyver dere?

Du må få forskudd på arv. Ikke lån.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...