AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Vi skal på 3 ukers ferie og er lei av å komme hjem til overgrodd hage. Har fått tips om en ungdom på 18-19 år som ønsker småjobber i sommer, og vi tenkte å høre om hun ville påta seg gressklipping hos oss. Ser for meg at hun må komme èn gang pr. uke for å klippe gresset, altså tre ganger til sammen. Vi har en hage på ca. 450kvm, normalt med busker/trær/lekeapparater i veien. Ønsker ikke gi timesbetaling, men betale èn sum for denne jobben til sammen. Ettersom vi aldri har gjort noe slikt før så aner jeg ikke hvor vi skal legge oss. Vi har ikke veldig god råd, så ønsker ikke å overbetale, men også viktig at ungdommen ikke får for dårlig betalt. Hva syns dere vi skal tilby for denne jobben? Anonymkode: 39172...740
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Jeg ville tatt utgangspunkt i hvor lang tid dere bruker selv, og regnet 150 kr/timen. Så hvis dere bruker 2 timer = 300 kr per gang. Anonymkode: 415d5...7f0 1
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #3 Skrevet 27. juni 2021 Minst 200 kr/timen. Anonymkode: 715c1...2fe 3
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #5 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Minst 200 kr/timen. Anonymkode: 715c1...2fe Vil ikke ha timespris. Vil kunne tilby ungdommen jobben til en samlet sum, så vet hun (og vi) hva hun har å forholde seg til. Timene kan jo fly hvis man er "treg med vilje". PetterKanin skrev (13 timer siden): Hvor lang tid bruker dere selv? Aner virkelig ikke. Både jeg, mannen og husets tenåring bruker helt forskjellig tid. Dessuten klipper vi aldri plenen sånn på èn gang i sin helhet. Vi kan ta fronten en dag, baksiden en annen dag og sidene en helt annen dag. Blir vill gjetning om jeg skal si hvor lang tid jeg selv ville brukt på alt. Anonymkode: 39172...740
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #6 Skrevet 28. juni 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Vil ikke ha timespris. Vil kunne tilby ungdommen jobben til en samlet sum, så vet hun (og vi) hva hun har å forholde seg til. Timene kan jo fly hvis man er "treg med vilje" Anonymkode: 39172...740 Hehe. Lite tro på andre mennesker her altså... Anonymkode: b9d93...154 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #7 Skrevet 28. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehe. Lite tro på andre mennesker her altså... Anonymkode: b9d93...154 Nja, er det ikke greit å være naturlig skeptisk? Når det er snakk om noen man ikke kjenner? Fast sum må jo være greit for alle parter å forholde seg til. Når man finner ut hva den bør være... Anonymkode: 39172...740 1
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #8 Skrevet 28. juni 2021 Hvis det skal klippes tre ganger, så hadde jeg tilbydt 1000,- kr tilsammen. Anonymkode: d95d1...9b8 5
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2021 #9 Skrevet 28. juni 2021 Synes dere bør betale mer hvis dere har en manuell gressklipper enn hvis dere har elektrisk klipper. Og mye mer hvis dere ikke har kanttrimmer sånn at han må løfte opp og flytte på alle stoler og sånt som står i veien. Anonymkode: 9a8aa...216
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #10 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Synes dere bør betale mer hvis dere har en manuell gressklipper enn hvis dere har elektrisk klipper. Og mye mer hvis dere ikke har kanttrimmer sånn at han må løfte opp og flytte på alle stoler og sånt som står i veien. Anonymkode: 9a8aa...216 Elektrisk gressklipper som går på batteri. Er ingenting som må flyttes på, bare klippe rundt lekestativ, trampoline, noen busker o.l. Anonymkode: 39172...740
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #11 Skrevet 29. juni 2021 Ta tiden neste gang dere klipper, gang med 150 kr timen x 3= fastpris klipping Anonymkode: b12fc...c90 2
