Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å reise litt rundt neste sommer med mine to barn (jenter) på 18 og 16 år. Jeg har ikke allverdens med penger, så ikke for dyre løsninger. Tenkte to uker, tog. Hvilke land og har dere tips til hva vi bør prøve/få med oss?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så gøy! 😃

Jeg har ingen direkte tips, men se gjerne serien "Us" på NRK, det er er familie som drar på interrail. Faren har lagt opp en ganske fin reiserute 😁 (at ting ikke går som planlagt er en ting, men som inspirasjon er den veldig fin!)

Anonymkode: a6044...68d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjorde dette da barna var 6 og 12 år, men vi tok fly til Roma, og reiste med tog i Italia, så til Frankrike, siste sted Paris og så fly hjem. Fly og hotell bestilte jeg på forhånd. Tog tok vi på sparket, men gjerne ca 2 dager før, da det kunne bli utsolgt. Men vi brukte nesten 4 uker, og en god del penger. Men det er den beste ferien vi har hatt.

Anonymkode: a7712...b1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror forresten jeg ville flydd til London (pre-covid fikk man ganske billige billetter dit) og startet ferien der. Og så tatt toget til Paris og deretter videre. Amsterdam, Italia, Spania. Er dere interesserte i noe spesielt? Mat? Kunst? Bading? Da ville jeg lagt opp turen etter dette. Ønsker dere å se de kjente tingene i de kjente storbyene, eller "leve livet" og oppdage på egen hånd? Lag en plan etter interesser. 

Litt usikker på om interrail er tingen på et begrenset budsjett egentlig, har for meg at billetten er ganske dyr? Og om jeg husker riktig (sjekket det ut for et par år siden) er ikke interrailbilletten gyldig i Norge? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror forresten jeg ville flydd til London (pre-covid fikk man ganske billige billetter dit) og startet ferien der. Og så tatt toget til Paris og deretter videre. Amsterdam, Italia, Spania. Er dere interesserte i noe spesielt? Mat? Kunst? Bading? Da ville jeg lagt opp turen etter dette. Ønsker dere å se de kjente tingene i de kjente storbyene, eller "leve livet" og oppdage på egen hånd? Lag en plan etter interesser. 

Litt usikker på om interrail er tingen på et begrenset budsjett egentlig, har for meg at billetten er ganske dyr? Og om jeg husker riktig (sjekket det ut for et par år siden) er ikke interrailbilletten gyldig i Norge? 

Med begrenset budsjett, bør vel ikke kanaltunellen stå på programmet. Det blir et ganske dyrt tillegg for den turen.

Jeg bruker å foreslå Sveits, men det og bør vel utgå med tanke på begrenset budsjett.

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det med mine. Vi dro med fly fra Stavanger til Aberdeen, videre til Inverness (Loch Ness), Edinburgh, London, Paris (eurostar) med Disneyland, Brussel, Amsterdam, Berlin, Kiel - ferja hjem. Brukte litt over to uker. Kjempefin tur, men dyrt! Vi sov på hotell hele veien, prioriterte nærhet til jernbane/trygge strøk, unntatt noen netter på Airbnb. Tipper budsjettet kan bli rimeligere ved å unngå alle storbyene (bare velge noen) og bruke Airbnb. Evt reis i tidligere øst-Europa, der er det mye billigere - og minst like fint!

Hadde droppet Spania og Italia pga ekstraskatten på tog og veldig stor pågang. 

Anonymkode: fe2e4...513

• 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vi var på interrail i 2019, riktignok mindre barn (9 og 12). Beste ferien vi har hatt! Vi droppet tog ut/inn til Norge. Det er en lang tur, med dårlige forbindelser. Så vi valgte å ta båten til Kiel (kjøpte minicruise som er billigere enn enkelttur, men gikk av i Kiel, må bare si fra når man går i land), og reiste tilbake fra Frederikshavn. Reiste rundt i Tyskland, Sveits og Frankrike, i tillegg til en natt i Danmark på vei hjem. Bodde på familierom på hostel eller leide leilighet via AirBnB. Reise og opphold kom på ca 28.000 for 15 dager. Sveits er et dyrt ferieland, så det dro opp.

Skal man tenke økonomisk så er jo Øst-Europa langt rimeligere å reise til enn Vest-Europa, både overnatting og mat er jo langt billigere, og som oftest så vil enkeltbilletter lønne seg framfor interrailpass (men sistnevnte er jo lettvint). Tog i Spania og Italia (og til dels Frankrike) er dyrere (ekstra avgift ved bruk av interrailpass, og da også dyrere for enkeltbilletter), så ville styrt unna om pris var en issue.

Hvis du skal ta nattog må disse bestilles i god tid i forveien, de blir fort fulle. Det går nattog fra Malmø (Stockholm) til Berlin, et fint utgangspunkt for å reise østover (Berlin er også en relativt rimelig by, og absolutt spennende for ungdommer). Ellers  så går det ferge fra Sverige til Polen om det er et alternativ.

Gruppa Togferie på FB anbefales! Hyggelig stemning og masse informasjon, både praktisk og om mulige reisemål.

