Gå til innhold

Forskjellige egg befruktes av samme donorstrå?

Coffee1234

Anbefalte innlegg

Hei,

Lurer på om noen vet dersom man er lesbisk, og man ønsker å befrukte hvert sitt egg og bære fram hver sin gang, om man må bestille flere donorstrå for dette eller om samme donorstrå kan befrukte begges egg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Coffee1234 skrev (7 timer siden):

Hei,

Lurer på om noen vet dersom man er lesbisk, og man ønsker å befrukte hvert sitt egg og bære fram hver sin gang, om man må bestille flere donorstrå for dette eller om samme donorstrå kan befrukte begges egg? 

Sånn jeg har skjønt det kan man gjøre dette privat. Da er det helt vanlig å bestille og holde av strå til søsken (som kan bæres frem av partner) . Men i det offentlige lar det desverre ikke gjøre det. Siden de har så mangel på sæd får man ikke reservere til senere forsøk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sannsynligheten for at to personer har egg klare for befruktning på nøyaktig samme tidspunkt er vel liten? Selv om man har omtrent lik syklus kan man respondere forskjellig på stimulering. Og man vil jo ta ut eggene på optimalt tidspunkt. Man trenger nok derfor to strå. Men man kan bestille flere strå fra samme donor hvis man gjør det privat, som hun over her sier. 

Anonymkode: ffb2f...007

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. 

Vi skal gjøre dette privat å bære fram hverandres.

Vi lurte mer på muligheten for å slippe å reservere mange strå, da vi gjerne vil ha halvsøsken, med samme donor og ulike egg (min og partners). Det vi tenkte var at begge tok ut egg på relativt likt tidspunkt (IVF), begynner prosessen på likt, og muligheten for å befrukte eggene med samme donor strå, eller om det må ett strå til for mine egg og ett for min partners. 

Bare regner med at alt dette blir dyrt, så hvis det hadde gått an å befruktet med samme strå og fryst ned, hadde dette kanskje vært besparende.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men som det siste svaret sier, så er kanskje ikke eggene klare for befruktning på samme tidspunkt.

Men går det da an å kun bestille to donorstrå av samme donor,  befrukte flere egg og fryse ned, for så å slippe å reservere f.eks 6 strå som vi kanskje måtte ha gjort med inseminasjon for å forsøke å få halvsøsken?

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffee1234 skrev (På 27.6.2021 den 21.30):

Men som det siste svaret sier, så er kanskje ikke eggene klare for befruktning på samme tidspunkt.

Men går det da an å kun bestille to donorstrå av samme donor,  befrukte flere egg og fryse ned, for så å slippe å reservere f.eks 6 strå som vi kanskje måtte ha gjort med inseminasjon for å forsøke å få halvsøsken?

Takk for svar. 

Vil tro at så lenge dere får ut nok egg til å fryse ned så holder det med ett strå hver (og så kan dere jo eventuelt reservere og holde av mer sæd hvis det ikke er nok egg). Men hvis jeg husker rett overlever fryst sæd bare 6 ish timer, så skal mye til at dere er klare for uttak samme dag, så tror dere trenger to. 

Spennede prosess foresten. Kan jeg spørre hvorfor dere vil bære frem hverandres? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar:) 

Høres veldig overkommelig ut med to strå, bedre enn å måtte reservere mange hvis man vil ha halvsøsken 

Ja vi ønsker å bære fram hverandres fordi det virker bare veldig koselig å bære min elskedes egg inni meg, og bringe det fram, og knytte sterke bånd på den måten. Og det samme føler min partner det. Selv om det ikke er ens egne gener, så tar en på måte en enda større del av hele prosessen, ved å bære fram med egen kropp. 

Gleder oss. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coffee1234 skrev (På 1.7.2021 den 1.17):

Takk for svar:) 

Høres veldig overkommelig ut med to strå, bedre enn å måtte reservere mange hvis man vil ha halvsøsken 

Ja vi ønsker å bære fram hverandres fordi det virker bare veldig koselig å bære min elskedes egg inni meg, og bringe det fram, og knytte sterke bånd på den måten. Og det samme føler min partner det. Selv om det ikke er ens egne gener, så tar en på måte en enda større del av hele prosessen, ved å bære fram med egen kropp. 

Gleder oss. 

Høres koslig ut. Men litt stress. Masse lykke til! Gleder meg til å høre hvordan det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...