Gå til innhold

Bør vi slutte å håndhilse og klemme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

"BERGEN (VG) Smittevernekspert Audun Helge Nerland mener vi bør slutte å håndhilse og klemme når vi møter andre mennesker. SVs helsepolitiske talsperson, Nicholas Wilkinson, er ikke enig.

– Vi trenger fysisk kontakt, og enda mer etter over ett år med pandemi. Jeg trenger en klem, og det tror jeg mange andre også trenger, sier Wilkinson."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/86ryxE/vil-ikke-ha-nye-hilseregler-vi-trenger-aa-klemme

Hva mener dere?

Personlig synes jeg vi kan slutte med dette. Jeg har aldri likt håndhilsing. Hvem vet om personen har vaska seg etter hen har vært på do. Jeg synes det bare er ekkelt. 

Klemming med perifere venner kan vi også godt slutte med. For meg har dette alltid vært ganske unaturlig. Da holder det å klemme nære venner og nær familie. Men så er jeg heller ingen "klemmer" i utgangspunktet, og har slitt litt med at det er sosialt forventet at man skal klemme alle og enhver.

Anonymkode: ba551...be0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper vi slipper og at det kommer en ny type hilsing 😄 Lei av klamme hender og jeg liker ikke klemmer!

Anonymkode: 7b73a...431

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker klemmer, og kommer til å fortsette med det. Jeg klemmer ikke mennesker jeg ser ikke vil ha klem, da, dette er veldig enkelt for meg å ane på forhånd. 

Anonymkode: 4d4be...42b

• Liker 3
Skrevet

Jeg overlever fint med å slippe å klemme og håndhilse på randoms med variert hygiene. :P 

• Liker 1
Skrevet

Et liv uten klemming er som isfisking om sommeren:)

AnonymBruker
Skrevet

Dummeste jeg har hørt kommer aldri til å slutte å klemme. Folk bør slutte å være så redde for å døqt de er villig tik å gi opp grunnleggende menneskelige behov for å redusere(en allerede lav) risiko for å dø. Newsflash: vi skal alle dø!

Anonymkode: 8259b...9ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig gjerne slutte med begge deler for min del. Jeg klemmer (utenom mannen min) barna mine og deres partnere, det holder lenge for meg. 

En ny hilse åte jeg ser flere har begynt med, inkludert meg selv, er å legge hånden på brystet og nikke. Føles naturlig for meg, og jeg synes det er en høflig måte å gjøre det på. 

Anonymkode: 26932...702

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Veldig gjerne slutte med begge deler for min del. Jeg klemmer (utenom mannen min) barna mine og deres partnere, det holder lenge for meg. 

En ny hilse åte jeg ser flere har begynt med, inkludert meg selv, er å legge hånden på brystet og nikke. Føles naturlig for meg, og jeg synes det er en høflig måte å gjøre det på. 

*hilsemåte

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan godt slutte å klemme andre enn min egen nære familie og nære venner. Koronaperioden har vært en sann befrielse for oss som hater nærgående mennesker som ikke skjønner andres intimgrenser. 

Anonymkode: 33b8f...f2c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt kommer aldri til å slutte å klemme. Folk bør slutte å være så redde for å døqt de er villig tik å gi opp grunnleggende menneskelige behov for å redusere(en allerede lav) risiko for å dø. Newsflash: vi skal alle dø!

Det er jo greit, det, at du ønsker å fortsette å klemme. Tror ikke myndighetene kommer til å nekte deg det, kanskje bare fraråde. Men jeg synes det er viktig å vite at de man klemmer er komfortable med det. Jeg har ofte følt meg presset til å klemme folk det ikke føles naturlig å klemme. Jeg håper i det minste denne pandemien befrir oss fra klemmepress, også på lang sikt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, drittlei folk som kommer nærme oppi trynet med oljete ansikt som vil klemme. og ekle klamme hender for å håndhilse. Skal bruke korona for alt det er verdt og si at jeg senvirkninger. Orker ikke den unødvendige kontakten med folk.

