Gå til innhold

Kan man gjøre noe selv for at egget skal slippe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har fått positive EL-tester de siste 6 syklusene, men er ikke blitt gravid, til tross for at vi har hatt sex på de fruktbare dagene. Mannen min har tre barn fra før, og vi tror derfor ikke det er noe galt med han. Gynekologen min mistenker at jeg ikke har hatt eggløsning, selv om testene blir positive, da jeg har litt korte sykluser, 20-21 dager. Nå har jeg fått positiv test igjen, og lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å sørge for at egget slipper denne gangen? Jeg temper i tillegg til å ta tester (begynte forrige syklus), og i dag droppet tempen med 0,48 grader fra i går. Skal selvfølgelig følge med på den for å få en indikasjon om EL kan ha skjedd, men er det noe jeg kan gjøre for å "hjelpe" egget litt?

Anonymkode: 6e5b4...5d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan jo spørre gynekologen om du kan få Ovitrelle (det er en sprøyte som gjør at egget slipper). Vet ikke om noe man kan gjøre selv dessverre.. 

Anonymkode: fe7b8...574

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mistanke om at du har PCO(S)? Det er ikke veldig vanlig at egget ikke slipper om man har positive EL-tester uten denne diagnosen... så litt rart at gynekologen mistenke at du ikke har EL. 6 sykluser er jo ikke så mange sykluser å ikke ha blitt gravid på, det er jo helt normalt. Men bra du har startet med temping! Den vil jo kunne bekrefte om du har hatt EL eller ikke.

Ellers vil jeg anbefale at du ber gynekologen ta en blodprøve av deg ca. 7 dager etter at du selv mener du har hatt EL. Så får han det inn i papirene sine om du har hatt EL eller ikke...

Og får å svare direkte på spørsmålet ditt - og signerer AB over - ja, det er ovitrelle som kan hjelpe på å få egg til å slippe. Jeg har gått på det i vår, selv om jeg hadde EL av meg selv. Men gynekologen mente det ville gi "en ekstra boost", samt at injiseringen ikke skader på noe måte. Så det går jo an å nevne dette også for din gynekolog, at det er noe du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (1 time siden):

Er det mistanke om at du har PCO(S)? Det er ikke veldig vanlig at egget ikke slipper om man har positive EL-tester uten denne diagnosen... så litt rart at gynekologen mistenke at du ikke har EL. 6 sykluser er jo ikke så mange sykluser å ikke ha blitt gravid på, det er jo helt normalt. Men bra du har startet med temping! Den vil jo kunne bekrefte om du har hatt EL eller ikke.

Ellers vil jeg anbefale at du ber gynekologen ta en blodprøve av deg ca. 7 dager etter at du selv mener du har hatt EL. Så får han det inn i papirene sine om du har hatt EL eller ikke...

Og får å svare direkte på spørsmålet ditt - og signerer AB over - ja, det er ovitrelle som kan hjelpe på å få egg til å slippe. Jeg har gått på det i vår, selv om jeg hadde EL av meg selv. Men gynekologen mente det ville gi "en ekstra boost", samt at injiseringen ikke skader på noe måte. Så det går jo an å nevne dette også for din gynekolog, at det er noe du ønsker.

Nei, har tatt innvendig ultralyd og har hverken PCOS eller noe annet som skal hindre meg i å bli gravid. Ja, jeg syns også det var litt rart.. Har opplevd flere ganger å få positiv EL-test den ene dagen, før den blir negativ igjen dagen etter. Og ja, vet at det kan ta lang tid å bli gravid altså, men man blir jo nervøs for om det kan være noe galt.. At jeg ikke har EL, f.eks. Håper tempingen viser dette nå. Syns det var litt vanskelig å tolke i forrige syklus. Blodprøver er bestilt, venter bare på de rette syklusdagene😊 Og jeg skal også antakelig bli satt på medisiner, gynekologen vil bare vente til blodprøvesvarene foreligger. Så da er det vel ikke noe spesielt jeg kan gjøre selv. Får bare prøve videre. Takk for svar!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kan være noe som ikke stemmer da ja. Men bra du temper denne gang. For om du har eggløsning så vil tempen stige 1-2 dager etter el har hvert. Om dette ikke skjer bør du kanskje prøve Ovitrelle. 

