Gå til innhold

Forstår ikke 'gender fluid' og alle pronomenene

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

tror ikke de selv vet hva de er engang. Alt er feil

Endret av AnonymBrukern
  • Liker 49
Skrevet

Forstå det den som kan

IMG_20210627_155759.jpg

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig. Jeg klarer ikke å henge med. Det er en nordmann på tiktok, husker ikke navn, men han/hun er en de/dere non binary. Jeg har sett en del av videoene med forklaringer, men skjønner fortsatt ikke. Et kjønn som ikke er M/F men X. Nei jeg har ikke noe godt svar... 

Anonymkode: c912c...639

• Liker 21
Skrevet

Non-binary (ikke-binær på norsk) betyr at man verken definerer seg som mann eller kvinne. Du kan lese om det i Store Norske Leksikon her. Siden det ikke påvirker deg (eller noen andre) hva Demi Lovato eller andre ikke-binære mennesker definerer seg som foreslår jeg at du bare slår deg til ro med at noen mennesker ikke synes tokjønnsmodellen funker for dem. Det er like lite kontroversielt som at noen menn elsker andre menn og noen damer elsker andre damer. Bare la dem gjøre det, og tenk heller på noe annet.

• Liker 29
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De mener de er både gutt og jente?

Demi Lovato beskriver seg nå som them/they betyr det at hun føler seg som to personer? At hun er både jente og gutt?

men er hun/de ikke da transseksuelle?

Og hva er forskjell på transseksuell og født i feil kropp?

Eller på en transvestitt eller en tvekjønnet?

Hvorfor er det støtende for folk som er genderfluid og bli kalt han eller hun når de jo identifiserer seg som begge deler? (For er det ikke det de gjør?) det er jo klart at det ikke er naturlig for folk å snakke om en person som "dem/dere" i 2021. Hvis du også identifiserer deg som kvinne og er kledd som kvinne, hvorfor bli støtt?

Og hva er non-binary ?

Jeg er ikke en Karen. Jeg er bare oppriktig jævelig forvirret.

Jeg greier ikke å henge på lengre. 
Alt var så mye enklere når man var enten Straight, gay eller bi. Og trans eller ikke trans. 

Anonymkode: 0df51...8c0

AnonymBrukern skrev (4 minutter siden):

tror ikke de selv vet hva de er engang. Alt er feil

Og jeg forstår ikke folk som later til å tro at de kan ha en mening om alt uten å først innhente kunnskap om det og fortsatt fremstå som noenlunde velfungerende mennesker.

Dere er begge (trolig godt) voksne mennesker. Ønsker dere å mene noe om et emne? Bruk 3-4 måneder av livet på å lese en 4-5 bøker og noen artikler på nett. Ikke vær sånne folk som sier «jeg vet ingenting om x, men mener det er galt fordi jeg (som altså er en uvitende dust) ikke gidder å forstå det».

Gidder du ikke forstå det? Ok. Helt ok det. Men du kan ikke da ha en mening om det (gitt at du ikke ønsker fremstå som en komplett tulling).

Anonymkode: 323cb...500

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei asså jeg er ikke negativt innstillt til noe av dette. Folk må føle seg som det de føler seg om osv. men jeg forstår det ikke. Jeg skjønner ikke hva alt er lenger liksom.

Hvor mange kjønn har vi? Hvorfor blir man plutselig støtt om noen tar feil av kjønnet ditt hvis du identifiserer deg som noe annet enn du utad ser ut som? Hvordan kan folk vite?

Jeg føler meg som en 90 åring fordi jeg ikke skjønner noe lenger

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
venus24 skrev (3 minutter siden):

Non-binary (ikke-binær på norsk) betyr at man verken definerer seg som mann eller kvinne. Du kan lese om det i Store Norske Leksikon her. Siden det ikke påvirker deg (eller noen andre) hva Demi Lovato eller andre ikke-binære mennesker definerer seg som foreslår jeg at du bare slår deg til ro med at noen mennesker ikke synes tokjønnsmodellen funker for dem. Det er like lite kontroversielt som at noen menn elsker andre menn og noen damer elsker andre damer. Bare la dem gjøre det, og tenk heller på noe annet.

Men hvordan kan jeg unnngå å støte mennesker som er nonbinary? Skal jeg ta utgangspunkt i at alle mennesker er gender fluid i frykt for at de skal føle seg krenket?

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hele greia er tullete, klarer ikke henge med lenger når det kommer til alle disse merkelappene.