Anonymkode: 79fa0...2be

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg kan godt slutte å klemme andre enn min egen nære familie og nære venner. Koronaperioden har vært en sann befrielse for oss som hater nærgående mennesker som ikke skjønner andres intimgrenser. 

Anonymkode: 33b8f...f2c

Amen!

Anonymkode: 79fa0...2be

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja 

Anonymkode: c8784...fe9

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/M347rm/smittevernekspert-boer-bli-slutt-paa-haandhilsing

Å ta folk i håndflaten, som er varm og klam og har fingret flere steder på kroppen, er smittevernmessig ikke noe særlig gunstig. Trenger vi egentlig å komme i kontakt med hverandre - som å sparke hverandre i beina for å hilse, spør Nerland, som er professor ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Bergen.

Jeg håper at denne påtvungne fysiske kontakten med ukjente mennesker heller kan opphøre. Jeg har alltid ønsket en mer normalisert holdning til folk som ikke ønsker å bli tatt på. Jeg har alltid hatet å ta folk i hånda, jeg kjenner dem ikke og aner ikke hva de har tatt på før meg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For et par år siden var ikke den hilsemåten god nok i Norge, for her "tar vi folk i hånda". Nå er den plutselig god nok😂 flere har sagt at det er en ok og respektfull måte å hilse på. 

Jeg sender et nikk 😅

Anonymkode: 059d6...447

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syntes vi absolutt kan slutte å ta hverandre i hånda og å klemme perifere folk. 

Man kan klemme de nærmeste, men å få en klem fra eller håndhilse på folk jeg ikke pleier nær kontakt med er helt unødvendig. 

Man kan fint finne andre måter å hilse på.

Anonymkode: 76500...860

• Liker 3
Skrevet

Klemming hadde jeg ikke savnet. Men håndhilsing håper jeg vi fortsetter med. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

For et par år siden var ikke den hilsemåten god nok i Norge, for her "tar vi folk i hånda". Nå er den plutselig god nok😂 flere har sagt at det er en ok og respektfull måte å hilse på. 

Jeg sender et nikk 😅

Vel, jeg har alltid syntes at den måten å hilse på er helt innafor. 

Den "her tar vi folk i hånda" - holdningen kom vel som en reaksjon på muslimer som nekter å håndhilse på kvinner når de befinner seg i et land hvor håndhilsing er kutyme. Det kan jeg godt forstå, faktisk. Hadde de generelt avstått fra håndhilsing ville saken vært en annen. I islam er jo kvinner også "urene" når de menstruerer. Sånne kvinnefiendtlige holdninger kan vi ikke godta i eget land. When in Rome, do as the romans.. I veldig mange land er det uvanlig å håndhilse, helt uavhengig av kjønn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, jeg har alltid syntes at den måten å hilse på er helt innafor. 

Den "her tar vi folk i hånda" - holdningen kom vel som en reaksjon på muslimer som nekter å håndhilse på kvinner når de befinner seg i et land hvor håndhilsing er kutyme. Det kan jeg godt forstå, faktisk. Hadde de generelt avstått fra håndhilsing ville saken vært en annen. I islam er jo kvinner også "urene" når de menstruerer. Sånne kvinnefiendtlige holdninger kan vi ikke godta i eget land. When in Rome, do as the romans.. I veldig mange land er det uvanlig å håndhilse, helt uavhengig av kjønn. 

Islam sier ingenting om at kvinner er urene. Samtidig gjelder forbud mot fysisk kontakt med det motsatte kjønn, nettop begge kjønnene. Ikke det at det kun er menn som ikke kan håndhilse på kvinner, sånn til informasjon. 

Jeg vet om flere muslimer som unnlater å ta på noen. Både menn OG kvinner. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er en stor forskjell på å klemme bekjente som en hilsing og klemme de man elsker 

Anonymkode: 7b73a...431

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...