Anonymkode: a12fa...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når er eltestene positive i syklusen din? Og teststrek er minst like sterk som kontrollstrek i styrke? Når kommer mensen etter at eltester har vært positive?

Det kan hjelpe å spise e vitaminer, feks mye egg og avokado  og fett i eggmodningsperioden, feks yoghurt, rømme, smør , og droppe sukker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mest sannsynlig er du ikke gravid fordi det ikke har klaffet enda. Gi det 6 mnd til før du begynner å klusde med noe... 

Anonymkode: 31b54...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (17 timer siden):

Når er eltestene positive i syklusen din? Og teststrek er minst like sterk som kontrollstrek i styrke? Når kommer mensen etter at eltester har vært positive?

Det kan hjelpe å spise e vitaminer, feks mye egg og avokado  og fett i eggmodningsperioden, feks yoghurt, rømme, smør , og droppe sukker. 

De er som regel positive på dag 11-12, og ja, jeg vet når en EL-test er positiv. Pleier også å ta digital CB for å bekrefte når strimmeltestene er positive. Mensen kommer som regel 10-11 dager etter EL. Sukker holder jeg meg unna, og jeg spiser lavkarbo, så egg og avokado går det mye av her.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De er som regel positive på dag 11-12, og ja, jeg vet når en EL-test er positiv. Pleier også å ta digital CB for å bekrefte når strimmeltestene er positive. Mensen kommer som regel 10-11 dager etter EL. Sukker holder jeg meg unna, og jeg spiser lavkarbo, så egg og avokado går det mye av her.😊

Jeg tror jo du har el jeg da, men litt kort lutealfase. De fleste har el dersom de har positiv eltest selv om det går an å ikke ha det. Tenker siden mensen kommer regelmessig etter testene tror jeg du har el da, selv om vi aldri kan vite. Har hørt både b6 vitaminer og wild yam skal kunne virke for å forlenge lutealfasen. 
ellers er jo normalvekt viktig for at egg skal slippe, både overvekt og undervekt kan være lite bra for eggløsning. Vet ikke hva mer du kan gjøre men håper det snart klaffer for deg 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Laura80 skrev (7 minutter siden):

Jeg tror jo du har el jeg da, men litt kort lutealfase. De fleste har el dersom de har positiv eltest selv om det går an å ikke ha det. Tenker siden mensen kommer regelmessig etter testene tror jeg du har el da, selv om vi aldri kan vite. Har hørt både b6 vitaminer og wild yam skal kunne virke for å forlenge lutealfasen. 
ellers er jo normalvekt viktig for at egg skal slippe, både overvekt og undervekt kan være lite bra for eggløsning. Vet ikke hva mer du kan gjøre men håper det snart klaffer for deg 🥰

Takk for svar😊 Håper og tror det stemmer😇 Ja, jeg har nok en litt kort lutealfase. Har prøvd både Wild Yam og B6, og forrige syklus hadde jeg to dager lenger syklus enn jeg pleier, så kanskje det hjalp😊 Jeg er helt normalvektig, og sunn og frisk, men jeg har gått på p-piller i mange år. Så jeg tror selv at det bare er kroppen som prøver å stabilisere seg og finne «rytmen» igjen. Og det kan jo selvsagt ta tid. Men du vet, man blir jo utålmodig når man er prøver..😜 Takk🥰

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar😊 Håper og tror det stemmer😇 Ja, jeg har nok en litt kort lutealfase. Har prøvd både Wild Yam og B6, og forrige syklus hadde jeg to dager lenger syklus enn jeg pleier, så kanskje det hjalp😊 Jeg er helt normalvektig, og sunn og frisk, men jeg har gått på p-piller i mange år. Så jeg tror selv at det bare er kroppen som prøver å stabilisere seg og finne «rytmen» igjen. Og det kan jo selvsagt ta tid. Men du vet, man blir jo utålmodig når man er prøver..😜 Takk🥰

Det tror jeg også, det ordner seg nok 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...