Anonymkode: 81178...1d0

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Vi var på interrail i 2019, riktignok mindre barn (9 og 12). Beste ferien vi har hatt! Vi droppet tog ut/inn til Norge. Det er en lang tur, med dårlige forbindelser. Så vi valgte å ta båten til Kiel (kjøpte minicruise som er billigere enn enkelttur, men gikk av i Kiel, må bare si fra når man går i land), og reiste tilbake fra Frederikshavn. Reiste rundt i Tyskland, Sveits og Frankrike, i tillegg til en natt i Danmark på vei hjem. Bodde på familierom på hostel eller leide leilighet via AirBnB. Reise og opphold kom på ca 28.000 for 15 dager. Sveits er et dyrt ferieland, så det dro opp.

Får jeg spørre hvor i Sveits dere reiste? Reiste dere med noen av de berømte alpebanene?

AnonymBruker
Skrevet
16 hours ago, Kjetil E said:

Får jeg spørre hvor i Sveits dere reiste? Reiste dere med noen av de berømte alpebanene?

Vi var i Zürich, så til Luzern før vi tok Golden Pass railway til Montreux via Interlaken (tok en stopp der). Vurderte etpar av de andre alpeturene, men de ligger mot Østerrike/Italia og passet ikke med resten av turen.  Helt ærlig så kunne vi nok like gjerne tatt vanlig rutetog samme vei, men det var jo greit med ekstra vindu i taket for å kunne se mer av fjellene.

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi var i Zürich, så til Luzern før vi tok Golden Pass railway til Montreux via Interlaken (tok en stopp der). Vurderte etpar av de andre alpeturene, men de ligger mot Østerrike/Italia og passet ikke med resten av turen.  Helt ærlig så kunne vi nok like gjerne tatt vanlig rutetog samme vei, men det var jo greit med ekstra vindu i taket for å kunne se mer av fjellene.

Ah har tatt strekket Interlaken Montreaux. Hadde VIP sete helt forrang på strekket Zweisimmen Montreaux. Med stort panoramavindu forlover.

AnonymBruker
Skrevet
On 6/27/2021 at 6:32 AM, Regine. said:

Jeg vurderer å reise litt rundt neste sommer med mine to barn (jenter) på 18 og 16 år. Jeg har ikke allverdens med penger, så ikke for dyre løsninger. Tenkte to uker, tog. Hvilke land og har dere tips til hva vi bør prøve/få med oss?

Jeg gjorde det sommern 2019, før covid... Fløy ned til Praha som kun koster 650kr (enkel billett, med en stor sekk) 
Booket 3 dager å bo.
1. toget jeg tok var til Krakow. Booket sted å bo mens jeg satt på toget.
- mye fint å se på, slott, fine bygninger, auschwitz er nærme.

2. toget var til Warsawa, men da kjøpte jeg bare vanlig billett, siden det var kun 2 timer unna.
- føles som en virkelig stor storby, washington følelse. Spis masse god mat.
Polen er en av de billigste stedene for leilighet/hotell, så jeg bodde mye finere her. Jeg hadde en fin et-roms leilighet midt i city center i krakow for 260kr/natta. I warsawa bodde jeg på en 5 stjerners hotell til 800kr/natta.

3. toget var fra warsawa til Berlin. Bodde i Hostel, som het Generator, de har hostel rundt hele europa. Kostet 250kr ca. i en 4 manns-rom.
- Berlin passer alle mennesker og har alle typer mennesker. Dere kommer til å kose dere der.

4. toget var til Amsterdam. Bodde også på Hostel her til 350kr/natta.
- leie sykkel og sykle rundt, veldig fin sted å sykle rundt.
- mathallen
- gå rundt gatene og nyt småe butikker

5. toget var til Brussel. Bodde på fin 4 stjernes hotell til 900kr/natta.
- Jeg fikk ik sett så mye her, var her bare 1 natt fordi det ik gikk tok til Paris.

6. toget var til Paris. Bodde også på hotell her til 800kr/natta.
- Paris likte jeg minst av hele turen, kanskje fordi jeg var alene. Paris er veldig Busy, mye støy, folk som stresser, folk som bumper til deg. Passet ik meg, men ganske sikker på at det mer koselig å være flere.

Siste toget var til Barcelona, Her leide jeg en leilighet til 600kr Natta i 4 dager, studio et-roms leilighet 400m fra stranden. 
Etter 4 dager og ensom, checked jeg inn på Hostel One til 250kr/natta, som er ganske nærme stranda og fikk mange nye venner.
- Barcelona ❤️ God mat overalt, spesielt sjømat. 
- Stranden er herlig og helt nydelig ved sol opp/nedgang. Vi sov på stranda flere ganger.
- Lykkefølelse all over. Avslappende.
- Mye fint å se på.

Jeg elsket denne turen. Var lite planlegging med Interrail Ticket. Jeg var et sted til jeg følte meg klar til å dra til neste sted.
Mitt beste tips til dere er å sove på Hostel hvis dere vil spare penger. Trenger ik å være ukjente på rommet, bare lei et 4manns rom for dere, det er mye billigere enn hotell. Og heller kanskje ha hotell opphold med frokostbuffet halveis ut i turen og 2 siste nettene av turen.

Anonymkode: 750fe...3eb

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Så utrolig flotte tips ❤

Jeg gleder meg til å planlegge med ungdommen!

Anonymkode: 95753...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...