Gå til innhold

Lærere- blir dere provosert over at enkelte tror det bare er å ta seg noen år som lærervikar?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var i et selskap, for en stund siden. Der en elektriker sa litt nedsettende til en dame som er mellom jobber: "Hvorfor tar du deg ikke bare et år som lærervikar? Det burde jo være enkelt å få en sånn jobb". 

Poenget her er ikke at han er elektriker, men synes det er rart at han er så bastant om et annet yrke. Han hadde nok ikke akseptert at noen bare tok et år som elektriker, for å gjøre noe.

Er det ok at hvem som helst kan jobbe i læreryrket? Og at de små skolene må ta til takke med dem som ikke får jobb andre plasser?

Anonymkode: af86a...c31

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men han har jo rett. Det ER kjempelett å få jobb som lærervikar, det stilles ingen krav til utdannelse eller noe. Det er det som er provoserende. 

Jeg ønsker sertifisering for lærere, slik de har i mange andre land, og at det stilles krav til utdanning. Man kan ikke bare starte å jobbe som elektriker rett fra vgs uten utdanning, hvorfor skal man få lov til det som lærer?

Anonymkode: 820e9...8fa

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Blir ikke provosert, men oppgitt og tenker mitt om slike menneskers hjernekapasitet. Hva tror de liksom, at det å være ansvarlig for menneskers danning og utdanning er noe som hvem som helst uten kunnskap og kompetanse kan gjøre det? Det samme gjelder de som tror det bare er å ta seg en jobb i barnehage, på sykehjem osv. Vi snakker om mennesker her. 

Anonymkode: 7af4b...a12

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Var i et selskap, for en stund siden. Der en elektriker sa litt nedsettende til en dame som er mellom jobber: "Hvorfor tar du deg ikke bare et år som lærervikar? Det burde jo være enkelt å få en sånn jobb". 

Poenget her er ikke at han er elektriker, men synes det er rart at han er så bastant om et annet yrke. Han hadde nok ikke akseptert at noen bare tok et år som elektriker, for å gjøre noe.

Er det ok at hvem som helst kan jobbe i læreryrket? Og at de små skolene må ta til takke med dem som ikke får jobb andre plasser?

Så lenge det er mangel på lærere så et det rett frem for hvem som helst å ta en jobb som lærer. Lavere lønn selvsagt. 

Anonymkode: bad81...600

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Alle som har unger i skole vet at det er stor mangel på lærere. 

Anonymkode: 6bb6a...daf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Den samme mannen mente at "Hos alle han kjenner er det sånn at kona er hjemme med syke barn, dersom hun er lærer". Da sa faktisk noen av mennene fra, om at de trodde at alle tok 50/50 av dette nå for tiden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Blir ikke provosert, men oppgitt og tenker mitt om slike menneskers hjernekapasitet. Hva tror de liksom, at det å være ansvarlig for menneskers danning og utdanning er noe som hvem som helst uten kunnskap og kompetanse kan gjøre det? Det samme gjelder de som tror det bare er å ta seg en jobb i barnehage, på sykehjem osv. Vi snakker om mennesker her. 

Anonymkode: 7af4b...a12

Men det ER JO DET! Og det er veldig problematisk at det et realiteten. For slik er det nå, både i skolen, barnehage og sykehjem så kan man enkelt få seg jobb, uten noe kunnskap eller kompetanse til det. Å skyve det under stolen ved å reagere på at noen stadfester fakta er ikke løsningen, det må snakkes om, og man må kreve at slike yrker har mye større krav til de som skal utføre dem. 

Anonymkode: e400d...f35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var jo ingen skoletimer som var gøyere enn vikartimer for da slapp vi å gjøre noe som helst. Er stor forskjell på å være vikar og en GOD lærer. Det som gjør det ekstra pinlig er at han som er elektriker snakker nedsettende om en femårig høyskoleutdanning når han har fagbrev selv. 

Anonymkode: 23025...330

• Liker 3
Skrevet

Dette er også et distrikt problem. Skolene i de store byene har sjeldent problemer med å finne kvalifiserte lærere. Men distriktene må av og til ta den de kan få. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner to stykker uten lærerutdannelse som flyttet til Oslo og fikk seg jobb som lærervikarer. Nå har de jobbet som lærere i 100% stilling i snart 4 år. Så det er ikke bare på bygda det skjer. 

Anonymkode: 7050f...897

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det kan også nevnes at det er billigere for skolene å ansette ufaglærte enn lektorer og adjunkter. Noen spekulerer i dette.

Anonymkode: 64b18...96a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv jobbet som lærervikar - og endte som klasseforstander størstedelen av et skoleår. 

Den gangen var det rektor på skolen (en i Oslo) som ba meg om det. Han visste at jeg skulle begynne å studere året etterpå og hadde et år jeg ville gjøre litt forskjellig. Det å bruke meg frigjorde penger i budsjettet hans. Hadde jeg visst at det ble snakk om mer enn 2 uker sammenhengende, så er jeg ikke sikker på om jeg hadde sagt ja. Jeg tror aldri jeg har jobbet så hardt for så lite penger - da jeg måtte lage opplegg selv, prøve å lage utfordringer til alle, gi tilbakemeldinger til alle, lese planer over hva de burde kunne etter året. Det slet også på samvittigheten å lure på om ungene fikk det de skulle. 

Juleavslutningen ble en hyggelig opplevelse, da flere foreldre ga uttrykk for at de opplevde det fungerte bra. Jeg var forberedt på kjeft. 

Med forbehold om at ting har endret seg mye (håper det), så tenker jeg problemet ligger høyere oppe i systemet. Skolene får knapt med midler, stadig større utfordringer og er altfor underprioriterte.

Det er godt mulig elektrikeren ikke verdsetter yrke, men det har i alle fall vært relativt lett å melde seg som vikar før. Relativt enkle penger for de som møter opp og ikke legger mer jobb i det - eller ikke blir for utslitt av situasjonen i seg selv.

Anonymkode: 49a45...ff9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det handler nok mye om at man stadig hører at det er mangel på personell. Jeg tror det er lett å kaste ut til noen som ikke har jobb at man kan ta seg jobb på skole, barnehage eller på sjukehjem fordi de veldig ofte trenger folk. Det er jo veldig viktige jobber og burde absolutt være besatt av folk med kompetanse - men når det ikke finnes mange nok med kompetanse, så kommer det jo åpninger for ufaglærte. 

Jeg har selv foreslått både skole, barnehage og sjukehjem for bekjente som ikke har jobb. Ikke uoppfordret altså, men når vi har snakket om temaet og det har falt seg naturlig. Jeg har ikke foreslått det fordi det er enkle eller uviktige jobber - på ingen måte - men rett og slett fordi det virker lett å få seg jobb der. 

Anonymkode: ea2a6...4df

• Liker 1
Skrevet

Ehm, tenker elektrikeren har et poeng. Kjenner flere som har vært lærervikar litt i hytt og pine når de har trengt jobb. Merkelig hvor lite som har blitt "krevd" for en slik stilling egentlig. Helt enig med den over som mener at sertifisering hadde vært noe innenfor yrket.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Den samme mannen mente at "Hos alle han kjenner er det sånn at kona er hjemme med syke barn, dersom hun er lærer". Da sa faktisk noen av mennene fra, om at de trodde at alle tok 50/50 av dette nå for tiden.

Dette stemmer og overens med de jeg kjenner til her i byen. Mye fordi mannen har en krevende jobb og "må" stille, kjerringa vil være hjemme og det er lettest slik.

Har en venninne som har omvendt opplegg med sin mann, det er hun den som har en krevende jobb som selvstendig næringsdrivende uten mulighet for fri og han er lærer og må ta hovedtyngden hjemme. 

Alt er relativt men denne elektrikeren har som sagt et poeng. :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da hadde jeg svart at jeg heller tenkte å ta meg et år som elektriker . 
Det burde ikke bære sååå vanskelig ? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Han har jo helt rett. Alle kan undervise grunnskole pensum 

Anonymkode: 30eff...910

Gjest Gagaen
Skrevet

Det ødelegger ethvert yrke om man omtaler det som at " hvem som helst kan gjøre det" . Uten unntak!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han har jo helt rett. Alle kan undervise grunnskole pensum 

Anonymkode: 30eff...910

Jeg har ti års lærerutdanning og praksis. Det er fremdeles mye jeg kan gjøre enda bedre.

Dumskap og ignoranse fra voksne kan jeg imidlertid ikke gjøre så mye med.

Anonymkode: a90b9...4c1

• Liker 1
Gjest laPistola
Skrevet
Festlig skrev (1 time siden):

Da hadde jeg svart at jeg heller tenkte å ta meg et år som elektriker . 
Det burde ikke bære sååå vanskelig ? 

Det er jo helt usaklig. Elektrikeren lever i virkeligheten . 

Gjest laPistola
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har ti års lærerutdanning og praksis. Det er fremdeles mye jeg kan gjøre enda bedre.

Dumskap og ignoranse fra voksne kan jeg imidlertid ikke gjøre så mye med.

Anonymkode: a90b9...4c1

Det er selvsagt mye bedre for elevene og ha en fast lærer, og en med grundig utdannelse og erfaring som deg. Fint at du synes du fremdeles kan gjøre ting enda bedre… « når du tenker du er ferdig utlært er du ferdig.. ikke utlært « gjelder alle yrker 😊 men… det er vel sånn at det finnes vikarer på skolen din og? Det er jo lettere og få seg jobb som ufaglært lærervikar enn ufaglært elektrikervikar?  Det elektrikeren sa, er jo helt sant. Det betyr ikke at det er bra, men det er sånn det er. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...