Anonymkode: 3a724...eb0

• Liker 43
Skrevet
5 minutter siden, venus24 said:

Det blir et problem når man får konsekvenser som bildet litt lenger oppe i tråden. 

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og jeg forstår ikke folk som later til å tro at de kan ha en mening om alt uten å først innhente kunnskap om det og fortsatt fremstå som noenlunde velfungerende mennesker.

Dere er begge (trolig godt) voksne mennesker. Ønsker dere å mene noe om et emne? Bruk 3-4 måneder av livet på å lese en 4-5 bøker og noen artikler på nett. Ikke vær sånne folk som sier «jeg vet ingenting om x, men mener det er galt fordi jeg (som altså er en uvitende dust) ikke gidder å forstå det».

Gidder du ikke forstå det? Ok. Helt ok det. Men du kan ikke da ha en mening om det (gitt at du ikke ønsker fremstå som en komplett tulling).

Jeg har aldri sagt noe som helst om at jeg synes det er galt. 
Jeg ber om en forklaring slik at jeg lærer om det.

hvis noen som har peiling kan svare meg her så slipper jeg bruke 4 mnd av livet mitt på å lese om ett tema som ikke er veldig interessant for meg. 
Jeg vil lære for ikke å støte noen.

Å bruke feil pronomen er jo som å stikke hånda i ett vepsebol

• Liker 26
Skrevet

Det er bare irriterende. Leste om ei som soleklart var og så ut som jente og ble dødelig fornærmet im noen kalte henne hun. 🙄

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet
Peonjenta skrev (Akkurat nå):

Det er bare irriterende. Leste om ei som soleklart var og så ut som jente og ble dødelig fornærmet im noen kalte henne hun. 🙄

Hun i VG? Var den artikkelen jeg leste også! Jeg ble bare mer forvirret. 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men hvordan kan jeg unnngå å støte mennesker som er nonbinary? Skal jeg ta utgangspunkt i at alle mennesker er gender fluid i frykt for at de skal føle seg krenket?

Nei, det er jo vanskelig å vite før personen eventuelt forteller deg det. Men hvis noen forteller deg at hen er ikke-binær og ønsker å bli omtalt med spesifikke pronomen kan du jo rette deg etter det, så unngår du at personen blir støtt.

herremann skrev (1 minutt siden):

Det blir et problem når man får konsekvenser som bildet litt lenger oppe i tråden. 

Hvilke konsekvenser? En person sa fra om noe hen syntes var ugreit, og en annen person sa unnskyld. Høres ganske uproblematisk ut for meg.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun i VG? Var den artikkelen jeg leste også! Jeg ble bare mer forvirret. 

Jeg mener "de/dem". 
Av en eller annen grunn ville hun ikke bli kalt "hen" (selv om det også er "riktig"?)

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ts "gidder jo å forstå", i og med at vedkommende lagde denne tråden. Det er flott at folk spør om ting de lurer på.

• Liker 37
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes kun 2 kjønn! Tro der eller ei!

Anonymkode: 4f0df...c67

• Liker 24
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja. Det er slik de gjør i USA. Der er det ok å bli krenka fordi noen tror du er dame fordi du ser ut som en dame. 

Krenka hele gjengen "omg did you just now assume i am a guy? I identify as a cat! How could you be so rude!". 

Gawd........

Dette er tydeligvis folk som vil være spesielle foruten de som har en medisinsk tilstand (f. Eks født i feil kropp etter mange år med grubling). 

Når de finner på at det er 200 ulike kjønn, og at tallet stadig vokser, sier det seg selv. At de ikke greier å sette seg inn i en av de ørten båsene, beviser jo at dette er noe de har fått for seg inni eget hode, at de er spesielle og skal ha særskilt oppmerksomhet. Og i utgangspunktet er det jo ikke noe "galt" med disse menneskene, alt fysisk og psykisk er jo på plass, ingen diagnoser eller vrangforestillinger, heller en mentalitet til et samfunn som har hatt litt for stor tilgang til Internett. 

• Liker 23
Skrevet

Hvis folk føler seg som noe annet enn det de er så må de gi beskjed om det og ha forståelse for at dette ikke er så lett for oss andre å forstå eller huske at hen er en hen når en ser ut som en hun eller han. Men jeg er overhodet ikke vanskelig, hvis en vil bli omtalt som det ene eller det andre og vil gjøre mitt beste for å huske at bruke riktig pronomen.

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...