Whistler Skrevet 29. juni 2021 #12 Skrevet 29. juni 2021 Batteriklippere har oppsamler bak som må tømmes på dertil egnet sted, samt at de ofte har liten klippebredde og begrenset kapasitet på brukstid. Med selvgående bensinklipper brukte jeg fort nitti minutter på en hage på den størrelse du beskriver. Med en sitteklipper med 85 cm klippebredde var jobben unnagjort på halvparten av den tida, inkludert småpjusk med førstnevnte rundt busker. Med en batteridrevet sak vil jeg tippe opp mot to timer om batteriet holder så lenge. Det er kanskje derfor dere ikke klipper alt på en gang? 6 timer x en ålreit timepris? Hvis klipperen ikke greier å klippe hele plena på en lading kan du legge på tre hundrelapper for ekstra oppmøter. 1
Traktor Skrevet 29. juni 2021 #13 Skrevet 29. juni 2021 (endret) Det er altså snakk om en voksen person. Nå vet ikke jeg hvor langt unna vedkommende bor, men jeg tenker uansett at hun burde få minst 500 kr per oppmøte. Det går liksom raskt en halv arbeidsdag uansett når man skal dra hjem til noen og gjøre slikt. Kanskje hun kan vannene noen blomster også. Endret 29. juni 2021 av Traktor
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #14 Skrevet 29. juni 2021 Whistler skrev (29 minutter siden): Batteriklippere har oppsamler bak som må tømmes på dertil egnet sted, samt at de ofte har liten klippebredde og begrenset kapasitet på brukstid. Med selvgående bensinklipper brukte jeg fort nitti minutter på en hage på den størrelse du beskriver. Med en sitteklipper med 85 cm klippebredde var jobben unnagjort på halvparten av den tida, inkludert småpjusk med førstnevnte rundt busker. Med en batteridrevet sak vil jeg tippe opp mot to timer om batteriet holder så lenge. Det er kanskje derfor dere ikke klipper alt på en gang? 6 timer x en ålreit timepris? Hvis klipperen ikke greier å klippe hele plena på en lading kan du legge på tre hundrelapper for ekstra oppmøter. Hæ?? Så lang tid, på så lite? Selv har jeg over 1100kvm å holde i orden, og har da aldri brukt så lang tid på å klippe plenen. Da jobber du uhorvelig sakte. Og det er slett ikke vanskelig å holde på i ett for å gjøre unna alt på én gang heller. Anonymkode: 68d5e...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #15 Skrevet 29. juni 2021 Jeg ville gitt 1000 kroner totalt for de tre gangene. Litt mer hvis personen har lang reisevei (mer enn 30min per vei). Anonymkode: 8a9a3...d4c 1
Whistler Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hæ?? Så lang tid, på så lite? Selv har jeg over 1100kvm å holde i orden, og har da aldri brukt så lang tid på å klippe plenen. Da jobber du uhorvelig sakte. Og det er slett ikke vanskelig å holde på i ett for å gjøre unna alt på én gang heller. Anonymkode: 68d5e...4b9 Så kanskje plenene mine var opp mot 700kvm da, men hva er din anbefaling til TS? Det er jo ikke min innsats som etterspørres. Så om du bruter en klipper med klippebredde 50 cm som går 3,6 km/t vil du bruke 36 minutter på å klippe 1100kvm om det var en rett stripe. Ta med 5 minutter på å finne frem stæsjet, fylle drivstoff og starte opp primadonnabriggsogstrattonen. Minimum 10 ekstra minutter på å frakte gress fra den fulle samleren x antall ganger til komposten, fem minutter på å rydde den tilbake, og siden du ikke har en plen som er 2200 meter lang må du bruke et nytt antall minutter på navigasjon, snuoperasjoner og småpirk. Da går det fort en time og vel så det.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #17 Skrevet 30. juni 2021 Whistler skrev (7 timer siden): Så kanskje plenene mine var opp mot 700kvm da, men hva er din anbefaling til TS? Det er jo ikke min innsats som etterspørres. Så om du bruter en klipper med klippebredde 50 cm som går 3,6 km/t vil du bruke 36 minutter på å klippe 1100kvm om det var en rett stripe. Ta med 5 minutter på å finne frem stæsjet, fylle drivstoff og starte opp primadonnabriggsogstrattonen. Minimum 10 ekstra minutter på å frakte gress fra den fulle samleren x antall ganger til komposten, fem minutter på å rydde den tilbake, og siden du ikke har en plen som er 2200 meter lang må du bruke et nytt antall minutter på navigasjon, snuoperasjoner og småpirk. Da går det fort en time og vel så det. Det var da voldsomt til bortforklaring, bare for å få klipt en plen. Anonymkode: 68d5e...4b9 1
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2021 #18 Skrevet 30. juni 2021 Jeg hadde gitt 1200,- for denne jobben, og synes noe lavere blir urimelig å gi til noen på 18-19 år, med tre oppmøter. Anonymkode: 72dfa...a62
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå