Gå til innhold

Bekjent som gir barnet rå sjampinjong

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Møtte en annen mamma fra barnehagen på butikken. Barnet satt og spiste på en rå sjampinjong,  og moren fortalte at hun pleide å spise en hver gang de var på butikken.  

Rå sjampinjong bør ikke spises av noen, det er faktisk kreftfremkallende, og frarådes fra helsemyndighetene.

Nå vet jeg jo ikke hvor ofte barnet er med i butikken,  er det 1 gang i måneden er det jo ikke så ille. 

Synes det er ganske vanskelig å sifra til andre foreldre om ting som ikke er akutt farlige, jeg respekterer at alle foreldre gjør sine egne valg i foreldrerollen. 

Men sitter egentlig og føler at jeg burde gjøre moren oppmerksom på rådene fra mattilsynet bl.a. Isåfall må jeg ta det via en annen mor i barnehagen,  eller via ped.leder, da vi omtrent aldri sees i barnehagen. 

Skal jeg blande meg eller ikke?

Anonymkode: 14a8b...4bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri høyrt at det kan vere kreftfremkallende, så kanskje du kan fortelle det når du ser slikt. Sånn i tilfelle det ikkje berre er eg som har gått glipp av info....  eg smaker gjerne på sjampinjong når eg lagar middag. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg spiser ofte rå sjampiong selv.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Rå sjampininjong er IKKE kreftfremkallende, og kan fint spises av både barn og voksne. Om det er godt er en annen sak

Anonymkode: b1476...3a7

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Å leve er kreftfremkallende. Det bør du advare denne kvinnen om. Veldig farlig. 

Anonymkode: f76bc...373

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er udiskutabelt at rå sjampinjong er frarådet https://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/biologiske_gifter/kan_jeg_spise_raa_sjampinjong_i_salat

Jaja, rart ikke hele slekta mi er full av kreft. Alle, i flere generasjoner tilbake har alltid spist rå sopp, herav sjampinjong. Den foreløpige forskningen er nok ikke helt dekkende

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jaja, rart ikke hele slekta mi er full av kreft. Alle, i flere generasjoner tilbake har alltid spist rå sopp, herav sjampinjong. Den foreløpige forskningen er nok ikke helt dekkende

Jeg sier ikke at rå sjampinjong ALLTID fører til kreft, men at det KAN være kreftfremkallende.  Jeg liker ihvertfall å skåne barnet mitt for unødvendig risikofaktorer...

• Liker 5
Skrevet

https://www.frukt.no/artikler/ikke-spis-ra-sopp/

Mye i verden er kreftfremkallende dessverre, men ville heller opplyse om linken over. Det kan gi forgiftning, og regner ikke med hu vil utsette barnet for det. Ville kanskje ha prøvd å ta det opp med hu, eller ped veileder og spørre om hvordan du skal ta det opp med vedkomne. 

• Liker 4
Skrevet

Alt er kreftfremkallende virker det som. Skal man slutte å spise?

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
tussi84 skrev (2 minutter siden):

Alt er kreftfremkallende virker det som. Skal man slutte å spise?

Nei, det er vel noen ting som er det. De bør man kanskje unngå? 

Anonymkode: 2f64e...e28

• Liker 3
Skrevet

Selv gjør du selvfølgelig alt riktig i enhver sammenheng, og om du mot formodning skulle komme til å ta et ikke helt optimalt valg for ditt barn ville du bare vært glad og takknemlig om noen så det som sin plikt å belære deg om dette?

Hvis du skal legge deg opp i alt andre gjør som ikke er opp til din standard vil du ha nok å gjøre, men til gjengjeld vil du også ha mye tid til å gjøre det fordi alle andre vil gå inn for å unngå deg...

• Liker 8
Gjest BethD
Skrevet

Herregud, hysteriet vil ingen ende ta! Hilsen en som gir rå sjampis til både ungen og meg selv!!!! Go figure!

AnonymBruker
Skrevet

Veldig alvorlig. Du burde ringt politiet umiddelbart når dere sto i butikken der 🙄

Anonymkode: 9abc3...101

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg sier ikke at rå sjampinjong ALLTID fører til kreft, men at det KAN være kreftfremkallende.  Jeg liker ihvertfall å skåne barnet mitt for unødvendig risikofaktorer...

Da må du jo skåne barnet fra hele livet. Det kan fremdeles få kreft og det er ikke relatert til mat engang.

Anonymkode: 91cd4...e5a

• Liker 2
Skrevet

Hei! Det er bare å google «ikke spise rå sopp», så ser man over hele linja at man ikke skal spise rå sopp. Det er udiskutabelt som en her over skriver. TS har helt rett

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det er en STERK anbefaling om å IKKE spise rå sopp! Men for all del, dere må jo bare gjøre det 🙄 er så latterlig at folk bruker «hysteri» om ting som det frarådes så sterkt om. 

https://www.frukt.no/artikler/ikke-spis-ra-sopp/

https://www.abcnyheter.no/annonsorinnhold/helse-og-livsstil/mat-og-drikke/2020/10/14/195711661/derfor-skal-du-ikke-spise-ra-sopp

https://www.matportalen.no/uonskedestoffer_i_mat/tema/biologiske_gifter/kan_jeg_spise_raa_sjampinjong_i_salat

https://bramat.no/kosthold/matvarer/3053-ikke-spis-ra-sopp-2

Anonymkode: 715f4...052

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Da må du jo skåne barnet fra hele livet. Det kan fremdeles få kreft og det er ikke relatert til mat engang.

Anonymkode: 91cd4...e5a

La det løpe ut i veien i samme slengen, det kan jo dø uansett. 

Anonymkode: 715f4...052

• Liker 1
Skrevet

Det fine med kreftfremkallende er at det tar gjerne lang tid før kreften slår ut. I tillegg er det store personlige forskjeller, som antas å være genetiske. 

Nå gjør vi mennesker mye som kan være kreftfremkallende, det kan diskuteres hvor farlig det er. 

Det som derimot er utenfor enhver tvil, er at det er dumt å fornekte for at noe er kreftfremkallende, når det allerede er kjent. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det ville vært rart å blande pedleder i bhg inn i dette. De har jo ikke noe med hva barnet spiser utenfor bhg å gjøre. 
Hvis du vil advare henne må du ta det direkte med henne. 

Anonymkode: 03673...ac2

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...