Gå til innhold

Hvorfor er folk så lite opptatt av kosthold?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Og her snakker jeg ikke kun om hva man skal spise for å gå ned i vekt, men hva man skal spise og fortsette å spise fordi det er BRA. Hvorfor bry seg så lite om hva kosthold betyr for kroppen, sinnet, forebygging av kreft, hjerte og kar sykdommer, diabetes og en hel rekke andre sykdommer som kan føre til redusert livskvalitet. Man ser heller ikke noe særlig ut når man er overvektig eller tynnfeit fordi man spiser alt mulig dritt. Så ikke bare ser man mindre pen ut men man utsetter seg for en rekke sykdommer. Joda, jeg vet at man kan få kreft selv om man er sunnheten selv, men man reduserer risikoen betraktelig om man lever et sunt liv. 

Å hive i seg sjokolade, hvitt brød, prosessert mat, unødvendige mengder med rødt kjøtt, brus, fastfood, godteri, ferdigmat og alle nyheter som dukker stadig opp.. det er helt sykt hva vi putter i oss. Har dere tenkt på det? Stakkars den kroppen som bærer oss! Også lurer vi på hvorfor kreft har blitt så vanlig... 

Anonymkode: 6d2b8...887

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har plutselig kommet på dette her, men vi andre har allerede tenkt det et helt liv og i lange perioder også levd slik man bør. :Gjesp: 

Anonymkode: 0f801...4dd

• Liker 3
Skrevet

Enig i at kosthold bør få mer fokus, men 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Også lurer vi på hvorfor kreft har blitt så vanlig... 

Kreft er blitt så "vanlig" fordi vi blir eldre og eldre, og har så mye kunnskap så mange kreftdiagnoser faktisk blir oppdaget. 

• Liker 13
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Jeg synes ikke man snakket om stort annet.  Folk er jo opptatt av riktig kosthold, og ikke fanatisme.  Så fint at du også tenker på det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Og her snakker jeg ikke kun om hva man skal spise for å gå ned i vekt, men hva man skal spise og fortsette å spise fordi det er BRA. Hvorfor bry seg så lite om hva kosthold betyr for kroppen, sinnet, forebygging av kreft, hjerte og kar sykdommer, diabetes og en hel rekke andre sykdommer som kan føre til redusert livskvalitet. Man ser heller ikke noe særlig ut når man er overvektig eller tynnfeit fordi man spiser alt mulig dritt. Så ikke bare ser man mindre pen ut men man utsetter seg for en rekke sykdommer. Joda, jeg vet at man kan få kreft selv om man er sunnheten selv, men man reduserer risikoen betraktelig om man lever et sunt liv. 

Å hive i seg sjokolade, hvitt brød, prosessert mat, unødvendige mengder med rødt kjøtt, brus, fastfood, godteri, ferdigmat og alle nyheter som dukker stadig opp.. det er helt sykt hva vi putter i oss. Har dere tenkt på det? Stakkars den kroppen som bærer oss! Også lurer vi på hvorfor kreft har blitt så vanlig... 

Anonymkode: 6d2b8...887

Enig med deg. Artig når folk tenker at kosthold ikke har noe å si. Hvordan et det mulig å tro på? 

Anonymkode: 06e61...094

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken folk? 

Anonymkode: 9f89a...7e4

AnonymBruker
Skrevet

Anonymkode: dde0b...bc4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Syns folk er veldig opptatt av kosthold. Noen få, ikke.

Anonymkode: 5610c...cda

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Fordi forskningen sier at sunt kosthold ikke er så viktig som mange hevder 

Anonymkode: 7de36...8d4

• Liker 2
Skrevet

Personlig så bryr jeg meg ikke noe særlig fordi jeg ikke er opptatt av det. Jeg er ganske sikker på at det å gå og tenke på hva jeg putter i munnen til enhver tid ville ført til forringet livskvalitet for min del. Så lenge jeg spiser noenlunde normal mat  i noenlunde normale mengder så får det klare seg. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at mange som spiser dårlig, ikke tenker over at det vi gir kroppen, skal faktisk være næring til kroppen. Jeg tror mange tenker «mat må jeg spise for å ikke være sulten, og den må være god!» Så folk tenker at de må kose seg til hvert eneste måltid og lage god mat mange ganger om dagen. Blir som å tenke at det er lørdag hver dag. At hver dag kan jeg spise hva jeg vil og drikke hva jeg vil.

Tror det er de færreste som tenker at mat er næring til kroppen og hvert måltid bør bestå av ulikt innhold for å gi oss påfyll av forskjellige næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Og tror de færreste tenker at man kan leve svært magert, sunt og nøkternt 6 dager i uken, og heller lage litt ekstra kose mat en dag i uken feks. 

Til eksempel, da jeg flyttet for meg selv, så jeg frem til å lage den maten jeg ønsket selv. En lørdag kunne jeg spise godterier når som helst på dagen og flere ganger en en gang. Spise pannekaker til frokost, med diverse usunne greier oppå. Lunch egg og bacon, på brødskive med ketchup, sennep og majones. Middag, stor porsjon med all slags «helgemiddag», uten å tenke over innholdet og mengder kalorier i saus, dipp, smør og salt osv.

Mens i dag passer jeg på hva jeg spiser til hvert måltid. Usunne matvarer hører sjeldenheten til. Nettopp fordi kroppen ikke har godt av det og kroppen skal bære meg til dagen jeg dør. Jeg må stelle godt med den. 

Jeg sier ikke alle tenker slik, men tror mange ikke helt er klar over kostholdet sitt, selv om de sier de er det.

Anonymkode: f1ed5...a55

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akseptert å spise sunt. Jeg spiser sunt, men snakker ikke om det. Og på jobb finner jeg alltid på ting for å slippe, feks later som jeg har cøliaki, allergier osv. 

Anonymkode: f6845...832

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke akseptert å spise sunt. Jeg spiser sunt, men snakker ikke om det. Og på jobb finner jeg alltid på ting for å slippe, feks later som jeg har cøliaki, allergier osv. 

Anonymkode: f6845...832

Signerer denne

jeg tar med salater, wok og annet sunn mat til lunch på jobb. Får bare kommentarer om hborfor jeg er på «diett», hvorfor ikke bare ha med noen skiver. Så irriterende!!! 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke akseptert å spise sunt.

Nei, det er det som er skremmende. Det er mye mer akseptert å si at folk MÅ spise et kakestykke, ta en vaffel til, osv. Men å si «nei takk», det er liksom ekstremt. Da er man både uhøflig, og tydelig «spesiell, som kan si nei til noe så godt eller hva-for-noe-grunn».

Anonymkode: f1ed5...a55

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Mantraet i dag er "spis og drikk hva du vil, vi lever bare en gang". Så alle helsefarene ved overvekt betyr mindre enn øyeblikkstilfredsstillelsen som maten gir. Det er en kollektiv fornektelse. 

Folk glemmer at det ikke handler om at du vil dø når du er 78 kontra 98, men det handler om at de siste tiårene av livet ikke skal være preget av sykdom, operasjoner, pleie og redusert mobilitet fordi det var viktigere å "koooose seg" som yngre. 

Anonymkode: 1bffd...86b

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Anonymkode: dde0b...bc4

Jeg er enig med deg i mye, bortsett fra at jeg ikke anser rødt kjøtt som usunt. Vilt eller gressforede sauer, geiter og storfe, er bra og sunn mat.

Anonymkode: 598b2...70c

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mantraet i dag er "spis og drikk hva du vil, vi lever bare en gang". Så alle helsefarene ved overvekt betyr mindre enn øyeblikkstilfredsstillelsen som maten gir. Det er en kollektiv fornektelse. 

Folk glemmer at det ikke handler om at du vil dø når du er 78 kontra 98, men det handler om at de siste tiårene av livet ikke skal være preget av sykdom, operasjoner, pleie og redusert mobilitet fordi det var viktigere å "koooose seg" som yngre. 

Og så må du huske at man er «radmager» om man har synlige kragebein, og å spise seg så feit at kragebeina drukner er vanskelig uten masse usunn mat.

Anonymkode: 598b2...70c

• Liker 7
Gjest laPistola
Skrevet

Vi har kroppspress OG spise usunt press 🤣 snodig kombo,.

mat er næring og medisin for meg i hverdagen. Kan fint ha cheatdays når jeg føler for det, men sukkerpresset på jobben styrer jeg unna. « men vi må jo kooooose oss» . Jo ja , jeg kan  kose meg jeg, men helst uten et lass med boller. Så får de bare synes jeg er sær 🤷‍♀️ 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har nok blitt bevisste på mer ren mat og mat fra bunnen av. Men det det norske kostholdsrådet synes ikke jeg er det sunneste, og det er lett å gå seg vill. Men ren mat og gjerne økologisk, grønnsaker, sundt fett og mindre brød og melk, har jeg tro på. 

Anonymkode: f2d51...5bd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som er unikt ved den tiden vi lever i, og det er en helt ny situasjon som bare har vart i et par tiår, er at mat er tilgjengelig hele døgnet. Vi kan spise akkurat det vi vil, når vi vil. Vi trenger ikke gå tilbake mer enn en generasjon før tilgjengeligheten på usunn mat ikke var så umiddelbar. 

Derfor kreves det en personlig bevissthet for å avstå som ikke er naturlig for mennesker. Biologien gjør at vi spiser når mat er tilgjengelig, sånn har vi overlevd som mennesker i 200 000 år. 

Vi er nå selv overlatt til å ta disse personlige kostholdsvalgene. Kontra besteforeldrene våre som spiste det som var tilgjengelig, i sesong, eller det som ble importert den måneden. Kakaoplanten gror ikke på disse breddegraderfeks, sjokolade var dermed luksusvare, en eksotisk sjelden treat. I dag kan jeg gå ti skritt til kjøkkenskapet og hente meg en sjokolade om jeg vil.

Før samfunnet kommer til en kollektiv norm om at det å velge bort usunn mat er viktig, så vil det ikke bli noen ende på hvor usunn og overvektig befolkningen blir. I USA går levealderen ned for første gang siden krigen, grunnet fedme. Og først da begynner det å bli kritisk. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...