AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #1 Skrevet 27. juni 2021 Jeg er arbeidssøker og får dagpenger. Vi tenkte ta en liten tur til Vestlandet noen dager, men er redd jeg mister dagpengene. Jeg kommer til å følge aktivitetsplanen menes jeg er bort og kam være hjemme på en dags varsel. Anonymkode: e2a8b...de6
AnonymBrukern Skrevet 27. juni 2021 #2 Skrevet 27. juni 2021 Ja, hvordan skal de finne ut av det uansett
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #3 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBrukern skrev (14 minutter siden): Ja, hvordan skal de finne ut av det uansett En hører jo at NAV har øyne og ører overalt. At de sjekker FB/Insta for bilder osv. Anonymkode: e2a8b...de6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #4 Skrevet 27. juni 2021 Ja, så lenge du følger aktivitetsplanen din og er tilgjengelig for NAV pr telefon, så er det ikke noe problem. Anonymkode: c87cb...2dd 3
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #5 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): En hører jo at NAV har øyne og ører overalt. At de sjekker FB/Insta for bilder osv. Anonymkode: e2a8b...de6 Om du er redd for dette, er det jo bare å IKKE poste noe informasjon om eventuelle ferieturer e.l. Jeg skjønner ikke de som skal legge ut absolutt alt de driver med Anonymkode: 9bb26...a12 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. juni 2021 #6 Skrevet 27. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): En hører jo at NAV har øyne og ører overalt. At de sjekker FB/Insta for bilder osv. Anonymkode: e2a8b...de6 Jeg dro til danmark da jeg var sykemeldt, men la ingenting ut på fb. Og hvis jeg måtte svare på noe fra nav så brukte jeg VPN slik at de ikke kunne spore meg via ip-adr. Sånn for sikkerhets skyld og paranoia. Det skjedde ingenting. Jeg bruker denne tjenesten https://norskinternett.com jeg har benyttet den for å se nyheter fra nrkosv, og for enkelte strømmetjenester, viaplay Endret 27. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #7 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Om du er redd for dette, er det jo bare å IKKE poste noe informasjon om eventuelle ferieturer e.l. Jeg skjønner ikke de som skal legge ut absolutt alt de driver med Anonymkode: 9bb26...a12 Må ikke legge ut alt, men er jo koselig med litt bilder tenker nå jeg. Men, dropper det nå. Anonymkode: e2a8b...de6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #8 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du er redd for dette, er det jo bare å IKKE poste noe informasjon om eventuelle ferieturer e.l. Jeg skjønner ikke de som skal legge ut absolutt alt de driver med Anonymkode: 9bb26...a12 Jeg vet ikke om dagpenger er en del av et AAP vedtak eller fordi ts er arbeidsledig. Ved AAP så gir man i alle fall relativt vide fullmakter. Så jeg ser ikke bort i fra at NAV kan gå inn og se hvor man har brukt bankkort? Det tryggeste tror jeg er å få klarsignal fra veileder på å være andre steder. Slik jeg har forstått det så er man uansett sikker om man er i Norge. Dessverre har det jo vist seg at man kan få klarsignal av veileder til å gjøre noe og allikevel bli en del av NAV-skandalen. Så jeg tenker det viktigste er å få alt skriftlig. Anonymkode: 73525...be6
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #9 Skrevet 27. juni 2021 Man har lov til å reise rundt i Norge når man går på dagpenger. Du må være tilgjengelig og fortsette å søke på jobber selvsagt. Men det er jo ikke så mange jobber som legges ut på sommeren uansett. Null stress! Anonymkode: e33f6...cc4
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. juni 2021 #10 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man har lov til å reise rundt i Norge når man går på dagpenger. Du må være tilgjengelig og fortsette å søke på jobber selvsagt. Men det er jo ikke så mange jobber som legges ut på sommeren uansett. Null stress! Anonymkode: e33f6...cc4 Ja, det er vanligvis helt ok, men for noen år siden var det veldig strengt, slik som den store nav-skandalen som ble rullet opp for en stund siden.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #11 Skrevet 27. juni 2021 Hvemsomhelst skrev (2 minutter siden): Ja, det er vanligvis helt ok, men for noen år siden var det veldig strengt, slik som den store nav-skandalen som ble rullet opp for en stund siden. Det var jo utenlandsreiser? Innad i Norge har vel aldri vært et problem. Anonymkode: e33f6...cc4
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #12 Skrevet 27. juni 2021 Det går helt fint så lenge du ikke er fohindret av å delta på aktiviteter. Og får du innkalling til møte via NAV eller intervju så e det jo normalt med noen dagers varsel. Null stress Anonymkode: 42968...d28
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #13 Skrevet 27. juni 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg vet ikke om dagpenger er en del av et AAP vedtak eller fordi ts er arbeidsledig. Ved AAP så gir man i alle fall relativt vide fullmakter. Så jeg ser ikke bort i fra at NAV kan gå inn og se hvor man har brukt bankkort? Det tryggeste tror jeg er å få klarsignal fra veileder på å være andre steder. Slik jeg har forstått det så er man uansett sikker om man er i Norge. Dessverre har det jo vist seg at man kan få klarsignal av veileder til å gjøre noe og allikevel bli en del av NAV-skandalen. Så jeg tenker det viktigste er å få alt skriftlig. Anonymkode: 73525...be6 NAV har videre fullmakter enn politiet, og NAV kontroll kan bl.a gå inn og se på hvor bankkort er brukt ja, uten å få kjennelse fra retten om at det er reell grunn til mistanke. Men det er ikke noe problem innad i Norge, så lenge en oppfyller tiltaksplanen sin og er tilgjengelig på kort varsel. Folketrygdelovens begrensing er at en må være i Norge for å motta stønad. (eller innenfor EØS, viser det seg jo). Det en først og fremst bør få skriftlig godkjennelse av, er at å oppholde seg annet sted i Norge ikke er i veien for eller bryter tiltaksplanen. Anonymkode: c1c22...72e 1
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 27. juni 2021 #14 Skrevet 27. juni 2021 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det var jo utenlandsreiser? Innad i Norge har vel aldri vært et problem. Anonymkode: e33f6...cc4 Ja, det stemmer. Alt fra harrytur en lørdag til lengre opphold i utlandet. Heldigvis ikke innenfor våre grenser, tror jeg. Men det som er riktig er jo at man skal være tilgjengelig for kontakt. Da f.eks jeg dro til Danmark, visste jeg jo at det gikk flere ferger hjem hver dag, så det var heller ikke noe problem å håndtere. Men jeg opplevde jo aldri å bli kontaktet og måtte møte på kort varsel. Endret 27. juni 2021 av Hvemsomhelst
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2021 #15 Skrevet 27. juni 2021 NAV har ingen regler mot å reise innenlands, så lenge man er tilgjengelig og følger aktivitetsplanen. Dette står på siden jeg har linket til lenger ned i innlegget: "Hovedregelen er at du kan oppholde deg hvor du vil i Norge når du mottar dagpenger." Husk at det er en del spesielle regler som gjelder nå pga koronasituasjonen, det er lurt å sette seg inn i dem. Noen har fått feriepenger fra NAV, noen får ta ferie med dagpenger og noen får både feriepenger og ferie med dagpenger. Les mer her: https://www.nav.no/arbeid/dagpenger#ferie-feriepenger-og-utenlandsopphold Anonymkode: de2bb...227 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2021 #16 Skrevet 29. juni 2021 TS her! Undersøkte med NAV, og en kan oppholde seg hvor som helst i Norge og motta dagpenger. Anonymkode: e2a8b...de6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå